מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרי הגולן

סבא מחזיק אותי בטיול משפחתי
סבא בצעירותו בחצר ביתו
השלמת גבולות המדינה

שם הרי גולן, שם הרי גולן, שם…

השיר נכתב על ידי רחל ובוצע על ידי חווה אלברשטיין.

כשאני שומע את השיר הוא מעורר בי זכרונות של הקרבות הקשים על הגולן, היום כשאני שומע את השיר עולים בי רגשות של גאווה של שמחה ושל עצב על הנופלים והפצועים שנלחמו לכיבושה. אני אוהב את המנגינה של בתי השיר, כי היא מאוד מתאימה למילים והיא מבטאת רצון וגעגוע.

אנחנו בחרנו את השיר ״שם הרי גולן״

השיר נכתב על ידי המשוררת רחל שגרה בקיבוץ לרגלי רמת הגולן, הרמה היא שרשרת של הרים גבוהים שתחמו חלק מגבול הצפון של מדינת ישראל,  נולדתי בארץ ישראל לפני 67 שנים בקיבוץ בו אני חי גם היום. הייתי מחובר לטיולים ברחבי הארץ בגיל הילדות הנעורים ובתקופת הצבא והמילואים, לאורך תקופות אלו אהבתי להאזין לשירי ארץ ישראל על נופיה ואווירת החיים ששררה בארץ.

השיר נבחר כי הוא מכיל זיכרונות על הקשיים של החיים לרגלי הרמה ועד לכיבושה כמו כן על יתרונותיה יופייה ומגוון החי והצומח. בעיניי רמת הגולן היא סמל המסמל חלק גדול מהחופש שלנו ומהיכולת שלנו להילחם על החירות הזו ולנצח בה. מעבר לחשיבות האסטרטגית, רמת הגולן אפשרה הקמה של ישובים חדשים על קרקע חקלאית פורייה. הרמה שופעת אטרקציות טבעיות המשמשות לטיולים ופעילויות קבוצתיות אישיות ומשפחתיות.

כן, גם אתרי נופש מעניינים במגוון רב של נופים. זכורות לי חוויות מטיולים ופעילות צבאית ברמת הגולן, שהשאירו לי זיכרונות נעימים למשל טיול לאורך כל הרמה שכלל ביקורים בישובים במחנות צבאים בנחלים, מקווי מים, מפלים ומוקדים היסטוריים.

את הטיול עשיתי עם מספר חברים מתקופת הצבא את רובו עשינו ברגל כטיול שחרור לאחר מלחמת יום כיפור. הטיול ערך כשבוע שלם. זכור לי שבטיול זה הקפדנו לעבור בשטחים ובמקומות שנערכו בהם קרבות קשים במלחמת יום כיפור, קראנו ולמדנו על הרבה מהלכים צבאיים שהתבצעו במלחמה, עברנו במחנות צבא סורים נטושים ולמדנו מכך על אורך החיים שהצבא הסורי ניהל.

לסיכום, טיולים רבים בצפון שעשיתי בעבר שכללו לדוגמא את אגם החולה, פארק הירדן, צפת, מנרה, תל חי ועוד ועוד תמיד כללו גם ביקור באזור אחר ברמת הגולן.

קישור לאתר שירונט – כנרת

תמונה 1

השיר נכתב על ידי רחל ובוצע על ידי חווה אלברשטיין

הזוית האישית

הנכד איתמר: אני מאוד נהנתי למדתי הרבה על סבא היה כיף להפגש יותר ואני מאחל לו אושר ובריאות.

סבא אמנון: נהניתי לספר ולהעביר חוויות הרגשות ורגשות מתקופה מאוד משמעותית בחיי שרציתי לשתף את הצעירים במשפחה בחוויות. ואני מאחל חיים טובים וחוויתיים כמו שהיו לי ותמיד בהכל לכוון גבוה.

מילון

הרמה
קיצור ל'רמת הגולן'

ציטוטים

”"לכוון גבוה כל עוד אפשר"“

הקשר הרב דורי