מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השואה הארמנית

תמונה עם סבי
חגיגה
הבריחה מהשואה הארמנית

ניצולי השואה הארמנית

"שמי הגופ אלטוניאן, נולדתי בבירות בלבנון בשנת 1948. הורי היו מניצולי השואה הארמנית שהצליחו לברוח לארץ ישראל בכוונה להגיע ללבנון למקום יותר בטוח ולחיים שקטים. הורי התגוררו בחיפה כמה שנים עד שעברו ללבנון ששם אני חייתי את כל שנותי הצעירות עד לבגרות. נולדתי וחייתי כשהשרישו לי את הזהות הארמנית שלי שמלווה את כול דרכי וצעדי בחיים, לא משנה באיזה ארץ אני חיי, הלב תמיד בזיקה ואהדה לארמניה, ארץ המוצא של הורי שממנה גורשו בלי בררה או ליתר דיוק ברחו!

חייתי בלבנון בתוך שכונה של ארמנים שלכולנו אותו סיפור, שמעתי את כול הזוועות שהורי סיפרו וגדלתי על הערכים והחינוך הארמני המסורתי של להעביר לדורות האחרים את המסורת ולשמרה ואף פעם לא לסלוח או לשכוח את השואה הארמנית שהטורקים עשו לנו ולא מודים בה!

זה בא לידי ביטוי בזה שאני כרגע נמצא בארץ מתנדב במרכז הקהילתי של הארמנים בחיפה, שם אנחנו מלמדים את הדורות הצעירים את השפה, שומרים על המסורות והחגים, מעבירים פעילויות שקשורות לארמנים, קבוצות ספורט שמתחרות עם ארמנים שונים שנמצאים בתפוצה באזורים אחרים בארץ כמו בחיפה או בעולם.

אני מאוד קשור לעם הארמני והייתי שמח שיותר ויותר אנשים יכירו את הסיפור שלנו וידעו מי אנחנו.

אותי סבא מלמד ארמנית אני לאט לאט לומד מילים בסיסיות ואני נוסע איתו תמיד לאירועים וחגים, אחי חלק מקבוצת הכדורגל של המועדון הארמני. ואני תמיד שמח כשאני לוקח חלק ומכיר המון חברים ולומד על העבר של סבא.

אוסיף כמה תמונות מכל מיני פעילויות שאנחנו עורכים במועדונים השונים שלנו בחיפה וירושלים."

הזוית האישית

ג'ורג': החוויה הייתה מאוד מעניינת ומרתקת

מילון

רצח העם הארמני
רצח העם הארמני (בארמנית: Հայոց Ցեղասպանութիւն), המכונה גם שואת הארמנים ובמסורת הארמנית "הפשע הגדול" (בארמנית: Մեծ Եղեռն, בתעתיק עברי: מדס יגרן, בתעתיק אנגלי: Medz Yeghern), היה רצח עם מכוון ושיטתי שביצעה האימפריה העות'מאנית במהלך מלחמת העולם הראשונה באוכלוסייה הארמנית שבשטחה.

ציטוטים

”מתנדב במרכז הקהילתי של הארמנים בחיפה“

הקשר הרב דורי