מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התיישבות בכפר חסידים

אדם עם סבתא אורנה וסבתא רבתא גילה
כך היינו בכפר חסידים
כפר חסידים - מדור לדור

בשנת 1924 הגיעו מפולין לארץ ישראל (פלסטינה) משפחות שרר – סבא של סבתא רבתא של אדם, ומשפחת סלוצקי – סבא וסבתא של סבתא רבתא של אדם – בעלייה שנקראה "העלייה הרביעית".  משפחת סלוצקי התיישבה בג'דה, כיום רמת ישי, ומשפחת שרר התיישבה בכפר אוריה שליד ירושלים.

בשנת 1926 עזבה משפחת שרר את כפר אוריה בגלל עזיבת אנשי אגודת ישראל ובגלל התנאים הקשים ששררו במקום – ביצות וקדחת – ועברה לכפר חסידים, יישוב שהוקם על ידי אגודת ישראל בשנת 1924. בשנת 1927 עזבה משפחת סלוצקי את ג'דה בעקבות נישואי בתם חוה עם אליעזר לבית שרר, ועברה אף היא לכפר חסידים.

חתונה בשנות ה-30

החתונה של פעם נראתה אחרת לגמרי מחתונה בימינו. שמלת הכלה נתפרה על ידי מישהו מבני המשפחה שתפר בגדים ויצר את השמלה מבד לבן שהיה ברשותו. האירוע התקיים ביום שישי בצהריים בבית הכנסת שהיה צריף קטן והוא התקיים ביום זה כי בשאר ימות השבוע עסקו התושבים בייבוש הביצות ועיבוד הקרקע. מספר הנוכחים בחתונה היה קטן (20-30), בני משפחה ושכנים, והאוכל שהיה מורכב מעוגות ויין בלבד הוכן על ידי בני המשפחה והשכנים.

מזל טוב, סבתא רבתא גילה נולדה

ב- 18.11.1932 נולדה בכפר חסידים, בשעה טובה, גילה – סבתא רבתא של אדם, וכמו כולם כשבגרה עזרה בעבודות החקלאיות ובגידול הבקר והעופות וכמו כל ילד נהגה לשחק עם חבריה בשעות הפנויות: חבל, 5 אבנים, מחבואים, תופסת, 1,2,3 דג מלוח, קלאס, 4 מקלות, מחניים, עמודו, הקפות, מחנה – בניית בתי עץ על עצי האקליפטוס שנשתלו כדי לייבש את הביצות בכפר, כדורגל – בנים ובנות יחד כי היו מעט ילדים.

מזל טוב, סבתא רבתא גילה מתחתנת

בשנת 1951 התחתנה בשעה טובה סבתא רבתא גילה עם סבא רבא זאב בחתונה צנועה בחצר בית ההורים ובנוכחות משפחה ושכנים. האוכל הוכן על ידי המשפחה ושכנים וגם הפעם נתפרה השמלה על ידי קרובת משפחה. סבא וסבתא המשיכו לעבוד במשק החקלאי ששייך להם וקיים עד היום.

מזל טוב, סבתא אורנה נולדה

בשנת 1953 נולדה בשעה טובה בכפר חסידים סבתא אורנה והתגוררה בו עד שנישאה בשנת 1974. בשנות נעוריה עזרה סבתא אורנה בעבודות המשק: איסוף ביצים, חליבה, הבאת אוכל לחיות (סלק ותירס) ובשעות הפנאי שיחקה סבתא עם ילדי המשפחה ושכנים.

משחקים בשנות ה-60: קלאס, גומי, סבתא סורגת, קלפים-מלחמה, תופסת, אוסף מפיות, גוגואים, אוסף עטיפות של מסטיקים, 5 אבנים, חבל, 4 מקלות, טיול בפרדסים של כפר חסידים, שבץ נא.

עמודו – חוקי המשחק: במשחק משתתפים 3-10 ילדים, למשחק יש צורך בכדור אחד. אחד הילדים מחזיק בכדור וזורק אותו למעלה תוך כדי קריאת שמו של אחד המשתתפים. אם המשתתף תפס את הכדור המשחק חוזר על עצמו, אם לא הצליח לתפוס את הכדור הוא יוצא מהמשחק והכדור חוזר למי שזרק.

