מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקבר הנעלם

סבא וסבתא בחרו בקיבוץ גבת
קבר האחות - בן 75 שנה
איך קרה שדווקא המשפחה שלנו הגיעה לגבת?

איך קרה שהמשפחה שלנו דווקא בקיבוץ גבת?

כל הכתוב קשור לסבתא רבתא גיטל וסבא רבא שלי גיטל וחיים גרזון

סיפור המעשה:

סבתא גיטל הגיעה לארץ בשנת 1933 לקיבוץ שפיים שם היא חיכתה בסבלנות לסבא חיים שהגיע בשנת 1938. היו לה לא מעט מחזרים אך היא שמרה אמונים בסבלנות ובאהבה עד שסבא יגיע. סבא ביקש מסבתא לעבור לקיבוץ מעוז חיים כי היו שם כבר חברים מההכשרה שלו. וכך היה…

בקיבוץ מעוז חיים הם נישאו והפכו למרכז החבורה הפולנית. היו להם שנות ותק רבות יותר מאשר לשאר. ועל כן הם קיבלו צריף לגור בו בזמן שחבריהם שכנו עדיין באוהלים. מטבע הדברים הצריף המדובר הפך למרכז החיים התרבותיים במעוז. יש לציין שהחבורה הפולנית שם הייתה חמה ומחבקת. לפני 75 שנה נולדה בתם הבכורה ציונה. השמחה שרתה בביתם והעתיד נראה ורוד ומבטיח ….

אלה שבהיותה בת חודש היא נדבקה בבית התינוקות בווירוס של שלשולים עם שאר חבריה הקטנים. כי מה שלא ידעו אז שתינוק משלשל בתנאי מזג האוויר קשים יש להשקות במים כל היום.(דבר שכל כך ברור היום ואלמנטרי) באותו זמן נפטרו 5 תינוקות בני יומם והלכו לעולמם ובתם בניהם.

המשפחות שנפגעו עזבו את קיבוץ מעוז חיים וסבתא וסבא הגיעו לגבת בהמלצת הרופאים עם הצריף המפורסם. התנאי היה שכיולד להם ילד נוסף הם יחזרו למעוז עם הצריף – זה לא קרה. בקיבוץ גבת נולדו ילדיהם יהודה, שלומית (סבתי המספרת), וישראל. אחרי שיהודה נולד התקבל מכתב ברכה מהמזכיר של קיבוץ מעוז חיים דאז, אורי ברנר שמזמין אותם לשוב עם בנם לקיבוץ מעוז חיים עם הצריף הידוע, כאמור זה לא קרה והם בחרו לחיות בקיבוץ גבת.

סבתא וסבא סיפרו על האירוע הטראגי לבתם סבתי שלומית בהיותה בת 9 ועד היום סבתי נושאת עמה את ההחמצה ואת אובדנה של אחותה שלא זכתה להכיר ולגדול איתה. השנה, אחרי שנים רבות סבתי שלומית פקדה את הקברה הקטן של ציונה וסידרה זר פרחים על הקבר. הקבר נמצא בקריית חיים. לפני שבועיים, סבתי הגיעה בשנית עם אחיה וגיסתה לקבר ולהפתעתם הסתבר להם שזה הוא בדיוק יום פטירתה לפני 75 שנה.

סבתא אמרה לי שהיא בטוחה שהנשמה של ציונה יודעת שהיא ביקרה אותה. וזה קצת מנחם אותה.

לימים שהייתי כבר סבתא מספרת סבתא שלומית שמעתי הרצאה של מוקי צור ממנה למדתי כי מות תינוקות בתנועה הקיבוצית בימים ההם היה סוד כאוב שהשתיקה יפה לו והבושה הייתה כל כך גדולה. שהעדיפו לשכוח ולא לדבר.

הזוית האישית

איתמר כהן

לקינוח – סבתא אומרת שאם הוריה לא היו באים מתוך אילוצים לקיבוץ גבת כל משפחתנו הייתה נראית אחרת מאשר היא כיום… נחמה פורתא היא שאנחנו כולם שמחים שהגענו לגבת עד היום הזה מה שנקרא בעברית יפה דלתות מסתובבות.

אלה החיים – לטוב.

מילון

וירוס של שלשולים
לפני הסיפור של סבתא לא ידעתי שתינוקות מתים מזה

גבת - קיבוץ
גְּבַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן כ-3 קילומטרים דרומית-מערבית למגדל העמק, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. הוא משתייך לתנועה הקיבוצית.

ציטוטים

”לפני 75 שנה נולדה בתם הבכורה ציונה שנפטרה“

הקשר הרב דורי