מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקלמנטינות בחורף

סבתא ואני בטיול
סבתא עם חבריה לכתה
ימים אחרונים עם סבתא

שמי מיכל זוננקו, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את את סבתי, לריסה זוננקו. סבתא סיפרה לי סיפור מיוחד על הימים האחרונים שלה עם סבתה.

סבתא מספרת: "סבתא שלי נפטרה כשהייתי בת 9, זה היה בחורף, בחודש ינואר. כמה ימים לפני שהיא הלכה לעולמה, ואימא שלי כבר הרגישה לא כל כך טוב.

סבתא ביקשה מאימא שלי שתקנה לי ולה קלמנטינות. זה בטח נשמע לכם קצת מצחיק שזה מה שהיא ביקשה בין הבקשות האחרונות שלה, אבל זה היה פרי שהיה מאוד קשה להשיג אותו, ובמיוחד בחורף.

כשבאתי לבקר אותה, ישבנו ביחד ואכלנו את הקלמנטינות הכל כך נדירות. מה שריגש אותי בחוויה הזו, והסיבה בגללה היא נצרבה אצלי, היא כי סבתא שלי ביקשה במיוחד בשבילי לקנות את הקלמנטינות, בזמן בו הן היו מצרך נדיר ושזה היה משהו שכל כך קשה להשיג אותו.

העשרה

הקלמנטינה נוצרה מהכלאה שביצע במאה ה-19 הכומר הצרפתי-אלג'יראי קלמאן רודייה (Clément Rodier). הוא הכליא טנג'רין (זן של מנדרינה) ים-תיכוני עם חושחש (עץ הדר שפריו אינו אכיל ושגזעו משמש כ"כנה" כלומר בסיס הרכבת עצי הדר אחרים). הפרי שהתקבל נקרא על שמו: קלמנטינה. ערכה התזונתי של הקלמנטינה (ל-100 גרם) הוא 45 קלוריות, 10 גרם סוכר, 175 מיליגרם אשלגן, 45 מיליגרם ויטמין C, וסיבים תזונתיים 2.3 גרם. (ויקיפדיה)

הזוית האישית

מיכל הנכדה המתעדת: היה לי מאוד מהנה לעשות את המשימות במסגרת התכנית, זה עזר לי להכיר עוד יותר טוב את סבתא שלי וגם בילינו ככה יותר זמן איכות ביחד.

מילון

קלמנטינה
זן של פרי הדר הדומה בצורתו, צבעו וטעמו לתפוז. כמו כל פירות ההדר גם הקלמנטינה מכילה ויטמין C. קליפת הקלמנטינה צהובה-כתומה. בפרי 9 - 20 פלחים, המכילים בקבוקוני מיץ ועטופים בקליפה דקה. הגרעינים קרובים למרכז הפרי. טעמה מתוק חמצמץ. עונת הבשלות של הקלמנטינה היא בחודשים אוקטובר-נובמבר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”זה בטח נשמע לכם קצת מצחיק שזה מה שהיא ביקשה בין הבקשות האחרונות שלה, אבל היה קשה מאוד להשיג קלמנטינה אז “

הקשר הרב דורי