מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונותיי סממה אליהו

יונתן וסבא אלי
אני בילדותי בתוניסיה
ילדותי וחיי בארץ

נולדתי בשנת 1950 בעיר ביזרטה שבטוניסיה. בן בכור לאבי שלום ולאמי שרה, לבית מסיקה. אבי היה שרברב במקצועו ובמלחמת העולם השנייה נלקח לעבודות כפייה ע"י הגרמנים.

תמונה 1
תוניסיה, שנת 1955, הורי ואני עם המשפחה  שמלווה ונפרדת מאיתנו בנמל לקראת העליה לארץ.

תמונה 2

דרכון יציאה מתוניסיה

חיי בארץ ישראל

בשנת 1955 עלינו ארצה הורי, אחי פרדי ואנוכי. כשהגענו לארץ נשלחנו למעברה משואה, ליד בית שמש. לאחר מספר חודשים עברנו לגור במושב חגור, בשמו הקודם גדוד 9. החיים במושב היו קשים להורים אך לנו הילדים זה היה "גן עדן". החברים במושב היו מערב רב של גלויות: רומנים, טורקים, בולגרים, פרסים, תימנים וטוניסיים. ערב הגלויות יצר כור היתוך נפלא ומעניין. בתקופתנו גן הילדים וביה"ס היו במושב, בכל כיתה היו קבוצות קטנות מאוד, כעשרה ילדים. בני המושב של אותה תקופה, גדלו להיות ילדים מוצלחים. בהם בעלי מקצועות חופשיים, אנשי צבא ( כולל הרמטכ"לים לשעבר דן חלוץ וגבי אשכנזי).

תמונה 3

מושב חגור, 1958, צילום כיתתי לסוף השנה.

בתחילת שנות השישים עברנו עם הורי ואחי לגור בגני תקווה. שם סיימתי את ביה"ס היסודי ומשם המשכתי ללמוד שנתיים בתיכון אחד העם שבפתח תקווה. לאחר מכן עברתי לפנימייה בבי"ס מוסינזון במגדיאל, למדתי אלקטרוניקה במסגרת משותפת עם הצבא, חייל הקשר.

צה"ל כחלק מחיי

בשנת 1968 התגייסתי לחייל הקשר ושרתתי בגדוד קשר מטכ"ל. למרות שהגדוד היה שיך למטכ"ל הוא היה פרוס על פני כל הארץ, לצורך מתן מענה קשר למרכז העצבים במטכ"ל. בתחילת דרכי בגדוד שרתתי במתקנים שתחזקו והפעילו את משדרי גלי צה"ל שהיו פרוסים על פני כל הארץ, מצפת בצפון ועד לשרם אל שייך. בתקופה זו, מלחמת ההתשה, התנדבתי ונשלחתי לעבודות ביצורים בסיני. בעבודות אילו, על גדות תעלת סואץ , הטיווח של המצרים היה די מדויק ולצערנו, היו הרוגים לא מעטים. בהמשך עסקתי גם במערכות של משדרים בהספקים גבוהים מאוד שבזמנו היו חדשות, מערכות ששימשו גם את חייל הים. בתום שרות קבע של שנתיים המשכתי לעבוד בגדוד כאזרח עובד צה"ל. במלחמת יום כיפור, בשבת קיבלתי פקודה שלא לנתק את הטלפון בבית ולשהות בקרבתו. באותו בוקר בשעה תשע, קיבלתי פקודה לנסוע למתקן השידור המרכזי של גל"צ בסביבות רמלה. בדרך מגני תקווה דרך אור יהודה, הספקתי לקבל מטרי אבנים שנזרקו לעבר רכבים שנסעו בכיפור, למזלי לא נפגעתי והגעתי למתקן השידור. באותה התקופה, גל"צ לא שידרו 24 שעות ביממה והמשדרים הופעלו רק משעות הצהרים עד חצות. כמובן, ביום כיפור לא היו שידורים. בשעה 14.00 התקשרו אלי מהאולפן של גל"צ ובמקביל העלו על הקו קצין בכיר שנתן לי הוראה להפעיל את המשדר ולמעשה זהו היה האות להצהיר בפומבי על תחילת המלחמה.

תמונה 4

סיני, בסביבת  תעלת סואץ, אני בעבודות ביצורים

תמונה 5

מלחמת יום כיפור, למרגלות התעלה. בדרך להתקנת משדר גל"צ בפאיד לאפשר קליטה לכוחות השוהים בגדה המערבית, במצריים .

לאחר מלחמת יום כיפור, הכרתי את רעיתי רחל שנולדה וגדלה במגדיאל. בסוף שנת 1974 נישאנו וגרנו בפתח תקווה, בדירה שרכשנו. בהמשך, במקביל לעבודתי בצבא כאזרח במתקן קשר במכון וינגייט, למדתי חשבונאות וכלכלה באוניברסיטת תל אביב. במבצע אנטבה, הדרכתי את החיילים שהשתתפו בפעולה, בהפעלת מכשירי הקשר.

תמונה 6

מחנה מטכ"ל בקרייה, על המגדל ליד האנטנות, שנת 1987. רעיתי רחל ואני.

תמונה 7

לבנון, דמור, מלחמת שלום הגליל 1981. אני במילואים בתקופה של הסטג' בראיית חשבון.

בשנת 1980, סיימתי את לימודי באוניברסיטה וקיבלתי תואר BA בחשבונאות וכלכלה. לצורך קבלת תואר ורישיון של רואה חשבון, יצאתי מהצבא לשנה חופשה ללא תשלום ועשיתי סטז' בראיית חשבון במשרד סומך חייקין . במהלך אותה שנה פרצה מלחמת של"ג, נקראתי למילואים בלבנון בדמור לא רחוק מביירות. לאחר סיום הסטז' ומעבר בחינות במועצת רואי חשבון קיבלתי את התואר והרישיון לעסוק בראיית חשבון. עד שנת 1985 עבדתי בחצי משרה בצבא כאיש קשר במטכ"ל ובמקביל עסקתי בראיית חשבון.

בשנת 1985 חזרתי לצבא לעבודתי כאזרח במשרה מלאה. בקריה הייתי מפקד של מערכת הקשר במטכ"ל, עד ליציאתי לגמלאות בשנת 2014. באותן השנים עסקתי במתן שרותי קשר למטה הכללי. הייתי מעורב ומעורה בכל התרחישים הביטחוניים במדינה הגלויים והנסתרים, להערכתי תרמתי לביטחון המדינה.

תמונה 8

תמונה משפחתית, בחתונה של בן הזקונים שי, ספטמבר 2018. בתמונה, משמאל לימין: הכלה חיה, שי, רחל ואני. בתנו יפעת עם בן זוגה אשר וילדיהם איתי ומיה. בתנו שירי ובן זוגה שניר וילדיהם יונתן והתאומות גאיה ודניאל.

סיפור אהבה שלי

הזוית האישית

יונתן: נהנתי מאוד לעבוד עם סבא שלי. למדתי ממנו המון על ילדותו וחייו האישים.

סבא אלי: התוכנית היתה חוויה מדהימה ומהנה עבורי.

מילון

שרברב
אינסטלטור,בעל מקצוע העוסק בהרכבת מערכות צנרת בתחום המים או הביוב.

ציטוטים

”"HONESTY IS THE BEST POLICY"“

הקשר הרב דורי