מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ורדה מספרת על משפחתה בשואה בצ'כוסלובקיה

ורדה מספרת את סיפורה
פינת הזיכרון לבני המשפחה שנספו
ורדה מספרת על השואה והתקומה ועל מעבר המשפחה לברנדיס

סיפורה של  ורדה איטן
משפחתה של ורדה גרה בבית מיוחד ברחוב השקד. קישוטי החצר היפים מזכירים את הסיפור המופלא החבוי בתוכו. סיפור שואה והתקומה. 
בזמן מלחמת העולם השנייה ההורים של ורדה היו בצ'כוסלובקיה. אח של ורדה נולד בשנת 1942, השנה שבה נכנסו הגרמנים לצ'כוסלובקיה. ורדה נולדה בשנת 1947 בפרשוב, צכיה.
הפרידה
אבא של ורדה ברח ליערות והסתתר שם. אימא של ורדה הייתה יחד עם בנה וברשותם תעודת זהות מזויפת. לאחר שעברה את הגבול עם הונגריה, היא פחדה על בנה התינוק כוון שעדיין ינק. היא נזכרה בצועניות שלועסות את הלחם ונותנות לתינוק היונק וחשבה שאולי כך יינצל. אחרי שהשאירה את בנה אצל הצועניות הלכה האם לדוד של ורדה שגר בהונגריה. מעמדו הכלכלי היה טוב. היה לו בית די גדול. בזמן  שהיא באה אל הדוד הוא אירח חברים ומכרים בסלון. אימא של ורדה אמרה לדוד שהיא לא יכולה להישאר כי הגרמנים פלשו ומשתלטים על כל אירופה. האנשים התקשו להאמין לסיפור שלה. הדוד היה גיבור מלחמת העולם הראשונה והוא האמין לה. לאחר שהוא נרצח, העוזרת שלו נשארה בבית והחביאה את אימא של ורדה.
 
באותו הזמן, אבא של ורדה התחבא ביערות זמן רב ללא אוכל ומים. הוא שמע את הגרמנים פולשים לכפר קטן ובכל זאת רץ אליו בגלל שהוא לא אכל הרבה זמן והיה רעב. הוא היה זריז ומהיר. כאשר בא אל הכפר, הגרמנים אספו ולקחו את אנשי הכפר. הוא התחבא בשיחים וכאשר הוא ראה שהשטח פנוי הוא ברח רץ לכוון בית ריק שראה שיש בו מזון. החייל הגרמני ראה אותו ולקח אותו. היהודים סודרו בשורות, שורות. כשצצה ההזדמנות והוא ראה מרווח בין שני בתים, הוא רץ לכיוונו ועלה לגג של בית שהיה מלא בחציר והסתתר בתוך החציר במשך יום יומיים וכך ניצל. 
איחוד המשפחה
באחד הימים, אימא של ורדה הלכה למכבסה. היא ראתה איש שהסתכל עליה זמן רב. הוא נראה מעט מוכר אך היא לא הצליחה לזהות את בעלה. הוא היה רזה, שיערו הלבין והיה מלא בכינים. נראה שבעלה הזדקן בשנים רבות בגלל תלאות המלחמה.
 
בתום המלחמה הם לקחו את אח של ורדה מהצועניות. הילד הצעיר לא ידע שהזוג שהגיע לקחת אותו הם המשפחה האמתית שלו. הוא חשב שהוא בנן של הצועניות, כי חי במחיצתן מגיל צעיר וקטן ולא זכר דבר על המשפחה האמתית שלו. אבא של ורדה הכה את הילד ואילץ אותו לבוא איתם.
התמזל מזלה של המשפחה ששרדה את השואה הנוראית , ניצלה והתאחדה מחדש.
 
העשרה
צ'כוסלובקיה: "הייתה מדינה שהתקיימה בעבר כאיחוד השטחים שמרכיבים כיום את המדינות צ'כיה וסלובקיה. נוצרה ב-1918 בעקבות התפרקות האימפריה האוסטרו-הונגרית לאחר מלחמת העולם הראשונה. ב-1 בינואר 1993 פוצלה המדינה לשתי מדינות עצמאיות: צ'כיה וסלובקיה."
"כבר ב-6 באוקטובר 1938 הכריזה מפלגת העם הסלובקית על אוטונומיה מבלי לחכות לאישורה של הממשלה הצ'כוסלובקית. על פי ההסכמות של בוררות וינה הראשונה מ-2 בנובמבר 1938, כבשה הונגריה חלקים מסלובקיה, ואילו פולין כבשה את אזור טשין.
במרץ 1939 הכריזה סלובקיה על עצמאותה. בעקבות הכרזה זו פלש היטלר אל שארית המדינה הצ'כוסלובקית. והקים בצ'כיה את הפרוטקטורט של בוהמיה ומורביה, פרוטקטורט כפוי, שהיה למעשה שם קוד לכיבוש גרמני אכזרי, שכלל משלוחם של מתנגדים למחנות ריכוז, רצח המוני, עבודות כפייה, והשמדת היהודים. משטר אימים זה נמשך עד כניסת הצבא האדום לפראג במאי 1945."
תשע"ה

מילון

צועניות
צוענים הם עם נוודים הנפוץ בעיקר באירופה.

צ'כוסלובקיה
הייתה מדינה שהתקיימה בעבר כאיחוד השטחים שמרכיבים כיום את המדינות צ'כיה וסלובקיה. נוצרה ב-1918 בעקבות התפרקות האימפריה האוסטרו-הונגרית לאחר מלחמת העולם הראשונה. ב-1 בינואר 1993 פוצלה המדינה לשתי מדינות עצמאיות: צ'כיה וסלובקיה.

ציטוטים

”במלחמת העולם השנייה לא נהרגו רק יהודים, נהרגו ונרצחו יותר מ-50,000,000 אזרחים אירופאיים.“

הקשר הרב דורי