מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרב מרדכי שמואל אשכנזי, רבו של כפר חב"ד

סבי הרב מרדכי שמואל
סבי עם אביו הרב משה אשכנזי
כשנכנס בפעם הראשונה ל"יחידות" אצל הרבי, אמר לו הרבי: "שלום עליכם הרב אשכנזי"!

הנכדה רבקי אשכנזי מתעדת את סיפור חייו של סבה הרב מרדכי שמואל אשכנזי.

סבא נולד בכ"ח באייר תש"ג בתל אביב לאביו הרב משה אשכנזי ששימש כרב קהילת חב"ד בעיר, ולאמו הרבנית דבורה אשכנזי בתו של הרב אליעזר קרסיק שהיה רב ברוסיה ויושב ראש אגודת חסידי חב"ד בארץ. בילדותו התחנך סבא בתלמוד תורה 'בני תמימים' בתל אביב, ובבחרותו למד בישיבת "אחי תמימים" בתל אביב. לאחר מכן המשיך את לימודיו בישיבת תומכי תמימים בלוד, ובשנת תשי"ח עבר ללמוד בישיבת תומכי תמימים במונטריאול. לאחר מכן הוא למד בישיבת תומכי תמימים המרכזית ב-770 אצל הרבי במסגרת שנת ה'קבוצה' של תשכ"ד.

כשסבי נכנס בפעם הראשונה ל"יחידות" אצל הרבי, אמר לו הרבי: "שלום עליכם הרב אשכנזי"! סבא אמר שהוא לא רב. הרבי עשה עם היד תנועה של סימן, שהוא עוד יהיה רב. בהיותו בחור, נתן לו הרבי סדר לימוד בזמנו הפנוי, ואמר לו שילמד הלכה, החל מהקיצור שולחן ערוך, ועד שולחן ערוך אדמו"ר הזקן והסידור של אדמו"ר הזקן.

לאחר נישואיו עם רעייתו, סבתי, מרת סימה (לבית הרב יצחק זאב וולפא), שימש כנושא ונותן ומגיד שיעור בישיבה בכפר חב"ד. לאחר פטירתו של הרב גרליק, רבו של כפר חב"ד, התמנה סבא למורה הוראה בכפר חב"ד. ולאחר פטירתו של הרב טרבניק התמנה סבא גם למרא דאתרא של כפר חב"ד. סבא עסק רבות בכתיבה על שולחן ערוך אדמו"ר הזקן, נוסח התפילה החבד"י, ומנהגי חב"ד.

סבא ע"ה זכה לקירוב גדול מהרבי

לאחר שסיים לכתוב את הספר "מראי מקומות וציונים על שולחן ערוך אדמו"ר הזקן", שלח אותו סבא לרבי על ידי אדם, שנסע לשכונת בורו פארק בניו יורק. בן דודו של הרב אשכנזי נסע לקחת ממנו את הספר, והביא אותו ל-770 .באותו זמן עמד הרבי לנסוע לאוהל. המזכיר הרב בנימין קליין לקח את הספר ומסר אותו לרבי, שכבר ישב במכונית. מאוחר יותר סיפר הנהג, המזכיר הרב יהודה קרינסקי, שהרבי עיין בספר כל הדרך, בהלוך ובחזור. כשהרבי חזר ל-770 הוא יצא להתוועדות של כד טבת, ובמהלכה אמר שאחת הסיבות להתוועדות היא על שהגיע "ספר מראי מקומות על שו"ע אדמו"ר הזקן" שנערך על ידי אברך מארץ ישראל.

הרב זווין הציע לסבא לעבוד במפעל האנציקלופדיה התלמודית – לפרנסתו. לאחר שסבא כתב ערך אחד לדוגמא וכתיבתו מצאה חן בעיני הרב זווין, אמר סבא לרב זווין שהוא צריך עדיין לקבל את ההסכמה של הרבי לעבודה הזאת. כאשר סבא נכנס לאחר מכן ליחידות, אמר לו הרבי: "יש עוד הרבה עבודה בכרם חב"ד, ומדוע הוא חושב לעבוד במקומות אחרים?!" הרבי הוסיף שהלוואי שיגמרו את העבודה לפני שמשיח יבוא. כאשר סבא חזר לארץ, הוא הודיע לרב זווין שאינו מקבל את התפקיד.

בחודש סיון תשס"ח שהה סבי, הרב אשכנזי באוהל הקדוש. הוא צייר במוחו את פניו הקדושות של הרבי, וביקש לזכות בסימן שבקשותיו מתקבלות. והנה כשיצא מהאוהל וניגש ליטול ידיים, צעק אליו בחור מסוים אשר הביט במכשיר הווידאו המופעל במקום: "הרב אשכנזי בוא מהר! הרבי מצווה עליך בהתוועדות של יב סיון לומר לחיים".

