מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְהוָה לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם"

אשר כהן סטודנט במכללת יזרעאל
אשר כהן - עפולה
סיפור עלייה ממצרים לארץ ישראל

אלברט נולד בשנת 1936 באלכסנדריה אשר במצריים, בן בכור למשפחת אטיאס משפחה יהודית אשר היגרה מיון, האב יוסף ז"ל רואה חשבון במקצועו, האימא אסתר ז"ל ילידת טורקיה,       מזכירה בכירה באולפני הקולנוע Metro Goldwyn Mayer באלכסנדריה, הייתה מומחית בשפת הסטנוגרפיה.

למשפחתו של אלברט היו עוד שני בנים אחים לאלברט חיים ושלמה, אלברט נזכר ומספר בגעגוע על ימי ילדותו במצריים באלכסנדריה בעיקר על בית הספר האנגלי בו למד St. Andrews Boys School, אלברט נזכר בגעגוע רב בתקופת ילדותו באלכסנדריה המשפחה הייתה די מבוססת מהמעמד הבינוני הגבוה והחיים היו טובים למשפחה, לא היה חסר להם מאום, היו ביחסי שכנות טובה עם השכנים הגויים וכמובן היו חלק מהקהילה היהודית באלכסנדריה.

הלימודים היו ערך עליון במשפחת אטיאס וההורים דחקו והיקפדו מאוד על לימודי הבנים, אלברט זוכר מאוד מקרה שקרה בהיותו בן 13 שנים מקובל היה לדרג את התלמידים לפי המיקום שלהם ביחס לכלל הכיתה אשר מנתה 40 תלמידים, אלברט דורג פעם אחת במקום השני שלא כהרגלו תמיד במקום הראשון, זאת הייתה חוויה טראומתית מבחינתו של אלברט כי במשפחה סרבו לסלוח לו כי הגיע רק למקום "השני" בכיתה ולא למקום הראשון.

העלייה לארץ ישראל

בשנת 1950 כאשר אלברט היה בן 14 החליט לעלות לארץ ישראל יחד עם קבוצת חברים וחברות יהודיים מאלכסנדריה, ההחלטה הייתה פתאומית ונעשתה דרך עליית הנוער ללא המשפחה, רק חברים וחברות נערים ונערות בגילו של אלברט לבד ללא בני המשפחה.

העלייה לארץ ישראל הייתה דרך נפולי אשר באיטליה וקבוצת הנערים ממצריים נקלטה לחברת הנוער בקיבוץ נגבה, בין חברי הקבוצה היו גם נערים ונערות מקהיר. את הקבוצה קיבלו צוות מקיבוץ נגבה אשר ניסו להקל על הקבוצה את שלבי קליטתם בארץ ישראל, אלברט זוכר לטובה את צוות המדריכים אשר קיבלו וליוו אותם בקיבוץ המדריך צבי, המדריכה שלומית ואם הבית שושנה.

סדר היום בקיבוץ נגבה היה כמעט קבוע לימודים בשעות הבוקר ועבודה בשעות אחר הצהריים, אלברט עבד בעיקר בנגריה של הקיבוץ אך גם בענפים חקלאיים. הוא נזכר בפעם הראשונה שהם יצאו לעבודה חלק מחברי הקבוצה המצרית הגיעו לעבודה ברפת לבושים בחליפות וענובים עם עניבות כאילו הם בדרך לאירוע או לנשף, מערכות היחסים בין בני המשק לקבוצת ילדי העולים הייתה טובה ונוצרו חברויות בין בני הנוער, ובני חברת הנוער ממצריים הרגישו כבני בית בקיבוץ.

קבוצת הכדורסל המעורבת בקיבוץ נגב – ילדים עולים ובני משק

תמונה 1

בית הספר הסקוטי באלכסנדריה (אלברט שלישי משמאל שורה ראשונה)

תמונה 2

אלברט ואשתו רות – כיום

תמונה 3

 

הזוית האישית

סיפורו של אלברט תועד ע"י אשר כהן סטודנט מכללת עמק יזרעאל, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

נגבה
נֶגְבָּה הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר באזור מישור החוף הדרומי ליד הערים קריית מלאכי, קריית גת ואשקלון השייך למועצה אזורית יואב. שטח הקיבוץ כ-12,000 דונם. מקור שמו של הקיבוץ הוא בבראשית, י"ג, י"ד: "וה' אָמַר אֶל-אַבְרָם שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מִן-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אַתָּה שָׁם, צָפֹנָה וָנֶגְבָּה, וָקֵדְמָה וָיָמָּה". ויקיפדיה

ציטוטים

”"וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְהוָה לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם"“

הקשר הרב דורי