מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקושי של סבא וסבתא להתקלם בארץ

אני וסבתא וסבא
סבא וסבתא לפני החתונה
העלייה לארץ ישראל של מריו וגרסיאלה

בשנת 1983 עלו לארץ מריו, גרסיאלה ושלושת ילדיהם. בהתחלה הגיעו למרכז קליטה בבאר שבע. סבתא גרסיאלה למדה בארגנטינה גננות ובגלל זה חיפשה עבודה בתור גננת בארץ. למצוא עבודה היה קשה בהתחלה. הראיון הראשון עם המפקחת הייתה קצת קשה בשבילה. סבתא מספרת: "היה לי קשה למצוא עבודה משום שהדבר הראשון שהמראיינת שאלה אותי היה איך קוראים לי, אמרתי 'גרסיאלה', ואז היא אמרה שאני חייבת שם בעברית, הסיבה הייתה כי היא חשבה שלילדים יהיה קשה להגיד את שמי." סבתא אמרה שהיא לא מוכנה לשנות את השם כי היא עזבה יותר מדי דברים ורוצה לשמור לפחות על השם שהוריה נתנו לה.

התרגלות לשפה חדשה

תמיד לסבתא גרסיאלה היה קל לדבר עברית ודווקא סבא מריו התבייש טיפה והיה לו קצת קשה ללמוד את השפה. המורה לעברית ראה שמריו קצת מתקשה, אז החליט שהוא מלמד אותו ולוקח את זה בתור אתגר. סבא מריו התאמץ וחרש על החומר הנלמד עד למטרה של לדעת את השפה העברית. בסופו של דבר מריו הצליח ללמוד את השפה העברית אבל לקח לו זמן להיפתח ולדבר חופשי. בסוף כשמריו היה פתוח לדבר חופשי בשפה העברית המורה מינה אותו למורה מחליף.

השרשרת

לפני בערך 30 שנה, שכבר גרתי בארץ, קיבלתי מאמי שרשרת. בשרשרת יש שלושה תליונים בצורת ילד, כל ילד מסמל את בניי, הם תלוים על השרשרת לפי הגילאים. מאחור חרוטים השמות של בניי: מריאנו (אבא של אופיר), סבסטיאן ודיאגו. מאז שקיבלתי אותה אני לא מורידה אותה אף פעם כי ככה אני מרגישה שהילדים שלי כל הזמן איתי. כל הזמן שילדיי היו הולכים לצבא הייתי מחבקת את השרשרת חזק חזק, וכך הרגשתי שאני שומרת עליהם. השרשרת שלי מאוד משמעותית עבורי וגם אם היא לא הכי יפה שיש, המשמעות בה היא רגשית ועבורי היא משמעותית. פעם אחת קמתי בבוקר וראיתי שחסר תליון והפכתי את כל הבית ולא מצאתי אותה. נורא נלחצתי ובאותו הזמן בעלי (סבא של אופיר) היה מכין שרשראות, אז הוא הכין עבורי לי תליון חדש וברגע אחד נרגעתי ומצב הרוח שלי עלה.

השרשרת של סבתא גרסיאלה

תמונה 1

עץ המשפחה

 

תמונה 2

סרטון תיעוד של סבא מריו וסבתא גרסיאלה: 

 

הזוית האישית

מריו: תכנית הקשר הרב דורי הייתה בשבלי הזדמנות לספר לנכדתי על עברי, ואפילו לבלות איתה זמן איכות.

גרסיאלה: לדעתי זו תוכנית מצויינת, כי כך יכלתי לספר לנכדתי את הסיפורים, ולבלות איתה קצת.

אופיר: אני מאוד אהבתי את התכנית, כי כך יכלתי ללמוד על העבר של סבא וסבתא שלי, וגם היה לי כיף לראות את סבא וסבתא שלי נהנים ביחד איתי.

מילון

מרכז קליטה
מרכז קליטה הוא מוסד מגורים בו מתגוררים עולים חדשים מיד לאחר עלייתם לישראל. זו שיטת דיור ייחודית לישראל, שמטרתה לאפשר לעולים החדשים להתאקלם, בסביבה תומכת, בחברה הישראלית במסגרת תהליך הקליטה. מרכזי הקליטה ממוקמים לרוב במקומות מרכזיים בערים השונות. ברוב מרכזי הקליטה ניתן ללמוד את השפה העברית במסגרת אולפן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לכבד את הזולת“

”סבתא אמרה שהיא לא מוכנה לשנות את השם כי היא עזבה יותר מדי דברים ורוצה לשמור לפחות על השם שהוריה נתנו לה“

הקשר הרב דורי