מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התיישבות והגנה על מדינתנו היא חירותנו

ראול מרקוביץ' ונכדו עומרי שחר
ראול כחייל בחיל ההנדסה
סיפורו של ראול מרקוביץ' לנכדו עומרי שחר

שמי עומרי ואני תלמיד כיתה ה' 2 בביה"ס "בכור לוי" בעיר רחובות. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי תיעדתי את סיפורו האישי של סבי שנולד בשנת 1945 ועלה לארץ בגיל 19 בערך, בשנת 1964. מסיפוריו למדתי על העלייה, ההתיישבות וההשתתפות שלו במלחמות ישראל…החלום של סבי הוא שיהיה ש ל ו ם.
 
העלייה מרומניה
9.6.1964 אניית העולים בשם "מספיה" נכנסה לנמל חיפה בשעה 4:00 לפנות בוקר. הייתי כבן 19 ואני זוכר שכעולים חדשים מרומניה עמדנו על סיפון האנייה מלאי ציפייה, פעורי פה ועם עיניים דומעות. עד היום תמונת העיר חיפה מוארת כולה חקוקה בזיכרוני כהתגשמות של חלום העלייה לארץ ישראל.
 
עזבנו את רומניה עם תעודות מעבר במקום דרכונים. ברומניה בטלו את אזרחותנו כי בשל עזיבתנו נחשבנו כבוגדים ברעיון הקומוניסטי. אבי, אנצ'ל מרקוביץ' ואמי אסתר ז"ל היו איתי על סיפון האנייה. ציפינו לפגוש את אחי הבכור סמי, שעלה לארץ לפנינו. האנייה עגנה ברציף נמל חיפה. אנשי הסוכנות היהודית עלו על סיפון האנייה וקיבלו את העולים המאושרים. שם פיזרו את העולים למעברות בכל רחבי הארץ, מהצפון עד הדרום.
 
9.6.1964 – לאחר הליך המיון והקליטה של כל משפחה ומשפחה בנפרד הגענו לנמל חיפה והוצבנו למגורים במעברת עמישב הממוקמת בפאתי פתח תקווה. קיבלנו כמו כל משפחה של עולים את הציוד הבסיסי ההכרחי לחיים: מיטות, מזרנים, כלי מטבח, כלי אוכל. 
 
לימוד עברית באולפן – 25.6.1964
עברנו לגור בקיבוץ שובל בנגב הצפוני. שם למדתי עברית באולפן וגם עבדתי. כל יום למדנו במשך 4 שעות ועבדנו במשך 4 שעות. בקיבוץ עבדנו בעבודות שונות: בחדר אוכל, במכבסה, בקטיף פירות, בחריש בפאלחה וכד'. אהבתי בעיקר לבלות את כל הלילה בעבודת החריש בפאלחה וביומיים שאח"כ נחתי ולמדתי.
 
31.5.1965 גיוס לצה"ל לחיל הנדסה
לאחר הטירונות וקורס מ"כים ומש"קים הגעתי להנדסה משוריינת גדוד 606. זו הייתה יחידה מיוחדת שהייתה מורכבת משתי מחלקות של הנדסה ומחלקת טנקים.  עסקנו בעיקר בפינוי הדרך משדה מוקשים עבור מעבר כוחות השריון ויתר הכוחות. 
תמונה 1
 
נערכה בין ישראל ומצרים, ירדן וסוריה שנעזרו גם בעיראק ובערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה מ-5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 לאחר תקופה שבה ישראל ניסתה  להימנע ממלחמה. 
תמונה 2
 
במלחמה זו ישראל כבשה שטחים נרחבים: סיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. ב-1967 כשפרצה מלחמת ששת הימים היינו ביחד עם חטיבת השריון 7 ופרצנו לסיני בבציר הצפון מערבי. תוך חמישה ימים היינו על גדות תעלת סואץ.
ב-1968 התחתנתי והתחלתי ללמוד השכלה גבוהה…
תמונה 3
 
השתתפתי גם במלחמת ההתשה שפרצה בין מצריים לישראל, ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970. המלחמה החלה ביוזמת המצרים להתשת ישראל אך הסתיימה בהתשת שני הצדדים.
תמונה 4
 
