מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת קיבוץ אל-רום

גליה זיו וגאיה במפגש הקשר הרב-דורי
גליה בטירונות ב1970
כאן יקום קבוץ

"כאן יקום קבוץ" אמר אברהם בנאי ז"ל מקבוץ דפנה.

שמי גליה זיו, חברת קיבוץ מחניים, והשתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר מבוא גליל באיילת השחר.

כשהייתי בכתה ד' לא הייתה לי ולכל חברי כל התלבטות האם להצטרף לתנועת נוער, או לא. מכיוון ש"התנועה המאוחדת" הייתה קרובה למקום מגורי הצטרפתי אליה יחד עם חברים וחברות מכיתתי. בסוף כתה י' עזבתי את ה"תנועה המאוחדת" והצטרפתי לתנועת "מחנות העולים". הגרעין שלנו היה מיועד להקים קיבוץ חדש במסגרת תנועת הנוער "מחנות העולים".  בתחילה אמרו לנו שנקים את קיבוץ בית הערבה (בבקעת הירדן), שננטש במלחמת השחרור, וחבריו עברו לקיבוץ כברי וקיבוץ גשר הזיו. זאת הסיבה שקראנו לגרעין שלנו גרעין בית הערבה. בעקבות שיקולים שונים, אי אפשר היה להקים את הקיבוץ החדש באותו מקום שבו היה בית הערבה.

לפני שהתגייסנו לצבא היינו במסגרת של'ת (שירות ללא תשלום) בקיבוץ מחניים. הבנים היו בקיבוץ חצי שנה ואז הלכו לטירונות, והבנות נשארו שמונה חודשים. בהמשך השירות הצבאי, לאחר הטירונות, הגרעין שלנו היה בהיאחזות הנח"ל גלגל (היום קיבוץ גלגל).

בעיצומו של הקייץ, ביום חם אחד, כשעבדנו בגן הירק, בקטיף חצילים, באו אלינו אנשים מתנועת הקיבוץ המאוחד, ואמרו לנו שיש כוונה להקים בזמן הקרוב, קיבוץ ברמת הגולן. מכיוון שאנחנו מיועדים להקים קיבוץ חדש, נהיה אנחנו אלה שנקים את הקיבוץ, כל זה, במידה ונסכים. מכיוון שהיה לנו מאוד חם אמרנו מיד "מסכימים". נסענו לבקר במקום שבו היה אמור לקום הקיבוץ. הכל מסביב היה מלא באבני בזלת שחורות, רוח נשבה בחוזקה ואברהם בנאי ז"ל מקבוץ דפנה שפגש אותנו אמר לנו: "כאן יקום קבוץ".

בעקבות החלטה זו, היו צריכים לשנות לנו את המסלול הצבאי. בתחילת חודש יולי 1971, הגענו לקיבוץ מרום גולן שישבו בקונייטרה, שברמת הגולן, כדי לנקות ולסדר את הבתים בקיבוץ שלנו. בזמן זה עבדנו גם בגן הירק של קיבוץ מרום גולן ששתלו לנו חסות. עדיין לא קראו לאל-רום, אל-רום אלא עין חוואר, על שם הכפר שהיה קרוב למקום, וננטש במלחמת ששת הימים.

ב-13.7.1971 בשעות הצהריים הגענו לקיבוץ. ירדנו מהמשאית ונשקנו לאדמת הגולן. השמחה הייתה רבה. כל אחד ידע עם מי הוא גר. אני גרתי בדירת שני חדרים יחד עם עוד חמישה חברים וחברות. על כל מיטה בחדר, היו מונחים בגדי עבודה ומעיל דובון. צחקנו על המעיל, אבל בערב הבנו למה שמו אותו. היה כל כך קר בחוץ שהיה כיף להתכרבל במעיל. אחרי כמה חודשים בקשו מאיתנו (ועדת השמות) להציע 3 שמות לקיבוץ שלנו. הצענו את השמות: אל-רום, טל-רום וטללים. ועדת השמות החליטה עבורנו  והשם אל-רום נבחר. ומאז כך נקרא הקיבוץ. 7 שנים הייתי בקיבוץ אל-רום ואחר כך עברתי לקיבוץ מחניים שם אני גרה עד היום.

הזוית האישית

גליה: ספור הקמת קיבוץ אל-רום הוא חלק מספור ההתיישבות ברמת הגולן. שמחתי לספר לגאיה איך הקימו את הקיבוץ, ולספר את ספור תנועת הנוער "מחנות העולים", וגרעין בית הערבה". וזכיתי בחברה חדשה.

גאיה: היה לי מעניין לשמוע את הספור של גליה והמפגשים בתכנית "הקשר הרב דורי" היו נעימים. תודה לגליה.

מילון

גרעין נח"ל
מסלול גרעין נח"ל מורכב משלושה שלבים מרכזיים: שנת שירות, שירות צבאי ופרק משימה. המסלול נועד על מנת לאפשר לחברי שנת שירות להמשיך לשרת בצה"ל יחד עם חבריהם לגרעין,רב גרעיני הנחל מיועדים להשלמה או הקמה של קיבוצים צעירים וחדשים.

ציטוטים

”"כאן יקום קבוץ" אמר אברהם בנאי ז"ל מדפנה.“

הקשר הרב דורי