מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמתו של יישוב בגליל

סבא אהרון ועידו בבית בעצמון
הישוב הזמני יבור
איך נולד היישוב עצמון שגב

שמי אהרון רגב נולדתי בשנת 1950 בעיר חיפה.

הרקע להתיישבות היהודית בגליל והקמת גוש שגב: הכול התחיל בשנת 1976, שלוש שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים . המלחמה גרמה לנו לטלטלה רצינית, ועוררה בנו רצון להקים בית בגליל, שהתאפיין בעיקר ביישובים ערביים. התאספנו עשרים ותשעה זוגות צעירים, רובנו היינו עובדי רפא"ל, במטרה משותפת לייהד את הגליל. מי שתמך ועודד את המהלך היה אז שר החקלאות אריאל שרון ז"ל, ובמידה רבה בזכותו, הוקמו הישובים הקהילתיים הראשונים, שהיו הבסיס למשגב המשגשגת כיום.

החיים במחנה יבור – הישוב הזמני שקדם להקמת עצמון – שגב היה ממוקם בסמוך לצומת יבור, הגרעין ובו עשרים ותשע משפחות הגיע אליו בשנת 1978.אני ואשתי עידית (סבא וסבתא של עלמה ועידו ) שהיינו אז זוג צעיר בשנות העשרים, עברנו לשם מקריית ים, יחד עם בתנו הבכורה יפעת שהייתה אז בת ארבע.. התגוררנו שם בקרוואן קטן ששטחו היה ארבעים ושניים מ"ר והיה על גלגלים, כמו שאר המשפחות. החיים שם היו נהדרים אף שגרנו בקרוואן קטן, שהיה בו קר בחורף וחם מאוד בקיץ. לא הרגשנו שחסר לנו משהו.

במרכז הישוב היה דשא גדול ושם היינו מבלים עם הילדים כמעט כל יום באווירת קיבוץ. בכל יום שישי היו מתאספים כולם לערוך קבלת שבת משותפת. בנוסף היו בישוב הזה פעוטון, מכולת ומשרד. ככה חיינו חמש שנים. לרובנו לא היו רכבים פרטיים/רכב אחד, והתניידנו בתחבורה ציבורית. היה טלפון ציבורי אחד ששירת את כל התושבים.

במהלך חמש השנים האלו משפחתנו התרחבה, נולדו לנו שני בנים שנוספו כאחים ליפעת.

מעבר לעצמון – ישוב הקבע:

בשנתיים האחרונות למגורים ביבור התחלנו בהקמת ישוב הקבע בעצמון – היכן שנמצא כיום. עברנו לעצמון בסוף שנת 1983 ואנו מתגוררים פה גם כיום. לשמחתנו בתנו יפעת והנכדים, עלמה ועידו מתגוררים לידנו. עצמון מונה כיום בערך 300 משפחות והיא חלק ממוא"ז משגב .

חווית המגורים ביבור ותחושת "החלוציות" שליוותה אותנו לאורך השנים, כחלק מייהוד הגליל, שימשו בסיס לגוש משגב המשגשג והמצליח כיום, שמושך אליו הרבה משפחות מרחבי הארץ.

תרשים של הקרוואן, במחנה יבור

תמונה 1

 

הזוית האישית

עידו וסבא אהרון: אנחנו מאחלים לעצמנו, עוד שנים רבות של מגורים קרובים בעצמון. עידו למד על ההיסטוריה של המקום בו הוא מתגורר, וסבא שמח להיזכר בסיפור ובתמונות, ובפשטות החיים של לפני ארבעים שנה.

מילון

ייהוד הגליל
התיישבות יהודית מכוונת במקום בו לא היתה קודם.

ציטוטים

”חווית המגורים ביבור ותחושת "החלוציות " שליוותה אותנו לאורך השנים כחלק מייהוד הגליל שימשו בסיס לגוש משגב המשגשג והמצליח כיום“

הקשר הרב דורי