מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרפתקאות ילדותו של סבא יעקב

סבי יעקב ואני
סבי בילדותו עם הוריו ואחותו הקטנה.
המסע אל ארץ ישראל מטורקיה והחיים בארץ בתקופת הבריטים

סבי מספר:

נולדתי בטורקיה ב – 1937. ב – 1942 כשהייתי בן חמש, הייתה מלחמת העולם השנייה והיו בטורקיה שמועות על כך, שהטורקים אולי יצטרפו לגרמנים. אבי ביקר בארץ ב– 1935 ונכלא על ידי הבריטים, השתחרר וחזר לטורקיה והחליט, בעקבות רוחות המלחמה, לעלות לארץ. אני זוכר שבכדי להגיע לארץ, עלינו לרכבת, אני, הורי ואחותי,  ונסענו עם הרכבת דרך סוריה ולבנון עד חיפה.  בתור ילד, ישנתי ברכבת בערסל שהיה תלוי מעל המושבים. לאחר המסע ברכבת, הגענו לחיפה ואבי החליט שנגור בכפר אברהם, ליד פתח-תקווה, שם היה לנו מקום ללון אצל חבר של אבי ובהמשך עברנו לבית משלנו.

כשהיינו ילדים, הארץ הייתה מלאה בפרדסים ושדות, ולאחר הגשמים, היינו יוצאים ומלקטים פטריות. בתור ילד, עברתי הרבה הרפתקאות. אחת ההרפקאות, הייתה בשנת 1946, כשהייתי בן תשע. אני וחבריי אהבנו לשבת על גבעה, ולחכות שמשאיות בריטיות תעברנה, ואז עם רוגטקות, שבירי בהן היינו מאוד מיומנים, היינו מכוונים לשמשת המשאית, ויורים. לעיתים היינו מצליחים לשבור את שמשת המשאית ואז המשאית הייתה עוצרת והנהג הבריטי היה יוצא החוצה, לראות מי שבר לו את השמשה. אנחנו ברחנו משם ורצנו מהר להתחבא בפרדסים, ששם נמצאת היום התחנה המרכזית של פתח תקווה, וחיכינו בפרדס עד שהנהג הבריטי עזב ובפרדס הסתכלנו על העובדים הערבים, אשר הכינו את הארוחות שלהם מעל מדורת עצים בתוך מיכל מתכת גדול ולאחר מכן היינו חוזרים הביתה.

בתקופה מסוימת, בסביבות 1946-47, כשהייתי בן 10, הפצנו את הכרוזים של לח"י. בכניסה לפתח תקווה, לכיוון תל אביב, היה בית פרטי חד קומתי עם חצר מוזנחת ומרתף ושם היו חברי לח"י מכינים ומנקים את הנשקים שלהם, ואנחנו הילדים היינו מסתכלים. בלילות היינו הולכים עם אחד החברים הבוגרים, עם דלי עם דבק שעשוי מקמח ומים ומברשת, היינו בודקים שאף אחד לא רואה אותנו, היינו מורחים את הדבק על הקיר ומדביקים את הכרוזים של לח"י, אשר היו נגד הקולוניאליזם הבריטי ואשר נכתב בהם: "הלאה הקולוניאליזם הבריטי". לעיתים שיתפנו פעולה עם אצ"ל, אשר מנחם בגין עמד בראש הארגון באותו זמן. יום אחד הייתה התקפה של אצ"ל על משטרת רמת-גן (הבריטית), כדי לקחת להם נשקים, ודב גרונר, אחד מהלוחמים, נתפס ונשפט על ידי הבריטים לתלייה. הבריטים אמרו שימתיקו את עונשו אם יבקש, אך הוא לא ביקש וזה היה יום מאוד עצוב עבורנו, אשר השפיע עלי רבות, מכיוון שהוא היה דמות נערצת עבורי.

הזוית האישית

סבא יעקב – שמחתי לספר לנכדי גל אודות ילדותי בתקופת שלטון הבריטים בארץ. גל – למדתי מסבא את קורותיו כילד וכנער, כחלק מן ההיסטוריה של ישראל

מילון

לח"י
לוחמי חירות ישראל. הייתה מחתרת יהודית שפעלה נגד המנדט הבריטי, משנת 1940 עד הקמת מדינת ישראל בשנת 1948, בפעולותיהם ניסו אנשי לח"י לפגוע בבחירי ממשלת המנדט והצבא הבריטי על ידי התנקשויות ופגיעה במתקנים אסטרטגיים.

אצ"ל
ארגון צבאי לאומי. היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושליים בשנת 1931 ולחם במנדט הבריטי והערבים בארץ ישראל. קולוניאליזם – השתלטות מעצמות על טריטוריות מעבר לים, תוך נישול האוכלוסייה המקומית וניצול משאביה הטבעיים.

ציטוטים

” גרונר נתפס ונשפט על ידי הבריטים אמרו שימתיקו את עונשו אם יבקש, אך לא ביקש“

הקשר הרב דורי