מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התחביב של סבא מריו – הרפתקאות ביאכטה

סבא מריו והנכדה לירון
סבא מריו באחד מטיוליו
התחביב של סבא מריו

לפני שיצאתי לפנסיה חיפשתי תחביבים וניסיתי תחומים שונים: גולף, מוסיקה, לימוד עצמי בתחומים הומניים וכמובן הפלגות ביאכטה. מכל הניסיונות את היאכטאות אהבתי ביותר.
 
בהתחלה הפלגתי לאורך החופים בארץ  לצבירת ניסיון. ליוון וטורקיה הפלגתי לאחר שלמדתי את החוקים, המפות ומזג האוויר בהן. להפלגות הצטרפו חברים ובקרנו בערים מפרצים ומרינות ציוריות. לאחר בדיקות וביקור אצל יצרנים קניתי יאכטה ראשונה בפינלנד. את גוף היאכטה בונים מחומר שנקרא פוליאסטר, הרהוט  עשוי מעץ, התורן עשוי מאלומיניום והמפרשים מבד. בנית היאכטה נמשכה תשעה חודשים.
 
בתאריך 9 ליוני 2006 ( מועד יום ההולדת שלי), יצאנו להפליג מפינלנד לים התיכון. בהפלגה עברתי מהים הצפוני דרך תעלת אנגליה לאוקיינוס האטלנטי ומשם לים התיכון. את ההפלגה סיימתי בברצלונה שבספרד. 
 
אני מאוד אוהב כשהנכדים באים לבקר אותי או את היאכטה ואני נהנה לראות אותם משחקים מתרגשים ונהנים.  לפני שהנכדים באים וכדאי להבטיח שילדים לא יפלו למים, פורסים רשת לאורך המעקה ובנוסף הילדים לובשים חגורות הצלה כשהם על הסיפון.
 
את היאכטה השנייה קניתי מיצרן בשוודיה. כל חודש וחצי נסעתי למספנה לראות את ההתקדמות. ביוני 2008 (מתנת יום הולדת שלי), יצאתי להפליג לאורך החופים היפים של נורבגיה שוודיה ודנמרק. הפלגתי צפונה בנורבגיה נכנסתי לפיורדים הציוריים שלה ועצרתי בעיירות צפוניות צבעוניות. בשוודיה ודנמרק יש איים שניתן לטייל בהם. מזג האוויר בים הצפוני הוא קר גשום יש הרבה רוחות והים גועש. אני רוצה  לחזור להפליג שם. בדרך לים התיכון הפלגתי לאורך חופי האוקיאנוס האטלנטי בים סוער עם רוחות חזקות וגשמים,זה לא כיף. עברתי במייצרי גיברלטר ומשם הפלגתי לאורך החופים הדרומיים של ספרד.
 
לחציית האוקיאנוס האטלנטי, יצאתי מהאיים הקאנריים, אוכלוסיית האיים מאד חביבה ומקבלת את היאכטונרים בחמימות ופתיחות, כך הפכו האיים לנקודת המוצא לכל חוצה האוקיאנוס האטלנטי. חציית האוקיאנוס היא חוויה חזקה. במשך שלושה שבועות ים, מאופק לאופק רואים רק מים, גלים, שמיים, עננים ומדי פעם גשם. יצאנו שישה חברים חיים ביחד. הגוף מתרגל למציאות פיזית שונה, גלי הים והרוח מנדנדים ומטים את הספינה. לקראת סיום ההפלגה כולם צופים למרחק ומחפשים את היבשה. כאשר מתגלית היבשה ההתרגשות גדולה. תחושת התרוממות רוח ממלאת אותי על כך שעשיתי זאת, התגברתי על הים חציתי אותו הגעתי לקריבים.  
 
