מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיוה בהיר

זיוה עם הנכדה שניאלה ושח.ר
בשעת פעילות בתכנית הקשר הרב דורי
החיים של אמא שלי בפולין

אמא שלי, מלכה אלבר, נולדה לסבתא זהבה ולסבא יוסף בצ'ורטקוב, עיר בפולין. היו לה עוד ארבע אחיות: הבכורה- זהבה, רבקה, אמא שלי- מלכה והצעירה- נחמה. האחים: שמחה, מוטל, והצעיר- שעיה. האחים למדו ב"חיידר" עם עוד ילדים, שהמורה שלהם היה האבא יוסף.

החיידר היה צריף עלוב והילדים היו מגיעים ללמוד תורה מבוקר עד ערב. הבנות עזרו לאמם בעבודות הבית ובטיפול באחים. סבתא מלכה בדרכה לקניות או לרחצה במקווה הייתה תמיד מאריכה את דרכה לעבור דרך החיידר והייתה עומדת בחוץ בקור ומציצה דרך החלון ומקשיבה למה שאבא שלה מלמד. מדי פעם האבא היה שואל את ביתו על מה שנאמר בשיעור, ומלכה הייתה מאושרת להיות מעורבת. באחת הפעמים, המלמד (מי שמלמד בחיידר) נתן למלכה שיעורי בית- תרגיל בחשבון. בערב חזרה עם תשובה נכונה. כפרס, קיבלה קפולקה (המטבע הכי קטן) לבזבוז.

במשך כל חייה, סיפרה בגאווה את הסיפור. בשל סיבות רבות, החליטה משפחתי להגיע לארץ ישראל ולהגשים את החלום לחיות בארץ ישראל. ביניהן, הסיפורים על חיי אימי בגלות, אהבת ארץ ישראל במשפחתי, לימודי התורה שנלמדו בחיידר בצ'רטקוב, שעוררו רצון לראות את המקום שבוא חי עמנו ולעמוד במקום שנבנה בית המקדש. בנוסף, היו גם הסיפורים שנלמדו בחיידר, כמו הסיפור על הוצאת עם ישראל ממצרים ע"י אלוהים, והאפשרות לבקר בכל המקומות הקדושים שנלמדו בתורה, כמו גם הרצון להגשים את החזון של קבלת ארץ ישראל כמדינת היהודים. הורי, מלכה ואליהו אלבר, שהגיעו כחלוצים לארץ ושלחו לדודים ולדודות במשפחת מיצל רישיונות לבוא לגור בארץ ישראל.

בארץ ישראל היה כיבוש בריטי, שלא הרשה לניצולים היהודים להיכנס לארץ ישראל באופן חופשי, אלא רק אם היו להם רישיונות מיוחדים, שנקראו סרטיפיקטים. הרישיונות ניתנו, עפ"י על ידי דרישה של הורי שחיו  בארץ ישראל משנת 192. כך איפשרו לדודים לבוא ולהקים משפחות חדשות בארץ.

 

הזוית האישית

חווינו התרגשות רבה במפגשים הנפלאים

מילון

"חיידר"
המונח "חדר" כמוסד חינוכי, מקורו בנוהג לקיים את בית הספר סמוך לבנין בית הכנסת, שהיה מיועד לתפילה בלבד. בגמר התפילה כאשר הגיעה שעת הלימוד, נדרשו הילדים שהיו בבית הכנסת, לעבור לחדרים הסמוכים לשם לימוד. השם "חדר" בא אפוא לשם הבדלה בין הקודש לפחות קודש, וסופו שה"חדר" נתקדש ועל דמותו התנגשו כל מיני זרמים ביהדות.

ציטוטים

”רצון והגשמה הובילו את הורי לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי