מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת ישוב חדש בארץ ישראל

אני סבתי וחברי לכיתה מוחמד
חג שבועות לפני 10 וחצי שנים
הקמת מושב אלון הגליל וצמיחתו לישוב קהילתי

שמי מרים חמי, נולדתי בשנת תשט"ו (1955). אני נשואה לחיים חמי, חברי הטוב מבית הספר התיכון עד היום. גדלתי במגדל העמק למשפחה בת שמונה נפשות. לנו שלושה ילדים וחמישה נכדים ואחד בדרך ב"ה. מצעירותי עסקתי בחינוך, הייתי מדריכה בתנועת הצופים, מורה 38 שנים, מתוכן 12 שנים בניהול בית ספר ובהמשך ועד היום מדריכת מורים ומלווה צוותי חינוך.

אני מחזיקה את גל

תמונה 1

במשפחתנו הצעירה, חיים בעלי ואיה הקטנה בת השנתיים, בערב חג שבועות בשנת 1980, הגיע טרקטור עם עגלה גדולה מאחור. העמסנו את כל תכולת הבית שלנו במגדל העמק ונסענו אל הישוב הצעיר יפתחאל שלימים שונה שמו לאלון הגליל. פרקנו את הציוד והנחנו אותו על האדמה. מסביב הכל היה סלעים, עצי אלון רבים, חורש טבעי ובורות. איה בת השנתיים, שואלת את אבא ואימא "מה הבורים האלה?" – אלה בורות שחפרנו להנחת צנרת המים בין הבתים (קרוואנים). למעשה היו שמונה קרוואנים, שמונה המשפחות הראשונות שעלו יחד איתנו לגבעות אלונים, שפרעם, מעל נחל ציפורי ונחל יפתחאל. כל המשפחות עסקו בחקלאות, לנו היה דיר כבשים גם למשפחות זית ורז. למשפחות אחרות היו רפתות וחממות פרחים. לצורך הפרנסה הגברים יצאו לעבודות גידור של קק"ל. לאט לאט התחלנו לקלוט משפחות נוספות וכעבור שנתיים היו ארבעים משפחות. כיום יש לנו יותר משלוש מאות משפחות. יש לנו יקב יין, דבורים לתעשיית הדבש וכרם זיתים שמהם מכינים שמן זית.

גלגולי היישוב

כך התרחש הסיפור: נראה כי החלום המשותף של רוב החברים היה דומה, החיים בשנים הראשונות היו בכיוון הגשמת החלום, בהתאם לעקרונות הבסיסיים של מושב, חיים בצנעה ובניית עתיד משותף.

במלאת שבע שנים להקמת המושב אלון הגליל, שהתבסס על חקלאות, בא משבר גדול, קריסה והתמוטטות של ארגון הקניות של המושבים בצפון. האגודה חדלה מלהתקיים, הפסיקה לשמש כמטריה לפעילות כלכלית ולשינויים במדיניות הממשלה. זו הייתה מציאות חדשה שאנו נאלצים להתמודד עמה. היינו על פרשת דרכים: כל חבר מושב צריך לדאוג לפרנסת משפחתו. נדרשנו לקבל החלטות לגבי עתיד המושב: קליטת משפחות חדשות במהירות, לצאת לעבוד בחוץ, יחד עם זאת לשמור על הקיים. התכנסו חברי המושב לדיונים ארוכים ואסיפות אין ספור. פתחנו את שערי אלון הגליל לקליטה קהילתית חדשה והיינו לדגם הראשון של הרחבה במושבים.

בתהליך מואץ ממושבוץ (מושב וקיבוץ) עברנו להיות ישוב קהילתי גדול. מעשי האדם בחלום יסודם אבל המציאות נראית אחרת. בתקופה בה אנו חיים הכל קורה מהר ובקצב מסחרר. חזון וחלום מוסיפים לחיינו תוכן וטעם. אלון הגליל כחברה ידעה לקבל את השינויים להתאים עצמה למציאות חדשה.

כיום אלון הגליל בת 40, ישוב קהילתי גדול, מפותח, הוא ממשיך לצמוח ולגדול ושומר על החקלאים והחקלאות של המשפחות הראשונות. יש בישוב ארבעה גנים גדולים לגיל הרך, תנועת נוער, סופרמרקט, בית כנסת, דואר, ספרייה, מועדון נוער, מועדון חברים, מרפאה, גן משחקים לקטנים וגם מתקני ספורט ובריכה לשמירת כושר ובריאות התושבים. את החגים חוגגים ביחד באירועים משותפים, פעילות קהילתית ותרבותית רבה לרווחת כל תושבי אלון הגליל . כיום בתי הבכורה איה, בעלה אסף ושלושת ילדיהם הם דור המשך הגרים בישוב כמו בנים ובנות רבים.

תמונה משפחתיתֿ

תמונה 2

כך קם וצמח בגליל התחתון בין שפרעם כפר מנדא ובית זרזיר הישוב  אלון הגליל.

הזוית האישית

גיא: היה מאוד מאוד מעניין ולמדתי הרבה מאוד דברים חדשים ולמדתי על החיים של סבתי ונהנתי מכל רגע.

מרים: היה לי מאוד נעים להעלות זכרונות יחד עם הנכד שלי גיא שלשמחתי גר היום באלון הגליל וממשיך את המורשת המשפחתית.

מילון

מושבוץ
מושב קיבוץ-צורת חיים משותפת וזמנית לטובת הקמת היסודות למושב בעתיד.

אַלּוֹן הַגָּלִיל
אַלּוֹן הַגָּלִיל הוא יישוב קהילתי בגליל התחתון, סמוך למחלף המוביל, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. היישוב הוקם בשנת 1980 כמושב עובדים חקלאי של תנועת המושבים במסגרת תוכנית המצפים ל"ייהוד הגליל", ונקרא בשם הזמני יפתחאל א'. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חלום ומעשה אינם שונים כל כך כי כל מעשה האדם בחלום יסודו“

”אלון הגליל כחברה ידעה לקבל את השינויים להתאים עצמה למציאות חדשה“

הקשר הרב דורי