מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השכונה שלי -היישוב שלי כרכור

סבתא מספרת לי על כרכור
בתמונה "בית אחוזה" בשנת 1930
היישוב שלי כרכור

שמי דליה נולדתי בחיפה בשנת 1948 לקראת סוף מלחמת השחרור .
לאחר  נישואינו  גרנו במספר מקומות בארץ עד שהחלטנו לעבור לכרכור בשנת 1980 , עם שלושת ילדינו  : מושיק בגיל 12, רון בגיל 7 והדר בגיל שנתיים .
ההיסטוריה הקצרה של כרכור –  התחילה כמושבה  בשנת 1913. המייסדים היו קבוצת יהודים חייטים מלונדון שרכשו אדמות מהערבים, קבוצת איכרים ממזרח אירופה ופועלים שעברו לגור בהתאם לעבודה שהזדמנה להם. מצפון לכרכור הייתה זיכרון יעקב ומדרום חדרה , וכלי התחבורה היה עגלה עם חמור  ויותר מאוחר גם אוטובוס קטן . כרכור  מאד מצאה חן בעינינו בגלל אופי המקום  היא הייתה מושבה ותיקה עם הרבה פרדסים עם פריחה וריח נהדר באביב,  מעט כבישים שבהם נסעו טרקטורים וגם מעט עגלות עם חמורים, התושבים היו מאד נחמדים ונדיבים והרגשנו מיד כמו בבית.  

בשנת 1968 איחדו את כרכור עם המושבה הסמוכה פרדס חנה ומאז אנו נקראים פרדס חנה-כרכור. בדרך הבנים מוצב פסל בצורת שתי טבעות משולבות בצבע ומתחתיו שלט שכתוב עליו  "יד לשילוב" ,הפסל מסמל את איחוד שתי המושבות.
  כרכור  גדלה  מאד במשך השנים נוספו שכונות חדשות , התמעטו הפרדסים , והבניינים התרחבו, נוספו גני ילדים ובתי ספר ומגרשי משחקים . למרות הכול כרכור עדיין ישוב שקט שנעים לגור בו.
 
בגן הגיבורים של כרכור יש אנדרטה לזכר הנופלים במלחמות ישראל מלפני קום המדינה ועד היום ובו נערך מדי שנה טקס יום הזיכרון , זוהי עדות לשנים הקשות שעברו על התושבים הראשונים שבחרו לבנות את ביתם ולנהל את חייהם בכרכור למרות הקשיים .
 תמונה 1
 
הסיפורים שמספרים התושבים הוותיקים מעידים על שנים קשות , על הצלחות ושמחות ועל עזרה הדדית . "בית אחוזה" הוא הבית הציבורי הראשון שבנו מייסדי כרכור "אגודת אחוזת לונדון " בשנת 1920.  הבית שימש למגורים למשפחות הראשונות עד שבנו את ביתם הקבוע  הוא שימש גם כבית כנסת, דואר, ועמדת הגנה בתקופת המאורעות, כבית ספר ויותר מאוחר בערך בשנת 1990 עברה אליו הספרייה הציבורית .  
 
בתמונה "בית אחוזה" בערך בשנת 1930
 
 תמונה 2
 
המקצוע שלי:  
בחרתי במקצוע הספרנות מכיוון שתמיד אהבתי לקרוא. כך שילבתי את אהבת הקריאה עם אהבת המקצוע במשך הרבה שנים עד היום. לימודי הספרנות נמשכו כשלוש שנים מכיוון שנסענו לתל-אביב פעם בשבוע ליום לימודים מרוכז. כך גם נפגשנו עם ספרניות ממקומות שונים בארץ.
לימודי הספרנות כוללים נושאים כמו קטלוג ספרים, מיון נושאים שונים כמו דת, פילוסופיה, פסיכולוגיה, אומנות, היסטוריה, ספרות ועוד…. העבודה היומיומית בספריה היא הזמנה ורכישת ספרים, השאלת ספרים, סידור ספרים במדפים והמלצות לקוראים לגבי ספרים ונושאים המעניינים אותם.  

חברות:
במהלך החיים נפגשים עם אנשים שונים ועם חלקם נוצרים קשרים וחברויות הנמשכים שנים רבות. כאן בחרתי לספר על שתי חברות טובות רחל וטובה.
רחל היא חברה מאד וותיקה, היכרנו כשהיינו בשבט "הצופים" בחיפה בערך בכיתה ז'.
רחל גרה בשכונה אחרת בחיפה , ולמדה בבית-ספר אחר.  גם היא הצטרפה ל"צופים" וכך היכרנו והתיידדנו. המשפחות שלנו הכירו אחת את השנייה , ובמשך השנים עבדנו ביחד שמחות וגם ימים קשים. חגגנו ביחד אירועים משפחתיים , הילדים שלנו היו מאד מיודדים כשהיו קטנים והקשרים נמשכים כך עד היום.
כאשר מסתכלים באלבום התמונות רואים שמשפחה וחברות הם יחד ואי אפשר להפריד ביניהם.
טובה היא חברה טובה מאד שלי שגרה  בכרכור. אנחנו ביחד עם טובה ומשפחתה אהבנו מתמיד לטייל בארץ ועשינו חברות בחברה להגנת הטבע לפני כמעט 25 שנה. חוץ מזה שתינו מאד אוהבות לבקר במוזיאונים בארץ ומשתדלות לעשות זאת לפחות פעמיים בשנה. 
 
 תמונה 3
לומדים ומתעדים יחדיו סיפורים בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רמת -חן , תשע"ד, עם המורה רויטל
קישור לסרטון תיעוד מפגשי תכנית הקשר הרב דורי עם התלמידים והמורה רויטל יוסף 2014

מילון

"בית אחוזה"
הבית הראשון שנבנה בכרכור ב1920 בערך על שם המייסדים "אחוזה לונדון כרכור"

ציטוטים

”"בכרכור היו פרדסים ומטעים וריח נפלא של פריחה באביב"“

הקשר הרב דורי