מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר הרב דורי שלי עם סבא עומרי

אני וסבא בפארק חבלים בגרמניה
סבא שלי ואח חורשים בשדות
ילדות בקיבוץ

שמי נדב אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא  שלי עומרי (אבא של אבא שלי).

רציתי לדעת ולשמוע על העבר של סבא שלי אז הלכנו לטייל בחורשה הקרובה אני שאלתי שאלות והוא סיפר לי על העבר שלו:

סבי נולד בשנת 1945 זה היה שלוש שנים לפניי שקמה מדינת ישראל.

לפני 71 שנה היו מעט מאוד מכוניות ולכן לא היו הרבה כבישים ולכן גם לא היו מחלפים של כבישים ורוב התחבורה היתה של סוסים ועגלות, וגם היו מעט מאד עצים, כי קרן קיימת לישראל עדיין לא התחילה לטעת עצים בכל ט"ו בשבט.

המשפחה גרה בקיבוץ תל יוסף שבעמק יזרעאל, בקיבוץ הילדים למדו בבוקר ואחר הצהריים היו עוזרים בעבודות השדה וגינות הירק.

קיבוץ תל יוסף

"תֵּל יוֹסֵף הוא קיבוץ בעמק חרוד, הוקם בשנת 1921 על ידי חברי פלוגת גדוד העבודה עין חרוד, במקום מושבה הראשון ליד מעיין חרוד. נקרא על שם יוסף טרומפלדור ממייסדי הגדודים העבריים, וממנהיגי ארגון החלוץ ברוסיה, שרבים מחניכיו היו חברי גדוד העבודה". (ויקיפדיה)

קיבוץ תל יוסף

תמונה 1

כמו כן סיפר לי סבא שהוא לא אהב את בית הספר אבל כשהוא התבגר הוא הבין כמה בית ספר זה חשוב. סבא שלי סיפר לי שהוא מאוד אהב ללכת בשבת בבוקר לרפת לראות איך אבא שלו חולב פרות. בקיבוץ היו המון סוסים ועגלות וסבא שלי מאוד אהב לעבוד עם הסוסים וגם לרכוב עליהם.

הוא גר בבית ילדים ששם הילדים היו אוכלים ומשחקים ובערב הם היו הולכים לבית של ההורים לכמה  שעות ,ולקראת השינה היו חוזרים לבית הילדים לישון. הוא סיפר לי שלא היה אף פעם משעמם, כי הם השתוללו ושיחקו בבית הילדים. ההרפתקה שסבא שלי הכי אהב, היא ללכת עם אבא שלו לקחת סוס ועגלה ולרכב בשדות

בצבא סבא שלי היה בחיל הים ושירת ביחידת הצוללות שהיתה בתחילת דרכה. הוא נישלח לאננגליה להביא לארץ סוג חדש של צוללות. הוא מאוד רצה ללמוד על מכונאות צוללות, אבל הצבא אילץ אותו ללמוד להיות חשמלאי צוללת, וחשמלאי הפך להיות מקצועו לעתיד.

סבא שלי השתתף ב- 3 מלחמות: מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור, מלחמת לבנון הראשונה. הוא היה 4 שנים בצבא ולאחר מכן הוא התחתן עם סבתא שלי ונולדו להם 3 ילדים אבא שלי, דוד שלי ודודה שלי.

התחביבים של סבא שלי זה לטייל בארץ ובעולם, וגם לעסוק בפעילות גופנית כמו שחייה וחדר כושר. סבי סיפר לי דברים שהוא חושב שהם חשובים בחיים: לטפח את הקשר המשפחתי על ידי פעילות משותפת של המשפחה לאורך כל השנים. לדעת להקשיב לאחרים גם כאשר דעותיהם שונות מדעתו ולראות את החצי כוס המלאה במקום את חצי ההכוס הריקה.

הזוית האישית

תוך כדי הראיון עם סבא למדתי רבות עליו ועל המשפחה ומאוד נהניתי מכך.

מילון

מכונאות צוללות
הפעלת הצוללת

ציטוטים

”להסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה“

הקשר הרב דורי