מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונותיה של סבתא מזל

רותם וסבתא מזל כותבים זיכרונות
תמונות ממלחמת ששת הימים

בר מצווה

סבתא מזל ביחד עם סבא הלכו לבית אבות וסבתא דפדפה באלבום התמונות ונזכרה בארוע מרגש זה. בר המצווה של אחיה. הארוע התקיים בחודש מאי.האירוע התרחש באולמי נפטון בשנת 1983.היתה מסורת לעשות עלייה לתורה בבית הכנסת ואחרי כך לחגוג באולם.

פסח

היה מנהג כרגיל קריאת ההגדה של פסח. המצות בטורקיה היו עגולות מאשר שלנו מרובעות, הינו מכינים קציצות פרסה כבש ירקות פשיטידות בומלקוס, ועוד כול מיני מאכלים. היו עושים שתי לילות סדר אחד שלהם ואחד למדינה ישראל. בטורקיה היינו עושים עשר מכות ושמים רק מים היה אסור לראות את זה כולם היו מורדים את הראש ואז שוטפים את זה בשירותים, היו כולם משתפים הילדים שואלים את הכושיות כשהיו מכינים חרוסת לאכול עם חסה ,בפנים היו שמים פקק של יין ועוד דברים טעימים. היו צחוקים ושרים שירים בספרדית : חג גדיא אחד מי יודע ועוד…

מלחמת ששת הימים

סבתא מזלהיתה בת 18 עם תינוקת בת שנה [אורנה] כאשר לקחו את סבא מוטי לצבא.

בזמנו,סבתא היתה גרה בבת ים בקומה 3 ללא מעלית והייתה אמורה להיות במקלט . בגלל המצב,היה אסור להדליק אור בבתים שלא יפציצו. סבתא היתה צריכה לשהות במקלט עם התינוקת .אחרי 4 ימים אסתר, אחת מקרובי המשפחה באה לבקר את סבתא ולקחה את סבתא איתם אליהם הביתה ליפו. היא הייתה אצלם עד סוף המלחמה לבד עם פנס ותינוקת. היה שם רק מזרן ומיכל מים וחיתולי בד לבת אורנה הבכורה. "הייתי צריכה בבוקר לעלות לכבס ביד את החיתולים , לדאוג למים חמים בטרמוס לדייסה ולרדת לקראת ערב. במהלך היום הייתי בבית כשהתריסים מוגפים והחלונות מכוסים בסמיכות. היה מפחיד מאוד- הייתי ילדה עם ילדה במלחמה."

שמעתי בטרנזיסטור שהמלחמה נגמרה ושכבשו את עזה. רבין היה ראש הממשלה והשיר שאני זוכרת הוא " רבין מחכה לנאצר", כעבור כמה חודשים נסעתי לשוק עזה יחד עם סבא מרדכי, אחרי שנכבשה עזה.

השמחה היתה גדולה.

 

תשע"ו 2016

מילון

טרנזיסטור
מקלט רדיו. מערכת השמעה של פעם....

ציטוטים

”הייתי ילדה עם ילדה במלחמה“

הקשר הרב דורי