מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התכשיטים שנמצאו אחרי השואה

אני וסבתא כיום
סבתא בילדותה
תהליך התכשיטים מהגעתם ועד מציאתם

סבתא סידי נולדה בתאריך 21.6.1947, בכפר שנקרא דולהו בהרי הקרפטים שהיום שייך לאוקראינה. היא עלתה לארץ בשנת 1966 בגיל 18 ולמדה באוניברסיטת תל אביב. סבתא הייתה מורה למתמטיקה במשך 39 שנים בתיכון מוסינזון בהוד השרון. סידי היא סבתי מצד אבא שלי, יש לה שלושה ילדים, שמונה נכדים וגרה בכפר סבא. לסבתא סידי ישנם תכשיטים שקיבלה מאמה, שהייתה ניצולת שואה והסיפור שלי הוא סיפורם של התכשיטים.

סיפורם של התכשיטים

לפני השואה הייתה לאמה של סידי משפחה אחרת: היא הייתה נשואה, היו לה שלושה בנים, היא גרה בכפר בשם דולהו בהרי הקרפטים, שהיה שייך להונגריה, צ'כוסלובקיה ובסוף לאוקראינה. את התכשיטים היא קיבלה מבעלה הראשון לכבוד אירוסיהם. כאשר התחילה השואה והיו שמועות שעומדים לקחת את היהודים מבתיהם, היו חששות גדולים וחוסר וודאות, לא ידעו מה עומד לקרות. אמה של סבתא ואחותה שמעו את השמועות. הן הפגינו תושייה ולקחו קופסת פח, בה שמו את תכשיטי הזהב שלהן. הן הלכו לגשר בכפר וקברו באדמה שלידו את הקופסה. כל משפחתה של אמה של סידי נספתה בשואה, באושוויץ: בעלה ושלושת ילדיה. אמה של סידי ואחותה שרדו והצליחו לחזור לכפר אחרי שחרור אושוויץ. כל הרכוש והחפצים של משפחתה נעלמו, כמו רכושם של כל המשפחות האחרות בכפר. בודדים שרדו את השואה והצליחו לחזור לכפרם.

אמה של סידי ואחותה זכרו את הקופסה שקברו והלכו לחפש אותה. חפרו באדמה סביב הגשר ולא מצאו אותה. מיואשות חזרו אל ביתן, ובדרך ראו ילד גוי משחק כדורגל עם קופסת פח מרשרשת. זו הייתה קופסת התכשיטים שלהן. כך שרדו התכשיטים את השואה.

הניצולים הבודדים שהצליחו לחזור אל הכפר התחתנו זה עם זו. אמה של סבתא סידי התחתנה עם בן כפרה, שאיבד אישה ובן בשואה. נולדו להם שתי בנות – סבתא סידי ואחותה נטשה. המשפחה עלתה ארצה בשנת 1966. ברבות הימים קיבלה סבתא סידי את התכשיטים מאמה והם ברשותה עד היום, ואף היום היא עדיין עונדת אותם.

התכשיטים של סבתא סידי

תמונה 1

 

הזוית האישית

אלה: נהניתי לשמוע את הסיפור על התכשיטים וללמוד על משפחתה של סבתא סידי ועל סיפורי משפחתה. התרגשתי לשמוע על הסיפור לראשונה.

סבתא סידי: נהניתי מאוד והתרגשתי לספר את הסיפור לנכדתי אלה. אהבתי מאוד את התכנית ואת ההזדמנות לספר לנכדי את סיפורי המשפחה.

מילון

הרי הקרפטים
הרי הקרפטים יוצרים קשת באורך 1,500 קילומטרים באוסטריה, בצ'כיה, בסלובקיה, בפולין, בהונגריה, באוקראינה וברומניה. הרי הקרפטים גובלים בדרום מערב בהרי האלפים ובדרום מזרח בהרי הבלקן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עד היום אני לובשת את התכשיטים שירשתי מאמי“

”בדרך ראו ילד גוי משחק כדורגל עם קופסת פח מרשרשת. זו הייתה קופסת התכשיטים שלהן“

הקשר הרב דורי