מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ופתאום מלחמה

שני קומינר וציפי גולדווסר
אמי, אחותה, וסבתי
מעולה לעולה כוחנו עולה

אמי, טובה פינקלשטיין לבית קראקוב נולדה ב-1918 בעירה זררדוב ברחוב אחד במאי (תרגום מפולנית) בבניין של שתי קומות. בקומה הראשונה היה להם אטליז ובקומה העליונה גרה המשפחה.

אמי טובה הייתה הבכורה מבין הילדים ולכן עזרה מאוד בבית ובגידול האחים. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה בידיעה שהגרמנים פולשים לפולין, סבי בנדיט החליט לקחת את שתי בנותיו, אמי טובה ואחותה נשה ולהבריח אותן. הוא פנה למוכר איתו סחר אשר חי בפינסק וביקש ממנו להסתירן בביתו.

תמונה 1
מרים ובנדיט

לאחר פרק זמן קצר יצא כרוז מטעם רשות העיר שכל משאין אזרחות רוסית עליו להתייצב בפני הרשויות. שתי האחיות הועמדו לדין שלא בפניהן ונשפטו לחמש שנות מאסר. הן נכלאו כל אחת בתא אחר וכך נפרדו דרכיהן. כל אחת מהן דאגה לחרוט על הקירות את שמן במטרה אולי לידע היכן הן נמצאות.

אמי עבדה בכלא בתפירת מדים ותיקונים של מדי החיילים הרוסים ובעבודות נוספות. לאחר פרק זמן פנה אליה מפקד האגף בהצעה שתעבור לעבוד אצלו ואצל בתו בקולחוז במשק הבית וגידול נכדיו. כאן תנאי חייה היו טובים, היה מזון ללא הגבלה. היא עבדה שם כשנה ויותר.

תמונה 2
אמי, אחותה, וסבתי

המלחמה הגיע לסיומה כאשר רוסיה וארצות הברית הכריעו את הגרמנים. ארגון שקם בארצות הברית – הג'וינט הגיע לאסוף את היהודים ניצולי השואה. אמא שלי נאספה על ידי הג'וינט שסרק לה בגדים ושמיכות חמות, והחלו במסע לכיוון איטליה במטרה לעלות ארצה. הם חצו את מדינות אירופה כאשר ביום הסתתה עד ובלילה במשאיות סגורות ומכוסות נסעו בדרכים עד שהגיעו לאיטליה. בעיר לדיספול שבאיטליה הקימו "קיבוצים" לאותם יהודים והכשירו אותם לקראת העלייה ארצה.

תמונה 3
טובה באיטליה לדיספולי, 1946

אמא שלי עבדה במטבח ובאחד הימים הגיע אבא שלי ישראל "מקיבוץ" אחר של ביתה להתארח והם התאהבו הפכו לזוג ושם גם התחתנו. הם עלו ארצה בתקופה שבין שלטון הבריטים ולבין הכרזת המדינה 1945. הם הגיעו בספינות מעפילים – משא של בהמות והורדו בחשאי בחוף הים, לאחר מכן הוגנבו לרפתות ומשם למעברה  – מחנות עולים ברעננה שם גרו כשנה וחצי. משם עברו לגור בכפר סבא בעיר ומשם בנו בית בשיכון העלייה בכפר סבא שם גרו עד יום מותם.

אמא טובה נפטרה בתאריך 1/04/2008. יהיה זכרה ברוך.

הזוית האישית

שני: נהניתי מאוד עם ציפי בתכנית והיה לי כיף ומעניין לשמוע את הסיפור חיים שלה.

ציפי: התרגשתי מאוד לספר את סיפור חיי לשני המקסימה, אני מאחלת לה המון הצלחה בהמשך חייה.

מילון

מעפילים
העפלה הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל

ציטוטים

”המלחמה הגיע לסיומה כאשר רוסיה וארצות הברית הכריעו את הגרמנים“

הקשר הרב דורי