מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התקופה שהבריטים שלטו בארץ ומדינת ישראל הוקמה

מיכל מלמדת את סבתא להפעיל מחשב
סבתא בצעירותה
הבריטים והערבים היו נגדנו

פרדס שבעלות ערבי שגר בכפר סלמה. לצידנו גרה משפחה ערבית שחיינו איתם בשכנות טובה מאוד. ובילדותי שלטו הבריטים בארץ. בארץ קמה מחתרת שהתקוממה נגד המשטר הבריטי וכל אירוע שהיה נגדם היה כרוז שהכריז על עוצר. גידרו את הרחובות ולא נתנו לנו לצאת מביתנו. אירוע כמו הטמנת פצצה במקום ששהו הבריטים גרם לעוצר כללי.

החיילים נכנסו מבית לבית וחיפשו את אנשי המחתרת. ברור שנשארנו בבית והצצנו מהחלונות והתחלנו לשיר להם כלניות. כי הכובעים שלהם היו בצבע אדום. החיילים כל כך כעסו ורצו להכות אותנו וכשנכנסו לביתנו אמרנו להם שזה רק שם של פרח יפה שנקרא כלניות וצבעו אדום.

יום אחד אחת המחתרות פוצצה את מסילת הברזל ואחותי שחבר שלה היה בן המפעילים השתתף בפיצוץ ובתוכניתם הייתה לברוח אלינו הביתה שלא היינו רחוקים ממסילת הברזל. אבי החביא אותם על גג ביתנו וכיסה אותם בשיחי הליפה שטיפסו עד הגג. כאשר הבריטים על במדרגות לראות בגג ראו את סבך העלים, הם ירדו ולא מצאו אותם. כאשר זה קרה חשנו הקלה גדולה שלא תפסו אותם, ובבוקר הודיעו לנו שהעוצר בשכונתנו בוטבל.

מלחמת השחרור

בשנת 1947 כשהאו"ם הכריז על חלוקת מדינת ישראל, תכנית החלוקה. ארצות ערב לא הסכימו על חלוקת הארץ ופרצה מלחמת הקוממיות. היו צלפים שירו לעבר בתינו הם התכוננו לפלוש לשכונה. כאשר באתי בערב מהלימודים הערבים ניסו לצלוף בי והייתי עומדת צמודה לקירות בדרך הביתה. הם רצו לכיוון השכונה עם לפידים בוערים וצעקו בקולי קולות "עליהום" ו-"יטבח אל יהוד" (לשחוט את היהודים). כאשר חזרתי בערב מהלימודים הערבים ניסו לצלוף בי והייתי עומדת צמודה לקירות בדרך הביתה.

העשרה

כלניות: "בתקופת המנדט הבריטי על ארץ ישראל קראו לחיילי הדיוויזיה המוטסת השישית של הצבא הבריטי "כלניות" על שם כומתותיהם האדומות.

תכנית החלוקה: "תוכנית החלוקה היא תוכנית שהציעה ועדת אונסקו"פ מטעם האו"ם לחלוקת ארץ ישראל ממערב לנהר הירדן לשתי מדינות,יהודית וערבית, ולשטח בינלאומי. התוכנית התקבלה ברוב קולות בעצרת הכללית של האו"ם ב-29 בנובמבר 1947 וקיבלה את השם הרשמי: "החלטה מספר 181 של העצרת הכללית של האו"ם". בישראל היא מכונה לעתים קרובות "החלטת כ"ט בנובמבר".

תשע"ו

מילון

עוצר
איסור על אנשים לצאת ממקום מסוים

כלניות
בתקופת המנדט הבריטי על ארץ ישראל קראו לחיילי הדיוויזיה המוטסת השישית של הצבא הבריטי "כלניות" על שם כומתותיהם האדומות.

תכנית החלוקה
תוכנית החלוקה היא תוכנית שהציעה ועדת אונסקו"פ מטעם האו"ם לחלוקת ארץ ישראל ממערב לנהר הירדן לשתי מדינות,יהודית וערבית, ולשטח בינלאומי. התוכנית התקבלה ברוב קולות בעצרת הכללית של האו"ם ב-29 בנובמבר 1947 וקיבלה את השם הרשמי: "החלטה מספר 181 של העצרת הכללית של האו"ם". בישראל היא מכונה לעתים קרובות "החלטת כ"ט בנובמבר".

ציטוטים

”מענה רך ישיב חימה“

”והדרת בני זקן ומפני שיבה תקום“

הקשר הרב דורי