מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התאקלמותה של משפחתו של סבי בארץ ישראל

יונתן הנכד עם סבא מאיר בסקי
סבא ואחותו התאומה אסתר בת"א
שורשי משפחת מנדלביץ

אלעזר אב המשפחה נולד בליטא גדל בקובנה. היה רב בישיבת סלובודקה. עלה לארץ בשנת 1934. היה רב בישיבת פוניבז אשר בבני ברק. הוא למד ולימד תורה כל ימיו. סלובודקה היא פרבר עני בעיר קובנה. אסתר אם המשפח הנולדה בליטא וגדלה בקובנה. ברובע היהודי העני סלובודקה. היא הייתה המפרנסת של המשפחה. היא ילדה 5 ילדים: יוסף, מנחם, יצחק, מרים ודב. היא נפטרה בדמי ימיה.
 
המשפחה נשארה בחוסר כל. מנחם (זלמן) ומרים נולדו בסלובודקה אשר בקובנה. עלו ארצה לפני מלחמת העולם השנייה.הם היו חקלאים באזור השרון.וראו ברכה בעמלם. יוסף ודב אחים נשארו  בגטו קובנה במלחמת העולם השנייה.יוסף אבד את אשתו ושתי בנותיו. דב נרצח לאור היום עי" קצין נאצי.יוסף ברח מהגטו היה פרטיזן. הוא עלה ארצה והיה חקלאי.
 
יצחק ולאה (סבא וסבתא רבא שלי נפגשו והתחתנו בקובנה אשר בליטא. הם עלו ארצה בשנת 1932 לפני המלחמה. הם גרו בדרום תל אביב. נולדו להם תאומים אסתר מאיר (סבא). יצחק בנה בנינים ולאה עקרת בית. יצחק עבד בימים ולמד תורה בלילות. מאיר ואסתר אחים נולדו בתל-אביב הקטנה. הם למדו בבית הספר היסודי בלפור. אסתר הייתה למורה בישראל.
 
מאיר התחתן עם סבתא אתי (אסתר). בתם הבכורה איריס היא אימי. סבא מאיר וסבתא אתי נולדו בדרום תל אביב. בנו בית בישראל. גידלו ארבעה ילדים ויש להם כיום שבעה נכדים.
 
היום הם גרים ברעננה. אני יונתן, הבכור בנכדים. לסבי יש ארבעה ילדים שני בנים ושתי בנות ואמי איריס היא הבת הבכורה. אמא איריס נשואה לאבא רפי זרצקי, שניהם אנשי הייטק גרים במשמרת ולהם שלושה ילדים: רוני בת הזקונים, גיל בת אמצעית ואני יונתן הבכור.
 
אני מקווה שבני הדודים שלי ואחיותיי הדור הצעיר שנולד בישראל. נצליח לבנות משפחות ובתים בישראל. נתרום לבניין ארץ ישראל.נשמר את המסורת היהודית.לתפארת מדינת ישראל.     
 
תיעוד , תכנית הקשר הרב דורי
מובילת התכנית 
שחק איילת

מילון

גטו קובנה
גטו קובנה שכן בעיר קובנה שבליטא, באזור סלובודקה שבעיר שבו נמצאה שכונת היהודים במשך דורות. סלובודקה ממוקמת מחוץ למרכז העיר, מעבר לנהר, ולאורך הדורות השתקעו בה יהודים בתקופות שנאסר עליהם להתגורר בתחומי העיר עצמה. ערב מלחמת העולם השנייה התגוררו בקובנה, כולל סלובודקה, כ-40,000 יהודים (כמחצית האוכלוסייה הכוללת), כאשר מיעוטי האמצעים שבהם מתגוררים בסלובודקה.

ציטוטים

”נתרום לבניין ארץ ישראל. נשמר את המסורת היהודית. לתפארת מדינת ישראל. “

הקשר הרב דורי