מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת בית חורון

סבא דודו ותהל
סבא דודו בצעירותו
כך הקמנו ישוב חדש בישראל

מי אני?

נולדתי בכפר סבא וגדלתי ברמת גן. למדתי בבית ספר עליות והמשכתי בתיכון עירוני דתי רמת גן, ולאחר מכן באוניברסיטה במסגרת העתודה האקדמית. בשנים הראשונות גרנו בבית פרטי ברמת גן שהיית אז עיר קטנה. מסביבנו היו פרדסים. ובחצרנו היו עצי פרי שונים. היה לי כלב שנהרג ע"י הרכב הראשון שעבר ברחוב הרואה (אחד הרחובות הראשיים ברמת גן). הוא לא ידע מה זאת החיה הזאת. לאחר מכן עברנו לבית משותף באיזור.

תמונת נוף של בית חורון

תמונה 1

הקמת בית חורון

אחרי מלחמת יום הכיפורים קמו מספר אנשים שהחליטו ליישב את שטחי יהודה ושומרון, הם קראו לעצמם גוש אמונים. במסגרת גוש אמונים קמו מספר קבוצות שכל אחת הקימה ישוב. בין הישובים שקמו אפשר למצוא את אלון מורא, קדומים, עופרה, בית אל ועוד ישובים רבים נוספים.

בתקופה זו קמה קבוצה, חלקה מהתעשייה האווירית וחלקה מהתעשייה הצבאית אשר הצטרפו לגוש אמונים כדי להקים ישוב במעלה בית חורון. בשלב מסוים תוך כדי ההתארגנות אנחנו שמענו על הקבוצה מחברים והחלטנו להצטרף. לאחר עליית הליכוד לשלטון בשנת 1977, החליט מנחם בגין להקים יישובים בתוך מחנות צבא, הקבוצה שלנו קיבלה אפשרות להקים ישוב בתוך מחנה מג"ב בבית חורון הישוב קם ב- 1.12.1977 שהיה שבוע לפני חג החנוכה.

המגורים באותה תקופה היו בברטונים שהם מבנים עשויים מפח והיו חדר אחד, ללא מים זורמים ותנאים סניטריים. השירותים והמקלחות היו במבנה נפרד. חשמל היה מגנרטור שעבד רק כמה שעות ביום. באותה תקופה רונית, הבת השנייה שלנו, הייתה בת 5 חודשים לכן החלטנו לחכות למבנים יותר סבירים. אחרי כחודשיים הגיעו האשקוביות, שהם מבנים יבילים שעשויים מכמה חדרים עם שירותים ומקלחת בתוך הבית ואז החלטנו לעבור. ביום המעבר הייתה לנו תאונת דרכים ולכן המעבר נדחה לעוד כחצי שנה. בקיץ של אותה שנה עברנו לבית חורון .

אורית בגן שעשועים ליד האשקוביות

תמונה 2
כאשר עברנו לבית חורון היו בה כעשר משפחות והחלטנו מיד להקים בית ספר וגני ילדים. בית הספר היה מורכב מארבע כיתות שבכל כיתה שניים עד שלושה תלמידים. תלמידים גדולים יותר היו נוסעים לירושלים בהסעות.

אורית ורונית בפורים בבית חורון

תמונה 3

כשעברנו לבית חורון היו לנו 2 בנות אחת בת שלוש וחצי ואחת בת שנה והם היו בגן ובפעוטון. סבתא הייתה בוועדת חינוך והיא עסקה בהקמת הגנים ובית הספר כולל רכישת הציוד ובחירת הצוות: מנהלת, מורים, גננות ומטפלות.

גרנו באשקוביות שש וחצי שנים ולאחר מכן עברנו לבית שבנינו, בו גרנו במשך שלושים ואחת שנה עד שעזבנו את בית חורון. בשנים הראשונות בבית חורון לא ידענו איך מנהלים יישוב. התנועה המיישבת הייתה אמנה שהייתה גם היא תנועה חדשה שלא ידעה יותר מאיתנו. לכן היינו נאלצים לנהל את היישוב כפי הבנתנו ולאו דווקא בדרך הנכונה, שזה כלל ישיבות חברים שנמשכו שעות רבות ונגמרו בשעות מאוד מאוחרות ועסקו לעיתים בדברים שוליים לגמרי כמו היכן תולים כביסה. עם הזמן למדנו לעבוד כמו שצריך ולנהל את היישוב באמצעות ועדות.

רונית בפורים עם רקע האשקוביות

תמונה 4
 בית חורון – הסטוריה

בבית חורון היו לנו חברים מאוד טובים שהיו למעשה כמו משפחה. עד היום הם החברים הכי טובים שלנו והקשרים איתם מאוד הדוקים.

השם בית חורון נבחר כי הוא שם הסטורי שמוזכר הן בתנ"ך והן בהסטוריה של עם ישראל. כבר בספר יהשוע מוזכר כי יהשוע נלחם בכנענים במעלה בית חורון ידוע המשפט "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון" שאז הקב"ה השליך אבנים גדולות מהשמיים על מלכי הכנענים. עד היום יש בשטח אבנים מיוחדות שלא שייכות למקום, ומשייכים אותם לאירוע הזה. בדברי הימים מסופר על בניית בית חורון בתקופה מוקדמת יותר "שארה בת אפרים בנתה את בית חורון עליון ובית חורון תחתון. עד היום יש שני ישובים ערבים "בית עור את תחתא" ו-"בית עור אל פוקא" שמזוהים עם הישובים הנ"ל.

בספרי המכבים מסופר על קרב גדול שהיה ליהודה המכבי בבית חורון.

במלחמת העולם הראשונה אלנבי ניסה לפרוץ שם את הדרך לירושלים ארבע פעמים עד שהצליח לעלות את מעלה בית חורון.

 

הזוית האישית

תהל : היה לי ממש כיף לשמוע איך סבא הקים את בית חורון אני חושבת שזה מעניין ומלמד.

סבא: אני חושב שהיה מפתיע לדעת כי תהל מעוניינת לדעת כיצד הקמנו את בית חורון ומה היו החוויות שלנו שם. סיפור שעד היום לא חשבתי לספר בהנחה שלא יהיה מעניין.

מילון

אשקוביות
מבנים יבילים שעשויים מכמה חדרים עם שירותים ומקלחת.

ברטונים
מבנים שעשויים מפח שהיו חדר אחד ללא מים זורמים ותנאים סניטריים השירותים והמקלחות היו במבנה נפרד

ציטוטים

”"שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון"“

הקשר הרב דורי