מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרב משה חליוואה עושה הנסים

סבתא אילנה עם אליאן הנכדה
סבתא אילנה וסבא צבי
סבתא מספרת על האמונה בנסים במשפחתה

שמי אילנה, נולדתי בשנת 1956. למדתי בטבריה, פעמיים קיבלתי פרס הצטיינות בלימודים בכיתה ח' ובכיתה ט'. הכרתי את בעלי צבי עוד בימי הילדות. היינו שכנים, והחלפנו מבטים אחד על השני מהחלון. צבי היה חבר של מנחם אחי, ובא אלינו הביתה הרבה, וכך התאהבנו. כשהייתי בת 19.5 התחתנתי, ובגיל 22 כבר הייתי אימא וילדתי את בני הראשון.

נרשמתי לסמינר למורים, התחלתי תואר ראשון בתנ"ך וספרות עברית. כשבני השלישי נולד סיימתי את התואר הראשון, לימדתי בבית ספר יסודי, ולאחר מכן בתיכון שם הכנתי תלמידים לבגרות בתנ"ך. אחרי שילדתי את בני ובתי הקטנים, החלטתי שהקריירה שלי בבית יותר חשובה מעבודה בחוץ. התפטרתי והחלטתי להיות בבית ולגדל את הילדים, כשהם היו בני שנתיים-שלוש, התחלתי תואר שני בתולדות עם ישראל.

המשפחה המורחבת 

תמונה 1

את הסיפור על הרב משה חליוואה שמעתי מסבתי שרה.

הסיפור מתרחש במרוקו במאה ה-14 בין השנים 1290-1370, בהן חי סבא רבא של אימא שלי, אשר היה רב ספרדי גדול במרוקו, פרשן התלמוד הבבלי ופוסק הלכה מן הראשונים – רבי משה חליוואה. בנוסף, לרב זה היה קשר חזק עם מלך מרוקו. על רבי משה חליוואה ישנם סיפורים רבים ומעניינים ואף "על טבעיים" שמשפחתי יכולה להעיד שאכן התרחשו. למשל, אחד המקרים היה כשהרב משה חליוואה החזיר לילד עיוור את ראייתו. לאחר שרבי משה חליוואה נפטר היו מגיעים אל סבתא שלי (ששמה שרה) אנשים שהיו צריכים עזרה והיא הייתה מדליקה נר לרב, מתפללת אליו והבעיות היו נפתרות.

אחת מהנשים שבאו לבקש את עזרתה של שרה אמרה שנכדותיה נשואות כבר שנתיים ולא נכנסות להריון. סבתא שרה התפללה לרב, ולאותן נכדות נולדו שני בנים. לאחר זמן מה הופיע רבי חליוואה לאימא של הבנות בחלום ואמר לה שהוא נתן לה שתי מתנות (ואכן נולד לכל אחת בן).

סיפור נוסף היה על אשתו של רבי חלוואה: כל לילה היה הרב מתפלל בחדרו בדלת סגורה, ואשתו הייתה רואה אור לבן ובוהק בזמן תפילתו. באחד הלילות החליטה האישה לבדוק מה פשר האור ונכנסה לחדר. ברגע שעשתה זאת האור כבה ולא נראה שוב. הרב הסביר שבכל לילה היה לומד עם אליהו הנביא, ובגלל שאשתו נכנסה, לא יוכל ללמוד איתו יותר. לאחר המקרה, הרב התגרש מאשתו.

סבתא שלי ספגה את הסיפורים על הניסים של ר' משה חליוואה, ששמעה מפי סבתא שלה, זה חלק מהתרבות המשפחתית שלנו.

סבתא אילנה וסבא צבי

תמונה 2

הזוית האישית

אליאן: התכנית וכתיבת הסיפור קירב מאוד ביני לבין סבתא שלי, כיוון שזה גרם לי לשאול אותה שאלות ולהתעניין בדברים, שלא הייתי מתעניינת בהם אילולא העבודה.

מילון

התלמוד
תַּלְמוּד הוא סוגה לימודית שהחלה ונפוצה בתקופת האמוראים – חכמי ישראל בתקופה שלאחר חתימת המשנה, בתחילת המאה ה-3. השם "תלמוד" מקורו מזמן התנאים ומשמעו: לימוד, עיון ופירוש. התלמוד נכתב בעיקר כפרשנות לדברי התנאים – כותבי המשניות והברייתות. הגות זו התפתחה במקביל בבבל ובארץ ישראל, דבר שהוביל לכתיבתם של שני תלמודים: התלמוד הבבלי והתלמוד הירושלמי. התלמוד הבבלי (הידוע גם בשם הארמי: גמרא) נפוץ יותר מהירושלמי, וחכמי ההלכה בדורות שלאחר כתיבת התלמוד קיבלו לרוב את התלמוד הבבלי לפסיקת הלכה למעשה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא רבא של אימא שלי היה רב ספרדי גדול במרוקו, פרשן תלמוד בבלי ופוסק הלכה מן הראשונים – רבי משה חליוואה“

הקשר הרב דורי