מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השובבים משכונת הפועלים

סבא ואני בסלפי
סבא בילדותו
משחקי ילדות קסומים מרכבת העמק בעפולה

שמי יצחק שרמן ואני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

נולדתי עם קום המדינה ואת שנות ילדותי ונעוריי העברתי בשכונת הפועלים בעפולה. שכונת הפועלים בראשית המדינה גבלה בקצה האחד במפעל ליצור קרח ובקצה השני ברכבת העמק המיתולוגית.

תקופת הילדות שלי התאפיינה בעיקרה בבילוי משותף עם החבר'ה ברחובות השכונה והעיר. שם שיחקנו את כל משחקי הרחוב הידועים של פעם – מחבואים, חמור ארוך, שלוש מקלות, תופסת, ג'ולים, גוגואים, פורפרה, כדור בסיס (שאת המחבט שלו עשינו מלוחות עץ שמצאנו בסביבה) ועוד ועוד… היינו ילדים שובבים ועברנו המון הרפתקאות – חלקן אפילו די מסוכנות, שלא הייתי ממליץ עליהן כיום, כגון טיפוס על מגדל המים הגבוה ואפילו, שלא נדע, ניסיון לשרוף את בית הספר בשכונה.

חלק מההרפתקאות החביבות עלינו היו קשורות ברכבת העמק, שתחנת האבן שלה גבלה כאמור בקצה השכונה. מסילת הרכבת וקרונות העץ, שכבר לא היו פעילים באותה תקופה, שימשו לנו כמגרש משחקים. נהגנו להתחבא בקרונות ולהשמיע קולות מפחידים לעוברים ושבים. ומה שהכי אהבנו היה לדחוף את הקרונית הקטנה ביותר במעלה המסילה, עד למקום שנקרא בפינו "הר התחת" שהיה למעשה שתי גבעות שבניהן עברה המסילה ונראה כמו צורה של ישבן. לאחר שהגענו לשם קפצנו על הקרונית והידרדרנו איתה במורד כל הדרך חזרה לעפולה.

חברי הילדות מאז הם חברי-אמת והחוויות שצברנו יחד מעלות בי חיוך רחב גם היום.

הזוית האישית

יצחק שרמן השתתף בתכנית הקשר הרב דורי שנערכה בבית הספר תדהר שביקנעם עילית, התשע"ט, ותועד על ידי דולב שרמן מכיתה ה' 1.

מילון

מגדל מים
מגדל גבוה ששימש להעברת מים לבתים באמצעות כוח הכבידה

מפעל ליצור קרח
הקרח שימש לקירור המזון - לא היו מקררים

פורפרה
סוג של סביבון שמסובבים באמצעות חוט

ציטוטים

”לצאת הרבה לרחוב ולשחק עם חברים “

”לשחק עם חברים ולצבור חוויות“

הקשר הרב דורי