מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השתתפות סבא מיקי במלחמת יום הכיפורים

סבא מיקי ונכדו אלון
סבא מיקי מחזיק את בנו במסיבת יום הולדת
הקרב על חמוטל

שמי מיקי קדם, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

כמו כל עם ישראל, גוייסתי למילואים ביום שבת ביום הכיפורים שפרצה בהפתעה בשנת 1973 ליחידת המילואים שלי, בגדוד השריון אשר היה ממוקם בדרום. במהלך הגעתנו למחסני החירום להצטייד בציוד אישי ולקבל חלוקה לתפקידים.

מסתבר שלא היה ציוד מסודר במחסנים ולצערינו נאלצנו להצטייד חלקית בציוד ולאחר מכן הגענו לרחבת הכלים המשוריינים להתארגן ליציאה. חיכינו מספר שעות להגעת המובילים אבל הסתבר שהם לא יגיעו וקיבלנו פקודה לצאת לאזור הקרבות בנסיעה על שרשראות הכלים.

פלוגתנו נקלעה לקרב קשה במקום שנקרא חמוטלמסתבר שהמודיעין לגבי הכוחות המצרים שהתמקמו שם לא היה מדויק ופלוגתנו ספגה אבידות קשות בחיי אדם ובכלי שריון שנפגעו ויצאו מכלל שימוש. נאלצנו לפנות הרבה פצועים רגלית ויצאנו לאחור לכיוון יחידה נוספת שיצאה לחלץ אותנו.

היה שם קרב קשה מאוד עם מספר גדול של הרוגים ופצועים. למחרת אותו קרב, מפקד החטיבה החליט לפנות את הפלוגה מהקו הראשון של הקרבות לשם התארגנות מחדש בנגמשים נוספים וחיילים נוספים. בהמשך המלחמה פלוגתנו מוקמה באזור אחורי של הקרבות ושימשה כפלוגה מחליפה לכוחות שנלחמו. לאחר סיום המלחמה המשכתי לשרת כשישה חודשים במילואים עד לסיומה.

תקופה זו הייתה קשה מאוד מבחינתי, מכיוון שבבית הייתה אשתי עם הילדה בת השלוש לבדה. בסיום המלחמה והשחרור מהמילואים לאחר ששת החודשים, השתדלנו לחזור לחיים נורמלים אף על פי שהמצב היה קשה מאוד.

הזוית האישית

סבא: שמחתי מאוד להגיע לקבוצת המפגש של תכנית הקשר הרב דורי. זו הפעם הראשונה שאני משתתף בתוכנית זו, ומאוד ושמחתי לשבת עם אלון נכדי.

אלון: אני מאוד נהנתי מהתכנית ומהזמן הפרטי עם סבא.

מילון

נגמשים
נושא גייסות משוריין

הקרבות על רכס חמוטל במלחמת יום הכיפורים
גבעת "חמוטל" היה שם קוד של צה"ל במפת סיריוס לרכס חולי באורך של כ-5 ק"מ וברוחב של כ-1 ק"מ הנמצא במערב חצי האי סיני, מערבית למחנה טסה, כ-14 ק"מ ממזרח לתעלת סואץ. רכס זה עמד במוקד של קרבות רבים במהלך מלחמת יום הכיפורים. הקרבות בין צה"ל לצבא המצרי על "חמוטל" נמשכו כמעט מתחילת המערכה בסיני ועד קרוב לסיומה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מפקד החטיבה החליט לפנות את הפלוגה להתארגנות מחדש בנגמשים נוספים וחיילים נוספים“

הקשר הרב דורי