סבתא סורגת – חוקי המשחק: במשחק משתתפים 2 משתתפים בלבד.  המשתתפים יושבים זה מול זה ומעבירים אחד לשני חוט צמר ארוך שנקשר בקצהו.  צורת העברת החוט בין המשתתפים הייתה בעזרת שתי ידיים ובדרך מסוימת קבועה. היו לפחות 20 שיטות קבועות והמשחקים העבירו את החוט מיד ליד עד שמישהו טעה.

העבודה במשק – בין חתונה לחתונה (1951-1974)

בשנת 1951 התחתנו סבתא רבתא גילה וסבא רבא זאב והקימו משק חקלאי בכפר חסידים. החיות שאותן גידלו היו: פרות, עגלים, תרנגולות לביצים ופטמים לבשר. הגידולים אותם גידלו היו: תירס לקלחים (לתירס חם) ועגבניות לתעשייה. היה להם גם פרדס אשכוליות ובנוסף גידלו אוכל לפרות: סלק פרות, תלתן ותירס למאכל פרות.

את הפרות חלבו בידיים לתוך דליים, את הדליים שפכו לכדי חלב ואת כדי החלב לקחו עם האופניים למחלבה.

את התלתן קצרו בעזרת חרמש ועם הקלשון העמיסו על העגלה שהייתה רתומה לסוסים. כל עבודות המשק בוצעו ע"י ההורים ובעזרת הילדים שהחלו לעבוד במשק בגיל צעיר מאד (גיל 10).

במהלך השנים קנו סבא וסבתא טרקטור וציוד חקלאי לחריש האדמה ולקצירת הירק לפרות וכמה שנים לאחר מכן קנו סבא וסבתא מכונת חליבה חשמלית והעבודה במשק נעשתה קלה יותר אך עדיין מאד קשה, בגלל תנאי מזג האוויר והצורך להיות צמוד למשק 24 שעות.

בשנת 1974 לקראת החתונה של בתם הבכורה (שהיא סבתא אורנה) מכרו סבא וסבתא שלוש פרות כדי לממן את החתונה והנדוניה. (באותה תקופה לסבא וסבתא לא היה חשבון בנק וכשרצו לקנות משהו יקר מכרו פרה – ואז היה להם כסף לקניה).

העבודה במשק – בין חתונה לחתונה (1974-2002)

משנת 1974 עד 1981 נמשכה העבודה במשק כאשר מפעם לפעם נרכשו מכונות חקלאיות חדשות שהקלו על העבודות. בשנת 1981 החליטו סבא רבא וסבתא רבתא למכור את הפרות ואת התרנגולות ולהתמקד בגידולי שדה: תירס, חיטה ושעורה.

בשנת 1986 הצטרף דרור (אח של סבתא אורנה) לעבוד עם הוריו ואז הם הרחיבו את הפעילות. בנוסף לגידולים הקיימים נוספו: כותנה, ארטישוק וחומוס.

כיום המשק מתנהל על ידי דרור, העבודה ממשיכה להיות קשה ומורכבת. העבודה מרובה ויש צורך להקפיד על השקיה סדירה, ריסוס נגד עשבים ומזיקים.

נסיים באיחולי אריכות ימים לדרור שהוא הדור השלישי במשק ובתקווה שבנו יפתח ימשיך בדרכו.

תמונה 1

הזוית האישית

אדם: לשתי הסבתות שלי תודה. המפגשים תרמו לי רבות לדעת על כל הדורות שהיו ועדיין ממשיכים את המסורת והמורשת.

סבתא אורנה: לשבת עם הנכד ולשחזר את ילדותי הייתה חוויה משמעותית ומרגשת. נראה לי שאדם בלע כל מילה, כל משפט וכל סיפור שכתבנו. מקווה שזו התחלה להמשך שיחות על ילדותי ובגרותי.

מילון

קדחת
קדחת היא המלריה שממנה סבלו ראשוני המתיישבים בארץ. המלריה מופצת על ידי יתושי האנופלס שחיו בביצות.

ציטוטים

”לקראת החתונה של בתם (סבתא אורנה) מכרו הוריה שלוש פרות כדי לממן את החתונה והנדוניה“

הקשר הרב דורי