מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ויטרינה משנת 1908 עשתה עלייה מקישינב

סבתא אני וסבא בבית שלי בבת מצווה שלי
ארון הויטרינה בבית של אחותה של סבתי בעכו
ארון הויטרינה

זהו סיפור על ארון מיוחד במינו, ארון ויטרינה, עשוי עץ מלא וזכוכית וניציאנית. היום הארון הזה, נמצא בביתה של אחותה של סבתא ששמה לובה. לובה גרה בישראל בעיר עכו. אך לארון המיוחד הזה, היסטוריה רבת שנים. הסיפור שלו מתחיל במדינה שנקראת מולדוביה, בעיר קישיניב.

הארון יוצר בקישינב והגיע אל המשפחה בשנת 1908. כשאחותה של סבתא רבתא שלי התחתנה, ויטרינה זו עברה אליה. סבתא רבתא שמרה עליה והעבירה אותה לסבתא שלי כשהיא הייתה בת 16, באותו זמן סבתא שלה (רחל) עברה לגור איתם. הארון נשאר כמו שהוא, ולא נעשו בו שינויים למרות שפעם רצו לקחת לתקן אותו ולעשות פוליש, אבל לא הייתה הסכמה של כל המשפחה והם החליטו להשאיר אותו כמו שהוא.

מספרים במשפחתנו, כשהם עוד גרו בקישינב, השכנים שלהם גנבו אותו ולא הסכימו להחזיר אותו. רק אחרי שאיימו עליהם, הם החזירו אותו. הארון – ויטרינה הוחזר אך ללא כל הדברים והחפצים שהיו בפנים. החזירו רק את הארון עצמו.

הארון בן יותר מ- 120 שנים ועבר בינתיים חמישה דורות במשפחה. סבתא שלי סיפרה שפעם היה מישהו שרצה לקנות את הארון ולשלם עליו הרבה כסף, אך היא לא הסכימה למכור אותו. המשפחה החליטה להשאיר אותו אצלם כדי שיוכלו להעביר אותו הלאה במשפחה. שמעתי, שבעבר השווי שלו היה כ-5000 דולר. כיום השווי שלו לא ידוע אך ניתן לבדוק זאת עם מומחה ולהעריך אותו.

תמונה 1

הזוית האישית

ירין: הדבר הראשון הוא שבכלל לא ידעתי שלארון הזה יש היסטוריה כזאת גדולה. ראיתי אותו במהלך כל השנים ולא ידעתי שהוא כל כך מיוחד ועכשיו יש לו משמעות הרבה יותר גדולה בשבילי.

מילון

זכוכית וניציאנית
זכוכית מורנו היא זכוכית המיוצרת בונציה, איטליה, ובעיקר על האי הסמוך מורנו. הזכוכית ידועה ברחבי העולם בשל צבעוניותה ועיצוביה המיוחדים

ציטוטים

”אולי את תקחי אותו ואולי את תעריכי את החפץ הזה.“

הקשר הרב דורי