הרב שמואל גרייזמן מספר, שסבא סייע מאד ל"ועד לכתיבת ספר התורה של ילדי ישראל". לדבריו, יתכן שהסיבה לכך היא משום שבהתוועדות יום שני של חג השבועות תשמ"א, העניק הרבי בקבוק משקה לרב אשכנזי בקשר לרישום ילדים לספר תורה. הרבי אמר באותה התוועדות "אתן בקבוק משקה מהתוועדות זו עבור המתעסקים ברישום ילדי ישראל לספר-תורה בארץ הקודש" ומאחר שכללות כתיבת הספר תורה נעשית תחת פיקוחם של ועד רבני אנ"ש בארץ הקודש, אתן את בקבוק המשקה לאחד הרבנים שיחיו. לאחר מכן הכריז הרבי בקול: "הרב של כפר חב"ד!" והרב אשכנזי הגיע וקיבל את בקבוק המשקה.

אחרי ההתוועדות נשאל הרבי מדוע הוא נתן את הבקבוק דווקא לרב אשכנזי ולא לדמות מסוימת אחרת? הרבי השיב שהיה לו רק בקבוק אחד, והיות שהמשרד של מטה ספר התורה נמצא בכפר חב"ד, לכן הוא העניק את הבקבוק לרבו של כפר חב"ד.

בשנותיו האחרונות עסק סבא בהסברת עניינים בנוסח התפילה של אדמו"ר הזקן, ופרסם מידי שבוע כתבה בשבועון כפר חב"ד. הכתבות נערכו ונדפסו בספר "שערי תפילה ומנהג."

פטירתו

ביום רביעי כ"ג טבת ה'תשע"ה, בדרכו לצפון ארץ הקודש, להשתטח על ציון אביו הרב משה אשכנזי, שיום פטירתו חל באותו יום, קיבל סבא התקף לב ונפטר לא הרחק מכפר חב"ד. הוא תכנן להשתתף בכינוס השלוחים לארץ הקודש שהתקיים באותו יום בטבריה, וכן למסור שיעור בישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת, ולטוס בלילה לקברו של אדמו"ר הזקן בהאדיטש, אך כל התוכניות התבטלו, והוא נפטר.

סבא היה בפטירתו בגיל 71. הלווייתו התקיימה למחרת בהשתתפות אלפים מחסידי חב"ד. היא יצאה מכפר חב"ד אל עבר בית העלמין בטבריה שם נטמן בסמיכות להוריו. בשעת ההלוויה מונה בנו, אבא שלי שי', כממלא מקומו ברבנות כפר חב"ד לאורך ימים ושנים טובות.

ספריו: מראי מקומות וציונים על שולחן ערוך אדמו"ר הזקן. שערי תפילה ומנהג – שני חלקים. ביאור על הלכות תלמוד תורה בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן – ששה חלקים.

תמונה 1

הזוית האישית

רבקי: בזכות ההשתתפות שלי בתכנית הקשר הרב דורי, זכיתי להעמיק בקורות חייו של סבי הדגול.

מילון

יחידות
יחידות הוא מושג בחסידות שפירושו פגישה פרטית עם הרבי. החסיד נכנס לחדרו הפרטי של הרבי ומקבל הוראות אישיות לעבודת השם שלו ותשובות לשאלותיו.

התוועדות
התוועדות (או פארבריינגען ביידיש) הוא השם המקובל בעגת חסידי חב"ד להתכנסות של חסידים. בהתוועדות נהוג להרים כוסית 'לחיים' לשיר ניגונים חסידיים, לספר סיפורי צדיקים ולומר דברי תורה. לרוב נערכת ההתוועדות עם רב (משפיע). גם הרבי היה נוהג לקיים התוועדויות בהן היה אומר שיחות ומאמרים.

ועד לכתיבת ספר תורה
מבצע כתיבת ספר התורה של ילדי ישראל הוא מבצע שיזם הרבי על מנת לאחד את כלל ילדי ישראל מרחבי העולם, כשכל ילד או ילדה מתחת לגיל מצוות רוכשים אות אחת בספר התורה במחיר סימלי, ומקבלים תעודה בה רשום היכן נמצאת האות 'שלו' בספר התורה. עד עתה נכתבו שישה ספרי תורה המאחדים למעלה ממליון ושמונה מאות אלף ילדים שהתאחדו סביב ספרי התורה.

ציטוטים

”"אל יפטר אדם מחברו אלא מתוך דבר הלכה שמתוך כך זוכרהו"“

הקשר הרב דורי