מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרופא שפתח חדר ניתוח באדמת לבנון

אריאל עם סבתא וסבא בתכנית הקשר הרב דורי
במלחמת לבנון הראשונה
מלחמת לבנון הראשונה

סיפור חיים של ישראל נודלמן.

ישראל נודלמן נולד בתאריך 10/10/46 בבוקרשט שברומניה. ישראל מספר את סיפורו לנכדו אריאל.

"בשנת 1958 עליתי לישראל עם הורי וגרנו בהתחלה בתל אביב. למדתי בבית ספר עממי תל נורדאו שבתל אביב. כעבור שנה עברנו לגור בחולון ואני המשכתי וסיימתי את הבית ספר העממי בתל אביב. בין השנים 1960 עד 1964 למדתי בתיכון קוגל בחולון, סיימתי בגרות במגמה ביולוגית.

שרות צבאי

בשנת 1964 התגייסתי לצה"ל שירות סדיר ושירתי בתותחנים נ"מ. בצבא הייתי מפקד בתותחנים. בשנת 1966 השתחררתי מצה"ל וישר נסעתי לשוויץ ללמוד רפואה. למדתי בבאזל עיר יפה על גדות הריין. כעבור 6 שנים סיימתי את לימודי בבאזל בהצטיינות.

תקופת לימודי הרפואה – קבלתי מלגה

קבלתי מלגה מקנטון באזל, עקב הצטיינות בלימודים: לא היה לי הרבה כסף ולכן נאלצתי לעבוד בתחנת הרכבת (סחיבת מזוודות). עבדתי משעה 11 בלילה עד למחרת בבוקר. לילה אחד הפרופסור שלי לאנטומיה בלימודים עבר בתחנת הרכבת בנסיעתו לחופשה וראה אותי סוחב מזוודות בלילה. הוא ראה אותי ואמר לי: "אתה צריך לישון עכשיו, מחר יש לימודים". אמרתי לו: "היות ואין לי מספיק כסף אז אני נאלץ לעבוד". סיפורי נגע ללבו של הפרופסור המכובד, שסטודנט מצטיין, עני נאלץ לעבוד בלילות כדי לממן את לימודיו.

כעבור מספר ימים נקראתי למזכירות של האוניברסיטה (נקראים למזכירות עם רוצים להעיף אותך מהאוניברסיטה). ניגשתי למזכירת והמזכירה אמרה לי: "מזל טוב אישרנו לך מלגה מקנטון באזל". המזכירה אמרה לי: "לך לבנק ממול ותגיד ששלחו אותך לקבל כסף". הגעתי לבנק לקחתי מספר ועמדתי בתור בלי לדעת כלום, כאשר הגיע תורי ניגשתי לפקיד ולתדהמתי הפקיד הוציא ממגירתו סכום של 1800 פרנק שוויצרי ואמר לי שכל חודש "תקבל הביתה 650 פרנק לחודש". לא הייתי צריך לעבוד יותר בתחנת הרכבת בסחיבת מזוודות. בכל ראשון לחודש פקיד הדואר דופק לי בחלון ואומר: "יש היום כסף". ככה סיימתי את לימודי הרפואה בבאזל.

בדרך להיות רופא

תמונה 1

בשנת 1972 חזרתי לארץ ועשיתי סטאז' בבית חולים תל השומר ברמת גן וחלק מהסטאז עשייתי בלונדון. אחרי תקופת הסטאז' חזרתי לארץ והתחתנתי עם ביאטריס. התחלתי התמחות בבלינסון בכירורגיה כללית וגם בכירורגית לב. בסיום ההתמחות התחלתי לעבוד גם באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1980 קיבלתי פרופסורה מאוניברסיטת תל אביב.

מלחמת לבנון הראשונה

בשרות המילואים שלי טיפלתי בהרבה פצועים במלחמה כאשר בית החולים שדה היה מוקם בשדה התעופה של בירות. באחד המיקרים בא אליי בחור צעיר עם פצע קשה שמדמם. טיפלתי בו ותפרתי את הפצע החזרתי אותו לפלנגות, בתקווה שהם יביאו אותו הביתה, אבל להפתעתי הם לא הביאו אותו הביתה הם הרגו אותו. קיבלתי מהרמטכ"ל עלייה בדרגה לרב סרן בזכות שהצלתי הרבה פצועים. חיילים שהשתתפו בקרבות סיפרו לרמטכ"ל שיש רופא שהציל הרבה פצועים. הרמטכ"ל  ששמע על כך אמר: "הביאו לי את הרופא ונעלה אותו מיד בדרגה רב סרן ונציין אותו לשבח. מאז הייתי 7 פעמים בלבנון במילואים וטיפלתי בהמון פצועים.

אני בשרות במלחמת לבנון

תמונה 2

ביצעתי המון ניתוחי חירום להצלת חיים ולהחייה ממות ועבדתי כסגן מנהל מחלקת כירורגיה בבלינסון בדרגת פרופסור.

לפני 3 שנים יצאתי לפנסייה.

הזוית האישית

אריאל: היה לי כיף מאוד לדעת על המשפחה  ולהיות בתכנית עם סבא ועם סבתא.

סבתא ביאטריס: הקשר בינינו מתחזק בזכות תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אסור לברוח מהצרות כי אז הצרות יבואן אליך
בן אדם צריך להתחזק ולהתמודד עם הבעיות בחיים

ציטוטים

”להיות חזק בנפש ובגוף “

הקשר הרב דורי