מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השתתפותי במלחמת ששת הימים

סבא עודד, סבתא ארנה ואני בגיל שנה
סבא עודד בזמן השירות הצבאי שלו
סיפור ילדותי

שמי עודד רוזנווקס, נולדתי בחולון בשנת 1941 להורים שעלו לארץ ישראל בעלייה הרביעית בשנת 1926.

גדלתי והתחנכתי בחולון עד כיתה ד', סיימתי את לימודיי היסודיים בקיבוץ גבת כילד חוץ. חזרתי לחולון והמשכתי את לימודיי בבית ספר תיכון מקצועי "יד סינגלובסקי" במקצוע האלקטרוניקה. עם סיום לימודיי גויסתי לצבא לחיל הקשר כטכנאי אלקטרוניקה.

סיפור המלחמה

גויסתי למילואים בחודש מאי שנת 1967 יחד עם כל עם ישראל, כשלושה שבועות לפני תחילת מלחמת ששת הימים שהחלה בחמישי ליוני 1967. צורפתי לחטיבה שבע בפיקודו של  שמואל גורדיש. כל הצבא היה אז בהמתנה בניסיון לפתור בעיקר את בעיית סגירת תעלת סואץ בפני ישראל וגירוש כוחות האו"ם מסיני. מלחמת ששת הימים החלה לאחר שלא הצליחו למנועה בעזרת אמצעים דיפלומטים, הצבא הישראלי התקדם אל תוך חצי האי סיני ורצועת עזה במהירות שהפתיעה אפילו את מפקדי צה"ל, הסיבה העיקרית לכך הייתה שחיל האוויר המצרי כולו הושמד בשעות הראשונות של המלחמה ואיפשר לצה"ל להתקדם כאשר הוא מוגן מפני תקיפות אוויריות.

לאחר חמישה ימים בלבד הגענו לגדה הצפונית של תעלת סואץ ולמעשה הצבא המצרי בחלקו הגדול הושמד והובס.

אני הייתי אחראי על קשר הרדיו בין מפקד חטיבה שבע לבין חדר המלחמה של מפקדת האוגדה. הפקודה לתחילת הקרבות היבשתיים ניתנה באמצעות ציוד הטלפון שהיה תחת אחריותי, זו הייתה חוויה שעד היום אני מתרגש ממנה, מאחר והייתי בהאזנה על קו הטלפון האלחוטי באקראי (לשם ביקורת הקו) כאשר מפקד האוגדה ישראל טל, נתן את הפקודה לתחילת הלחימה באמצעות הסיסמה "סדין אדום".

בתקופת השירות הצבאי שלי

תמונה 1

 

הזוית האישית

לירי: העבודה המשותפת עם סבא, נתנה לי הזדמנות ללמוד עליו הרבה דברים שלא ידעתי. סבא שמח לעבוד איתי ולהכיר את סביבת הלימודים שלי.

מילון

"ילד חוץ" בקיבוץ
ילד חוץ הוא ילד שחי ולומד במסגרת החינוכית של הקיבוץ למרות שהמשפחה שלו לא חיה בקיבוץ.

סדין אדום
מילת קוד נודעת בהיסטוריה של צה"ל היא "סדין אדום", שהשמעתה ברשת הקשר הצה"לית הייתה האות לתחילת המתקפה של כוחות הקרקע במלחמת ששת הימים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הפקודה לתחילת הקרבות היבשתיים ניתנה באמצעות ציוד הטלפון שהיה תחת אחריותי“

”זו הייתה חוויה שעד היום אני מתרגש ממנה“

הקשר הרב דורי