תעלת פנמה מחברת בין האוקיאנוס האטלנטי לאוקיאנוס השקט והיא נבנתה במשך 10 שנים ונפתחה בשנת כשעליתי 1947 לארץ מצ'ילה, עברתי בתעלה ממערב למזרח הפעם ממזרח למערב. בדרך לצילה עברתי בארצות מעניינות אקוודור, פרו. פגשתי אנשים נחמדים עם סגנון חיים שונה משלנו. ביקרתי באיי הגלפגוס שמורת טבע בינלאומית, בדרך זכיתי לראות להקות לוויתנים, דולפינים, כלבי ים, אריות ים, פילי ים, ציפורים, פינגווינים ועוד.                         
 
ארץ האש – אינדיאנים תיקשרו באמצאות מדורות אש (כמו בר כוכבא). אזור של תמונות נוף מדהימות איים ירוקים, מפלי מים שופעים, קרחוני עד שיורדים מפסגות הרי האנדים ומזג אויר המשתנה יוצרים תחושות של בריאת העולם.  
 
יוון – יוון מדינה שיש לה הרבה איים ויאכטונרים אוהבים להפליג שם. באי כריתים יש אתר היסטורי הנקרא קנוסוס הנחשב לערס התרבות המערבית. באחת ההפלגות ביוון הצטרפו להפלגה הנכדים.
 
אנחנו חיים בעולם מקסים, יבשות ענק שונות זו מזו, אוקיאנוסים וימים רחבי ידיים, איים מרהיבים ביופיים והרבה מקומות שהאדם לא הרס ונשמרים כמו בימי היווצרותם. תרבויות ומסורות שונות מעניינות ומפתיעות, אנשים חמים, פתוחים ונעימי סבר, כך שההפלגות בנוסף להיותן פעילות ספורטיבית הממלאת את הגוף, מעניקות לי שפע של חוויות אנושיות הממלאות את הנפש.
 
משוב של לירן
"מאוד נהניתי להיות עם סבא למרות שאנחנו נפגשים בדרך כלל פעם בשבוע הרגשתי כאילו זה פעמיים אני מאוד שמחה שבחרתי להשתתף בתכנית "הקשר הרב דורי". ולמדתי שכמה שסבא רציני הוא תמיד צוחק.
 
משוב של סבא מריו
"אני פוגש את לירן פעם פעמיים בשבוע וזאת פעם ראשונה שאנחנו מבצעים משימה ביחד. בביצוע המצגת למדתי להכיר את לירן טוב יותר ולגלות תכונות טובות וחיוביות שלא הייתי ער להן. העבודה המשותפת הגדילה את הקרבה בנינו, הייתה חווייתית, מרעננת, מהנה וממלאת את הנפש.
 
העשרה
יאכטה: "המונח יאכטה שימש במקור לתיאור כלי שיט קל ומהיר המשמש לתחבורתם של אנשים חשובים. כיום מקובל לכנות בשם זה כל כלי שיט מעל גודל של מטרים בודדים המשמש לשיט למטרות הנאה. קיימים שני סוגי יאכטות עיקריים: יאכטת מפרשים ויאכטה מנועית. אורכה של היאכטה יכול לנוע בין מטרים ספורים לעשרות מטרים. אורכן של רוב היאכטות הפרטיות נע בין 7 ל-14 מטרים". ויקיפדיה
 
מורה מובילה לביאה צנגוט
מדריכה יישובית איילת שחק
תשע"ו 2016

מילון

יאכטה
המונח יאכטה שימש במקור לתיאור כלי שיט קל ומהיר המשמש לתחבורתם של אנשים חשובים. כיום מקובל לכנות בשם זה כל כלי שיט מעל גודל של מטרים בודדים המשמש לשיט למטרות הנאה. קיימים שני סוגי יאכטות עיקריים: יאכטת מפרשים ויאכטה מנועית. אורכה של היאכטה יכול לנוע בין מטרים ספורים לעשרות מטרים. אורכן של רוב היאכטות הפרטיות נע בין 7 ל-14 מטרים.

ציטוטים

”פעילות ספורטיבית הממלאת את הגוף, ומעניקות לי שפע של חוויות הממלאות את הנפש. “

הקשר הרב דורי