מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונותיי ממלחמת ששת הימים

סבא דוד ואני
סבא דוד וחבריו לצוות על הטנק שלהם
סיפורה של מלחמה

סבא דוד נולד בשנת 1946 בעיר פורהיים שבגרמניה. הוריו הם ניצולי שואה, אשר נפגשו אחרי המלחמה, ובשנת 1948 החליטו לעלות ארצה. הם התיישבו בקיבוץ גבעת ברנר, שם סבא דוד גדל והתחנך. בארץ נולדו אחותו ואחיו, הוא הבן הבכור מבין שלושתם.

סבא מספר, כי בשנת 1967 לאחר יום העצמאות, הרוסים הודיעו לסורים שישראל מתכוונת לתקוף אותם. כתוצאה מכך, נשיא מצרים נאצר הודיע לכוחות האו"ם לצאת מסיני שהייתה אזור מפורז וכך האו"ם עשה בהמשך. המצרים הכניסו כוחות צבא לסיני וסגרו את מיצרי טיראן למעבר אניות ישראליות. זה לא איפשר לאניות להגיע לאילת, דבר שישראל לא יכולה להרשות לעצמה. ישראל הכריזה על מצב כוננות וכל צבא המילואים כונס.

סבא מספר על הקרבות:

"ישבנו ימים בכוננות למלחמה ואז ב- 5 ביוני פרצה המלחמה. אני השתתפתי בקרבות רפיח בסיני. למחרת היום התחלנו לנוע לעבר עזה כאשר בחאן יונס טנק של הפלוגה נפגע, וכולם עברו לטנק אחר, חוץ מחייל אחד אשר המשיך להילחם לבדו שמו היה יוסי לפאר, שמאוחר קיבל את אות הגבורה. אנחנו המשכנו לנוע לעבר עזה ולאחר כיבוש עזה חזרנו חזרה לחאן יונס. בניסיון החילוץ הטנק שלי עלה על קבוצת מוקשים, וירד לגחון והמצברים התפוצצו, וכתוצאה מכך לא היה לנו קשר עם הפלוגה והתחלנו להתקדם לכיוון המצרים, ואז מפקד הפלוגה סימן לי עם הידיים לבוא אליו. רצתי אליו מהר מאוד כי היו יריות סביבי, והוא אמר לי לא לירות, כי יש גם כוחות שלנו ממול, וכמובן הפסקנו לירות. ישנו בשטח האויב העוין, ואז בבוקר חילצו אותנו. נשארו עוד שלושה ימים עד לסופה של המלחמה, ובסוף ניצחנו".

סבא דוד וחבריו לצוות על הטנק שלהם

תמונה 1

אחרי שסבא חולץ, הוא ויחידתו עברו למקום מנוחה עבור חיילים, בזמן שהתקלח, סבא השאיר את המצלמה שקיבל בנעוריו מהוריו באחד התאים במקלחות, וכשסיים גילה לצערו, שמישהו גנב אותה. במצלמת הפילם היה מלא בתמונות מימי המלחמה, סבא תלה מודעות וביקש שיחזירו לו רק את הפילם לפחות, אבל זה לא קרה.

הזוית האישית

תמר אפשטיין: אני מאחלת לסבא, שנמשיך לעשות דברים יחד, שסבא יהיה בריא, ושיספר עוד סיפורים.

מילון

מיצרי טירן
מיצרי טיראן הם מיצרי ים השוכנים בפתחו של מפרץ אילת ומקשרים בינו לבין ים סוף. בגדה המזרחית שלהם חצי האי ערב ובמערבית חופי חצי האי סיני שבמצרים. ויקיפדיה

ציטוטים

”בניסיון החילוץ הטנק שלי עלה על קבוצת מוקשים“

הקשר הרב דורי