מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי של סבא יורם פלג בסיני

חציית התעלה
התותחנים בסיני
השירות הצבאי בסיני

שמי תהלה פלג, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי, בחרתי להשתתף  בתכנית יחד עם סבי יורם פלג. סבי, יורם, נולד בפולין לבית משפחת פולנסקי בשנת 1951. במסגרת התכנית סבא סיפר לי דברים רבים, בחרנו לתעד את תקופת שירותו הצבאי.

סבא יורם מספר

כשהייתי צעיר, בן 18, התגייסתי לשירות בצה"ל. שירתי בסיני משנת 1969, בפלוגת חימוש במקום שנקרא מחנה טסה, הנמצאת כ- 20 ק"מ מתעלת סואץ בגזרה המרכזית.

מחנה טסה, "מחנה טסה היה בסיס צבאי ישראלי בצפון מערב חצי האי סיני, אשר שירת את צה"ל עד לשנת 1976. המחנה שכן כ-35 קילומטר ממזרח לעיר אסמאעיליה. מיקומו היה בצומת הכביש מאסמאעיליה לרפידים עם הכביש מרומני למעבר המיתלה. הכביש נקרא באותה תקופה "ציר טסה-בלוזה" אף כי הגיע עד ראס סודר. בראשית מלחמת יום הכיפורים שכנה במחנה מפקדת חטיבה 14 – אחת החטיבות של עוצבת סיני. לאחר הגעת כוחות המילואים לסיני שימש המחנה מוקד ליחידות שפעלו במרכז גזרת תעלת סואץ". (ויקיפדיה)

זו הייתה תקופה של מלחמת התשה מול הצבא המצרי. שימשתי כחשמלאי גנרטורים. אני וחברי לצוות נתנו שירות למוצבים הקדמיים שעל שפת תעלת סואץ, לעתים תחת סיכון לחטוף אש מפגזים שנורו מהצד המצרי.

מלחמת יום כיפור

באוקטובר 1973 פרצה מלחמת יום כיפור, היא פרצה ביום הכיפורים ה' תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת של של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל. אני סופחתי לגדוד 403 של חיל התותחנים. הגדוד נקרא "גדוד אייל 403". "במלחמת יום הכיפורים הפעיל תותחי "רועם" והשתייך לעוצבת כידון, סוללה אחת שלו הועברה במהלך המלחמה לפיקוד אגד ארטילרי 215". (ויקיפדיה).

הגדוד היה גדוד עם תותחים 150 מ"מ שנקרא "רועם". הגדוד שלנו צלח את תעלת סואץ לשטח מצרים במקום שנקרא פאיד במרכז ארץ "גושן" (מקום שהיו בני ישראל במצרים).

צליחת תעלת סואץ

תמונה 1

הזוית האישית

סיפורו של סבא יורם פולג תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר מתן, התשפ"א, בהנחיית המורה המובילה מירי ג'ני אסולין.

מילון

מחנה טסה
מחנה טסה היה בסיס צבאי ישראלי בצפון מערב חצי האי סיני, אשר שירת את צה"ל עד לשנת 1976. המחנה שכן כ-35 קילומטר ממזרח לעיר אסמאעיליה. מיקומו היה בצומת הכביש מאסמאעיליה לרפידים עם הכביש מרומני למעבר המיתלה. הכביש נקרא באותה תקופה "ציר טסה-בלוזה" אף כי הגיע עד ראס סודר. (ויקיפדיה)

מלחמת יום כיפור
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”שירתי בסיני משנת 1969, בפלוגת חימוש במקום שנקרא מחנה טסה“

הקשר הרב דורי