מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השעון של סבא

נינה ויהלי עם סבא
תוכנית הקשר הרב דורי
גלגולו של חפץ

. סבא יוסי נולד ב- 9.4.1941 בארץ, בבית חולים עפולה, והוא חי בקיבוץ גבת.

סבא הוא אביה של אימי, ויש לו אחות ששמה שרה, וגם היא גרה בגבת. סבא סיפר לי על חפץ בעל משמעות רגשית עבורו:

החפץ שעובר במשפחה הוא שעון. זה שעון של אבא אהרון (סבא רבא), שהיה על היד שלו בזמן שהוא נהרג במלחמת השחרור, לפני 73 שנה, כשסבא שלי היה ילד בן שבע. החפץ הוא שעון מסוג "טיסו" שעון (שהיה גם סטופר) מחברה שוויצרית מאוד ידועה.

התקופה שהחפץ שייך לה, היא תקופת מלחמת השחרור, אפילו עוד לפני הכרזת העצמאות של ישראל. מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948;  מיד לאחר שתוכנית החלוקה התקבלה בעצרת האו"ם, פתחו ערביי ארץ ישראל בהתקפות, כנגד היישוב היהודי בארץ ישראל, כדי למנוע את יישומה. בכך נפתח השלב הראשון של המלחמה, המכונה לעיתים בשם "מלחמת האזרחים", משום שהלחימה התאפיינה בעימות צבאי מוגבל בין הכוחות הצבאיים של הערבים הפלסטינים לבין כוח המגן העברי של היישוב היהודי בא"י, אף על פי שיחידות מתנדבים מטעם הליגה הערבית (צבא ההצלה), ובהמשך גם מתנדבים מן האחים המוסלמים, השתתפו גם הם בלחימה בצד הערבי. היקף הלחימה הוגבל מאוד בשל נוכחות הצבא הבריטי, שהיה בתהליך של פינוי כוחותיו משטח ארץ ישראל המנדטורית. החל מראשית אפריל 1948 עבר כוח המגן העברי למתקפה באזורים שונים בא"י, ועד השלמת פינוי הצבא הבריטי ותום המנדט, הביסו את הכוחות הערביים הבלתי סדירים, שעמדו מולם. ויקיפדיה

סבא אהרון קנה אותו עוד כשהיה נוטר – שוטרי ישראלי ששרת במשטרה הבריטית. ייחודו של החפץ שהוא משמש לי כזיכרון לאבא שלי.

כשמצאו את סבא אהרון השעון היה עליו. ונציגי הצבא, הביאו את השעון לאמא שלי. אמא שלי שמרה עליו, ובשלב מסוים היא נתנה לי אותו, כי היא ידעה שאני מאוד אוהב שעונים. אני ענדתי את השעון, אבל רק בבית, כי לא הרשו לי לצאת איתו. כשהשעון הפסיק לעבוד לא נתנו אותו לתיקון.

השעון שמור במגירה שלי. ואני חושב לפנות לחברת השעונים, בעתיד ולבקש להביאו למצב תקין. לצערי, החברה כבר לא מייצרת שעונים מסוג זה, כי הוא מאוד עתיק.

החפץ קיים במשפחתנו, ארבעה דורות. הוא היה של סבא אהרון, לאחר מכן שלי, ממני הוא עבר לאמכם  (עינת) וכעת הוא עובר אליכם.

השעון של סבא יוסי, אותו קיבל מסבא אהרון ז"ל

תמונה 1

 

הזווית האישית

יהלי – נהניתי לראיין את סבא, ולשמוע את החוויות שעבר בגיל צעיר. אני אישית לא עברתי מלחמות, והיה מעניין לשמוע מה היה בעבר.

מילון

נוטר
נוטר- נוטרות היא כינוי לכוחות של שוטרים יהודים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי שכונו בשם "נוטרים". הם פעלו במסגרת המשטרה הבריטית וביוזמת הסוכנות היהודית החל ממאורעות 1939 ועד להקמת המדינה בהגנה על היישובים היהודיים, על מפעלים שונים ועל דרכי התחבורה מפני התנכלויות של כנופיות הערבים.ויקיפדיה

ציטוטים

”ייחודו של החפץ שהוא משמש לי כזכרון לאבא שלי.“

הקשר הרב דורי