מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השרות הצבאי של סבתי

סבתא שרה כחיילת
סבתא וסבא בצבא
ההתאקלמות של סבתא בארץ

סבתי נולדה בשנת 1948, בבוקרשט שברומניה. בגיל שלוש עלה לארץ ישראל.
 
היא גדלה בתל-אביב, למדה בבית הספר היסודי "דובנוב" ובתיכון עירוני א'. היא הייתה שנים רבות פעילה בתנועת הצופים ואף הדריכה בה. בשנת 1966 התגייסה לגרעין נח"ל  "תש"ח". גרעין נח"ל זו מסגרת שבה חברי תנועת נוער, יוצאים ביחד לשירות הצבאי.
 
מאחר שסבתי וחבריה נולדו בשנת תש"ח (1948), מלחמת השחרור והכרזת העצמאות, הם בחרו בשם זה. השרות בנח"ל התחלק כלהלן: של"ת: שירות ללא תשלום בקיבוץ. טירונות: ב"מחנה 80" שהיה בסיס הטירונות של הנח"ל, בו היו שני מחזורים: מחזור קיץ – התגייסו מיד עם סיום התיכון ומחזור חורף – התחילו את מסלולם בשל"ת בקיבוץ. היאחזות נח"ל- ישוב שהוא שילוב של יחידה צבאית וישוב אזרחי. זה היה מעין בסיס צבאי-אזרחי. בדרך כלל על גבולות מדינת ישראל, או בסמיכות לגבולות ולפי החלטת הממשלה. בהמשך ההיאחזות הייתה הופכת לישוב קבע, כקיבוץ או מושב. נח"ל מוצנח: הבנים הקרביים מהגרעין עברו קורס צניחה בגדוד 50, והפכו לצנחנים גם בשרות המילואים.
 
סבתי יצאה לשל"ת מוקדם, ב"קיבוץ חולדה", בחודש אוגוסט 1966.עבדה בבית ילדים. הילדים בקיבוץ, באותן שנים לא ישנו בבית ההורים, אלא בבתי ילדים, והיו הולכים לבתי הוריהם בשעה ארבע אחר הצהריים וחוזרים בלילה לשינה בבית הילדים.לעיתים, היא עבדה בלילות כשומרת לילה. שומרת הלילה הייתה יושבת מול מרכזייה גדולה שהייתה מחוברת למיקרופון שהייה מותקן בכל אחד מבתי הילדים. כשהיה נשמע קול בכי, הייתה בודקת מאיזה בית ילדים הגיע הבכי והייתה נגשת לאותו בית ילדים כדי להרגיע את הילד הבוכה.
 
סבתי מספרת שהיא וחברי הגרעין התנדבו במועדון ב"קריית עקרון" שם עזרו לילדים בהכנת שיעוריהם, וערכו איתם מסיבות.בחודש מרץ, 1967, החלה את הטירונות ב"מחנה 80".בחודש מאי,1967, החלה הכוננות שלפני מלחמת ששת הימים.הבסיס התמלא בחיילי מילואים, לחיילות לקחו רוביהן ומסרו אותם לחיילי המילואים. מסדר סיום הטירונות בוטל, וסבתי יחד עם חברותיה, עלתה להיאחזות "מי עמי" בואדי ערה, מעל "אום אל פחם", על גבול ירדן.
 
בהיאחזות, סבתי עבדה במטבח, ובישלה יחד עם חלק מחברותיה, את האוכל לכל החברים (החיילים). שאר החברים עבדו בחקלאות, אם בהאחזות ואם בקיבוצי הסביבה.את מלחמת ששת הימים עברה סבתי בהאחזות, עברו הפגזות, וראו את כיבוש הגדה המערבית ואפילו את השמיים האדומים מעל רמת הגולן הבוערת.
 
לאחר מלחמת ששת הימים, בחודש אוגוסט 1967, אוזרחה ההיאחזות "מי עמי" והפכה למושב. בשלב זה, החליטה סבתי, לפרוש מהגרעין, ולעבור לשירות צבאי רגיל.לאחר מספר שבועות, הגיעה לחטיבה 8 של חיל השריון. חטיבה 8 היא חטיבת השריון הראשונה בצה"ל, שהוקמה מיד לאחר הכרזת המדינה. היא נקראה גם "חטיבת הזקן" על שם מקימה יצחק שדה, שכונה בפלמ"ח "הזקן".
 
בחודש מאי 1968- התקיים בפארק הלאומי ברמת-גן, כנס של יוצאי החטיבה לדורותיהם. סבתי הייתה המזכירה של הועדה המארגנת. בחטיבה 8 שבסיסה היה בשדה תימן שעל יד באר-שבע, הכירה סבתי את סבי אריק, והם הפכו לזוג. בחודש יולי 1968 השתחררה סבתי מהצבא, ללא שירות במילואים. בחודש ינואר 1971 נישאו סבתי וסבי.הביאו לעולם בן ובת והיום הם סבים לשישה נכדים.
 
העשרה
נוער חלוצי לוחם (נח"ל) הוא כינוי למסגרות מסוימות בצבא ההגנה לישראל המקיימות קשר עם בני נוער.
 
תשע"ה

מילון

גרעין נח"ל
מסגרת שבה חברי תנועת נוער, יוצאים ביחד לשירות הצבאי

נוער חלוצי לוחם
נוער חלוצי לוחם (נח"ל) הוא כינוי למסגרות מסוימות בצבא ההגנה לישראל המקיימות קשר עם בני נוער.

ציטוטים

”סבתי וחברי הגרעין התנדבו במועדון ב"קריית עקרון" ועזרו לילדים בהכנת שיעוריהם, וערכו איתם מסיבות.“

הקשר הרב דורי