מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרופא שהציל יהודים מהצבא הרוסי

סבתא אנג'לה בצעירותה
סבתא אנג'לה ונכדתה רבקי
הבחורים האלו זכו להגיע לארץ ולהקים משפחות

שמי אנג'לה בורוכוב לבית אברמוב. נולדתי בשנת 1957 בעיר סמרקנד שבמחוז אוזבקיסטן.

להוריי מרדכי ושרה אברמוב…

אבי היה רופא גדול שעבד בבית חולים בתור רופא ראשי למחלות ריאה. יש לי 8 אחים ואחיות, גדלנו בעיר סמרקנד עד שעלינו לארץ.

בשנת 1972 יצאנו מרוסיה. כל אחד יצא עם מזוודה אחת בלבד, שהכילה את הבגדים שלנו בלבד. נאסר עלינו לקחת מזוודות נוספות. הגענו  לארץ, אבא, אימא, סבתא ושמונה אחים ואחיות. קיבלנו דירה בגבעת עדה והלכנו  ללמוד באולפן עברית.

כשעליתי הייתי בת 15, למדתי באולפן ואחר כך שלחו אותנו לפנימייה, אותי ואת אחי כדי שנוכל ללמוד בבית ספר ולסיים בגרות…

היו לנו קשיי קליטה בארץ, כי לא ידענו עברית בכלל. היינו צריכים ללמוד שפה חדשה, חיים חדשים, תרבות חדשה, הכול היה שונה. אבל לאט לאט התגברנו על הקשיים וזה לקח זמן.

בגיל 17 סיימתי בגרות והתחלתי ללמוד בבית ספר לאחיות. הוצאתי תעודת אחות, ועבדתי בבית חולים במחלקת ילדים. "כל המציל נפש אחת כאילו קיים עולם ומלואו"

ברוסיה:

אבי היה רופא והוא היה אחד הרופאים של וועדות שהיו משחררים בחורים מהצבא. צריך להבין שהשירות בצבא הרוסי  הוא של 3 שנים,  במהלך השירות הצבאי צריך להיפרד מהמשפחה ומהבית ולנסוע לקצה השני של העולם.

הצבא ברוסיה הוא מקום מסוכן, ואבא שלי לקח על עצמו לשחרר את הבחורים היהודים מהצבא,  בתפקיד הזה היו סיכונים רבים מאוד…זאת אומרת, שאם מישהו היה מלשין על אבא שלי הוא היה יכול לסיים את החיים שלו בבית הסוהר. אבא שלי חי בפחד נורא,  אבל מול עיניו עמדה תמיד  המטרה החשובה, לשחרר מה שיותר בחורים יהודים, אך ורק יהודים מהצבא.

איך בעצם היה מתבצע בפועל?

הבחור היה מתייצב בפני הוועדה, ואבא שלי היה נותן לו אישור שהבחור לא כשיר לגיוס, וככה הוא הציל אלפי בחורים ממוות בטוח, מוות פיזי ורוחני.

הזוית האישית

הבחורים האלו זכו להגיע לארץ ולהקים  משפחות.. והיום הנכדים שלהם מספרים לנו את הסיפור הזה!

מילון

אולפן עברית
מכונה בקיצור אולפן; מקור המילה בארמית "בית אולפנא", משמעותה: מקום לימוד) הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים

ציטוטים

”"כל המציל נפש אחת כאילו קיים עולם ומלואו"“

הקשר הרב דורי