ב-1971 סיימתי את הלימודים בבית הספר הגבוה למדידות והתחלתי לעבוד ולקבל סטאג'.
בשנת 1975 קיבלתי רישיון ופתחתי משרד עצמאי ברחובות, בו אני עובד עד היום.
ב-1972 נולדה הבת שלי הבכורה רונית.
ב-1973 באוגוסט נולדה הבת השנייה שלי מיכל שהיא אמא של עומרי:
תמונה 5
 
מלחמת יום הכיפורים המלחמה פרצה ב-6 באוקטובר 1973 ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973.
המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן והחלה בהתקפת צבאות ערב בהובלתן של סוריה ומצרים, שהפתיעו את ישראל ביום הכיפורים , שלא צפתה את פתיחתה66 לאחר מלחמת ששת הימים. לאחר התאוששות מההלם צה"ל הפך את הגלגל וניצח במלחמה. יצאתי למלחמה מהבית ב-6.10.1973 וחזרתי ב-1.4.1974.
 
 
תמונה 6
 
תמונה 7 
 
עברנו את התעלה, הסכנה הייתה גדולה, היו התקפת והפגזות על גשר הגלילים. לאחר מאמצים ונחישות רבה מצדנו עקפנו את הצבא המצרי, כיתרנו אותם והשארנו אותם ללא קשר עם כוחותיהם. החוויה הייתה מיוחדת במינה יחד עם כל הטראומה שעברנו. העלייה לג'בל העתקה, בו אנו מצולמים בתמונה, הייתה הנקודה הגבוהה ביותר. היינו כ-70-80 ק"מ מקהיר, אבטחנו את כוחותינו שם עד לשיחות השלום, בהן הוחלט לסגת ולהשכין שלום בין ישראל למצרים.
 
תמונה 8
 
מלחמת לבנון הראשונה מלחמת "שלום הגליל" התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה ולארגונים פלסטיניים שישבו בלבנון וביצעו פיגועים בישראל. המלחמה פרצה ביוני 1982 ונמשכה עד ספטמבר 1982. הייתי בשירות מילואים, חודש אחר כך, ביולי מחבלים התנקשו בשגריר ישראל באנגליה ואז מדינת ישראל  נכנסה ללבנון כדי להשמיד ולגרש את כל קני המחבלים משטחה. הגענו עד פאתי בירות.
 
סיכום,
כבעל משרד מדידות, עזבתי את משרדי פעמים רבות לטובת הגנה על מדינתנו. נלחמתי במלחמות הגדולות להגנה על המדינה, על החלום שליווה אותי מרומניה. יחד עם זאת, החלום שלי היום, הוא שנכדיי לא יצטרכו לעבור מלחמות!
 
מלחמה אינה הדרך הנכונה וצריך להגיע לשלום ולחיות בשלום!
תמונה 9
תשע"ו

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, היא מחנה עולים או יישוב קליטה, שהיה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה, בהן נדרשו להתפרנס למחייתם.

פאלחה
צורת גידול חקלאית המבוססת על השקייתם של הגידולים החקלאיים במשקעים טבעיים בלבד, באופן ישיר, ללא אגירתם או הזרמתם לחלקות.

מלחמת ששת הימים
נערכה בין ישראל ומצרים,ירדן וסוריה שנעזרו גם בעיראק ובערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה מ-5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967.

מלחמת ההתשה
פרצה בין מצריים לישראל, ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970. המלחמה החלה ביוזמת המצרים להתשת ישראל אך הסתיימה בהתשת שני הצדדים.

מלחמת יום הכיפורים
פרצה ב-6 באוקטובר 1973 ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן והחלה בהתקפת צבאות ערב בהובלתן של סוריה ומצרים, שהפתיעו את ישראל ביום הכיפורים , שלא צפתה את פתיחתה לאחר מלחמת ששת הימים. לאחר התאוששות מההלם צה"ל הפך את הגלגל וניצח במלחמה.

מלחמת לבנון הראשונה
מלחמת "שלום הגליל" התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה ולארגונים פלסטיניים שישבו בלבנון וביצעו פיגועים בישראל. המלחמה פרצה ביוני 1982 ונמשכה עד ספטמבר 1982.

ציטוטים

”החלום שלי הוא שנכדיי לא יצטרכו לעבור מלחמות. מלחמה אינה הדרך הנכונה וצריך לחיות בשלום!“

הקשר הרב דורי