מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השרשרת מטורקיה

אנחנו יושבים בחדר מחשבים עם המתעדת רחל
הורי כאשר הם התארסו בעירק
זאת הייתה חוויה לקנות כי הייתי עם אחותי ואבי

רחל מועלם משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם התלמידות רוני והדר, החונכות. במפגשים סיפרה רחל לתלמידות את סיפוריה.  רחל נולדה בעירק בעיר בגדאד בשנת 1944.  זוהי קהילה יהודית עתיקה ביותר בעולם "יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל. הקהילה היהודית בבבל העתיקה הייתה הראשונה לפתח חיים קהילתיים אוטונומיים ורבי היקף על אדמת נכר, ובשעתו הייתה המרכז היהודי הגדול והחשוב ביותר בגולה".

רחל מספרת: זוהי תמונתם של הורי כשהם התארסו בעירק

%d7%a7%d7%a9%d7%a8-%d7%a8%d7%91-%d7%93%d7%95%d7%a8%d7%99-%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%a8%d7%97%d7%9c-1

העליה לישראל במבצע עזרא ונחמיה

רחל עלתה  עם משפחתה לארץ בשנת 1951. רחל היתה בת שבע. זו הייתה עליה שנקראה מבצע עזרא ונחמיה:

"מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל… המבצע החל באפריל 1950.. ככל שגדל מספר הדורשים לצאת עלה מספר הטיסות, עד שהחלה רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950–1951".

מתוך סיפוריה בחרנו להביא את סיפורו של חפץ, שרשרת שמאוד יקרה לליבה של רחל. השרשרת מתורקיה. רחל מספרת:

"זוהי שרשרת מיוחדת במינה, השרשרת מיוחדת מפני שלפני הרבה שנים נסעתי לטורקיה  יחד עם אחותי ואבי אברהם ז"ל והוא נסע איתי לבורסה שבטורקיה. נסענו לכל מיני מקומות בטורקיה ואכלנו מאכלים טעימים. שטנו בסירה.  עשיתי שם קניות, קניתי שם מעיל ארוך מעור שעד היום אני לובשת אותו כשיש גשם. ואז ראיתי שם את השרשרת, שכל כך מצאה חן בעיני. אבי אברהם ז"ל עודד אותי והמליץ לי לקנות אותה. מאותו יום אני עונדת אותה, ולא מורידה אותה אפילו ברחצה.

%d7%a9%d7%a8%d7%a9%d7%a8%d7%aa-%d7%a9%d7%9c-%d7%a8%d7%97%d7%9c2

הזוית האישית

רחל: השרשרת המיוחדת, מוצאת חן בעיני כי היא עם מדליון שמסמל הגנה מפני "עין הרע" של האנשים ולכן אני לא מורידה אותה. שרשרת זו מזכירה לי את תורקיה ואת אבי זכרונו לברכה.

 

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.

ציטוטים

”שרשרת זו מזכירה לי את טורקיה ואת אבי זכרונו לברכה.“

הקשר הרב דורי