מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי ומשמעותו עבורי

אני ונכדתי
אני בשירותי הצבאי בנח"ל
בשנים 1964-1966

ישראל לפני מלחמת ששת הימים
נולדתי לפני קום המדינה, בשנת 1946. הורי, ששרתו בצבא, היו חלק משמעותי בהקמת מדינתנו הצעירה. לאחר סיום בית הספר התיכון, בשנת 1964, התגייסתי לצבא ושרתי בנח"ל- נוער חלוצי לוחם, שמשמעותו לאותם ימים הייתה הכשרה צבאית יחד עם הכשרה חקלאית.
בשנת 1964 היו גבולות מדינתנו קטנים יחסית: מדן ועד אילת ומהירדן עד ים תיכון. רמת הגולן באותה עת הייתה שייכת לסוריה, ומדבר סיני כולו היה בידי מצרים, שתי מדינות אויב מאיימות. גם לבנון איימה עלינו מצפון. כל זה היה לפני מלחמת "ששת הימים".
 
לאחר הטירונות נשלחנו כ"גרעין" לקיבוץ דגניה א' שליד הכינרת לחצי שנה "הכשרה". באותה עת המצב בגבול לבנון, סוריה היה מאוד מתוח בשל מאבק על השליטה במקורות הירדן הנמצאים סמוך לגבול. גם בגבול הסורי, שהיה בשנים אלה קרוב מאוד ליישובים בעמק הירדן, הייתה מתיחות רבה. חקלאים עיבדו את אדמותיהם בשעות הלילה תחת הפגזות ואיום מתמיד וילדי הקיבוץ חיו שנים רבות במקלטים. משום כך, פרט לעבודתי בחקלאות, בטיפול בילדים ועוד, השתתפתי גם בהגנה הצבאית על הקיבוץ.
 
נח"לאית 
תמונה 1 
לאחר חצי שנה של הכשרה נשלחתי להקים את ההיאחזות "בִּירָנִית"  שנמצאת על גבול לבנון. יעודה של "בִּירָנִית" היה להיות קיבוץ נוסף שישמור על גבול הצפון. בהגיענו חלק מהבנים בעלי כושר קרבי חזרו לצבא הסדיר להמשך שירותם הקרבי. באזור "בִּירָנִית" לאורך הגבול הוקמו יישובים חקלאיים חדשים: אביבים, דובב, זרעית, שתולה, נטועה ועוד.
 
רבים מהתושבים החדשים היה עולים חדשים בעיקר ממדינות צפון אפריקה. רבים מהם היו אנאלפביתים, כלומר, לא ידעו קרוא וכתוב. היאחזותנו נרתמה לעזרה קהילתית ביישובים אלה – אני ובנות הגרעין, בעיקר, נשלחנו ללמד את התושבים החדשים קרוא וכתוב. הסוכנות היהודית, שהייתה אחראית על ההתיישבות בארץ, הנפיקה לנו אביזרי לימוד ושיטות לימוד כדי לעזור לתושבים להיקלט במהירות. בינינו, החיילים, ובין התושבים נרקם קשר חם וקרוב ובנוסף ללימוד השפה, עזרנו להם להתגבר על קשיי הקליטה בהם נתקלו בהרבה תחומים. ההרגשה שלי ושל חברי הגרעין הייתה מאוד טובה – גם הקמנו יישוב חקלאי שהתבסס בעיקר על מטעים, גם הגנו על גבול הצפון (שמירות, סיורים לאורך הגבול וכו') וגם עסקנו בעשייה קהילתית ועזרנו לעולים החדשים להתגבר על חבלי הקליטה.
 האחזות הנח"ל בִּירָנִית
תמונה 2
הקיבוצים תרמו תרומה גדולה לפיתוח הארץ ולשמירה על גבולותיה (רוב הקיבוצים הראשונים נבנו ליד הגבול וסייעו בכל הזמנים הקשים לשמור על בטחון הארץ). לצערנו, הייעוד של היישוב השתנה והוא הפך במשך השנים להיות "מפקדת עוצבת הגליל", הממוקמת קילומטר אחד מגבול הצפון בין קיבוץ "סאסא" למושב "נטועה" ולא קיבוץ, כפי שחלמנו שיהיה.
 
האחזות הנח"ל 
תמונה 3
השרות הצבאי הטביע את חותמו עלי ועיצב את אישיותי. בעקבותיו בחרתי לעסוק בתחום החינוך. הרגשתי צורך לסייע לאוכלוסיות חלשות וכיום אני מתנדבת בעמותת "אנוש" ובכלל.
המסר שלי לדורות הבאים – חובה להתנדב ולעזור לנזקקים.
העשרה
דגניה א': "דגניה א', היא קבוצת התיישבות הנמצאת בקצהו הדרומי של ים כנרת, כעשרה ק"מ מדרום לטבריה, בתחום המועצה האזורית עמק הירדן. בהיותה הקבוצה הראשונה ואב הטיפוס לדגם ההתיישבות הנקרא כיום קיבוץ, נודעה דגניה כ"אם הקבוצות" ומאוחר יותר כ"אם הקבוצות והקיבוצים"‏. מקור השם דגניה הוא בחמשת מיני הדגנים הגדלים בישראל"
 
"בִּירָנִית (פירוש השם: מצודה קטנה) היא המקום שבו נמצאת כיום מפקדת "עוצבת הגליל" (אוגדה 91) של צה"ל. ממוקמת על כביש הצפון, כקילומטר מגבול לבנון, בין סאסא לנטועה. תוכננה להיות המרכז הכפרי של ישובי האזור במסגרת מבצע סו"ס (מבצע "סוף סוף"), בשלהי שנות השישים.‏ למרות התכנון, בשנת 1964 הוקמה במקום היאחזות נח"ל.‏ בשנת 1967 אוזרחה ההיאחזות כאשר בירנית הפכה לבית ספר לסיף,‏[3] אך לא הפכה ליישוב" ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

נח"ל
נוער חלוצי לוחם

דגניה א'
דגניה א', היא קבוצת התיישבות הנמצאת בקצהו הדרומי של ים כנרת, כעשרה ק"מ מדרום לטבריה, בתחום המועצה האזורית עמק הירדן. בהיותה הקבוצה הראשונה ואב הטיפוס לדגם ההתיישבות הנקרא כיום קיבוץ, נודעה דגניה כ"אם הקבוצות" ומאוחר יותר כ"אם הקבוצות והקיבוצים"‏. מקור השם דגניה הוא בחמשת מיני הדגנים הגדלים בישראל.

בִּירָנִית
בִּירָנִית (פירוש השם: מצודה קטנה) היא המקום שבו נמצאת כיום מפקדת "עוצבת הגליל" (אוגדה 91) של צה"ל. ממוקמת על כביש הצפון, כקילומטר מגבול לבנון, בין סאסא לנטועה. תוכננה להיות המרכז הכפרי של ישובי האזור במסגרת מבצע סו"ס (מבצע "סוף סוף"), בשלהי שנות השישים.‏ למרות התכנון, בשנת 1964 הוקמה במקום היאחזות נח"ל.‏ בשנת 1967 אוזרחה ההיאחזות כאשר בירנית הפכה לבית ספר לסיף,‏[3] אך לא הפכה ליישוב.

ציטוטים

”התגייסתי לצבא ושרתי בנח"ל- נוער חלוצי לוחם“

”המסר שלי לדורות הבאים - חובה להתנדב ולעזור לנזקקים.“

הקשר הרב דורי