מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצנצנת התנפצה מהדף משאית התופת

אני עם סבא מאיר וסבתא אריאלה
סבתא אריאלה בילדותה
זכרונות ילדות בירושלים

אני אריאלה מבית מלומד, נולדתי בירושלים  בתאריך 5/5/1943. בת בכורה  להורי אברהם ושושנה ז"ל. אימי שושנה נקראה בילדותה רייזל. הורי נישאו בירושלים בשנת 1941. משפחת אבי עלתה מפולין ( משפחת לרמן), ומשפחת אמי מרוסיה (משפחת סטביצקי).
בשנים  1921-2  שתי המשפחות התגוררו בירושלים ישר עם הגיעם לארץ. נשואה לסבא מאיר צחי שעלה לארץ מעיראק ב-25/2/1951 .69 שנים התגוררתי בירושלים ולפני 3 שנים עקרנו יחד לזכרון יעקב. אני זוכרת את הבריטים ששלטו בארץ. במבטים רציניים, מפחידים ומאימים, בודקים את קהל העוברים ושבים ובחפציהם במקומות שונים ברחבי העיר ובמחסומים שהוצבו בדרכים. גם בעגלת הטיול שלי חיפשו מספר פעמים כשאבי היה לוקח אותי בשבתות לתפילה ליד הכותל המערבי ולמקומות אחרים בעיר.
עד גיל 5  הייתי בת יחידה, גרנו בחדר אחד ובשאר הדירה משפחה אחרת. באחד הימים בסוף חודש אפריל 1948 צנצנת זכוכית של  לבן-לבנייה  (היום זה אשל במיכל פלסטיק), שעמדה על אדן החלון בחדרי נופלת פתאום ונשברת לרסיסים על הרצפה. נבהלתי מאוד, התפרצתי בבכי רציני, "אני לא אשמה, אני  לא יודעת מה קרה", לא נרגעתי במהרה. ההסבר לכך היה, שבמרחק מביתנו במרכז העיר (ברחוב בן-יהודה) משאית תופת שהבריטים שמו ,עמוסה בחומרי נפץ, שגרמה להתפוצצות רצינית עם נפגעים רבים ונזקים ברכוש בסביבה וגם אצלי בחדר במרחק נופלת הצנצנת מההדף שנוצר. גם בחלוף שנים רבות לא שכחתי את המקרה הזה.
 
אבי היה צלם ידוע בירושלים. לחנותו שנקראה אז הצלמנייה, הגיעו אנשים להצטלם לתמונות אישיות שיצורפו לתעודות הזהות שלהם, את התעודות האלה החלו להנפיק לכל התושבים עם הקמת המדינה. זוכרת את הקהל העומד בתור לצילום בהתחשבות רבה ובהתרגשות.
 
אבי היה מוזמן לצלם באירועים שונים, התלוויתי אליו כדי לשאת ולשמור על ציוד הצילום שלו. עזרתי לו בחנות כל שנות ילדותי עד גיל 18.
 
התרגשתי מאד להיות בין ההמונים הצועדים בהליכה מאובטחת של חיילי צה"ל בסיום מלחמת ששת הימים (1967), לביקור בירושלים המשוחררת (מידי הירדנים) אל הכותל המערבי.
 
הפעם הובלנו את בננו הבכור בן 8 חודשים יושב בעגלת הטיול שלו. הייתי נרגשת ומאושרת שזכיתי להגיע לרגע  ולמעמד הזה של ביקור במקום שזכור לי מאז ימי הילדות שלי . 
 
העשרה
"שחרור ירושלים יום ירושלים : "יום ירושלים הוא יום חג לאומי הנחגג בישראל בכ"ח באייר (מ"ג בעומר) לציון איחוד העיר ירושלים תחת ריבונות ישראלית בכ"ח באייר ה'תשכ"ז, לאחר מלחמת ששת הימים. היום נקבע על ידי הכנסת ב"חוק יום ירושלים".
בנוסף לשמו הרשמי, יש המכנים את היום יום שחרור ירושלים ויום איחוד ירושלים, מתוך נקודת מבט הרואה בכינון הריבונות הישראלית בעיר העתיקה ובמזרח ירושלים שחרור מעול כיבוש זר. ביום ירושלים נערכים טקסים חגיגיים בירושלים ומחוצה לה וכן טקסי זיכרון ממלכתיים לחללים שלחמו בירושלים במלחמת ששת הימים".
 
מורה מובילת תכנית הקשר הרב דורי רויטל כרמל
תשע"ה

מילון

לבניה
צנצנת זכוכית של לבן.אחרי השימוש היה צריך לשטוף היטב ולהחזירה למכולת (חנות לממכר מצרכים) כדי לקבל את הפיקדון עבורה.

יום ירושלים
יום ירושלים הוא יום חג לאומי הנחגג בישראל בכ"ח באייר (מ"ג בעומר) לציון איחוד העיר ירושלים תחת ריבונות ישראלית בכ"ח באייר ה'תשכ"ז, לאחר מלחמת ששת הימים. היום נקבע על ידי הכנסת ב"חוק יום ירושלים". בנוסף לשמו הרשמי, יש המכנים את היום יום שחרור ירושלים ויום איחוד ירושלים, מתוך נקודת מבט הרואה בכינון הריבונות הישראלית בעיר העתיקה ובמזרח ירושלים שחרור מעול כיבוש זר. ביום ירושלים נערכים טקסים חגיגיים בירושלים ומחוצה לה וכן טקסי זיכרון ממלכתיים לחללים שלחמו בירושלים במלחמת ששת הימים,

ציטוטים

”נבהלתי מאוד, התפרצתי בבכי רציני ,"אני לא אשמה, אני לא יודעת מה קרה" “

הקשר הרב דורי