מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצוואה של סבתא תמר

אודיה עם אמה מוריה
סבתא תמר בצעירותה
עצור לרגע, ותאמר: מה אני צריך לעשות כדי שאעשה טוב לבורא עולם.

הנכדה אודי'ה מזרחי מתעדת את סיפור חייה של סבתא תמר ע"ה דפנה.

סבתא תמר דפנה לבית שרעבי נולדה בארץ ישראל בשנת 1955, בית הוריה הקטן שימש גם כבית כנסת, בו נהגו לומר את פרק קי"ט שבתהילים ואת הפרקים הנאמרים בשבת. בבית הכנסת ניגנו זמירות של שבת, ומסרו את נפשם על כך, אחר כך ערכו שלחן והתיישבו לסעודת שבת, במהלך הסעודה אכלו מאכלים מיוחדים, לחוח, פיתות ועוד…

משפחת שרעבי מנתה ארבעה ילדים. האח הבכור, חסן, האחות השנייה רחל, השלישית במשפחה הייתה סבתא תמר, והאח הקטן, מוטי. סבתא תמר נולדה עם אחות תאומה. אך, התינוקת נפטרה כשהייתה בת כמה ימים. התינוקת התאומה נולדה פגית, ועליה היה להישאר בפגיית התינוקות של בית החולים. הוריה פחדו מאוד להשאיר אותה שם לבד ללא השגחתם. הם חששו, שללא השגחה צמודה שלהם התינוקת תילקח והם לא יראו אותה עוד. כפי שאירע בתקופה זו עם חטיפת ילדי תימן. ולכן, הם העדיפו לקחת אותה לביתם ולשמור עליה. אולם לצערם, היא לא שרדה בתנאים שהיו להם והיא  נפטרה לאחר מספר ימים.

בבית הספר הם שיחקו בחמש אבנים, קלאס, וחבל. אחרי שסבתא הייתה חוזרת הביתה מבית הספר, היא הייתה עוזרת בעבודות האדמה והחקלאות ומשתתפת בפעילויות של המושב. כשסבתא בגרה היא התחתנה בעיר רחובות, היא אהבה לטפל בתינוקות. היא אהבה את נכדים כאילו הם הילדים שלה.

סבתא תמר נפטרה כאשר אני, נכדתה אודיה, הייתי בת חודשיים. לפני פטירתה, כתבה סבתא תמר צוואה רוחנית. וכך היא כתבה:

"העולם הוא כגלגל, יום טוב, יום פחות טוב. דור הולך ודור בא, והעולם לעולם קיים, אך אל תשכח – הכול תלוי גם בך. כאשר טוב לך – טוב לבורא העולם, וכאשר לא טוב לך – לא טוב לבורא העולם.

עצור לרגע, ותאמר: מה אני צריך לעשות כדי שאעשה טוב לבורא עולם. אינך יכול להתחמק ולומר 'לא רוצה'. אל תשכח כי הוא ברא אותך ודאג לכל צרכיך. תאמר לו תודה, הן בתפילה והן במעשים כגון צניעות.

אימא! בת! בורא עולם ברא אותך מן הצלע. מדוע לא ברא אותך ממקום אחר – מפני שמקום זה צנוע, זאת אומרת שהיה רוצה שתלכנה צנועות בלבוש, בדיבור, בהליכה, ובכל התנהגות. זו גם תודה. במצב זה את עושה טוב לבוראך ולסביבתך.

צניעות מביאה לקדושה, לענווה, לכבוד, ולעמוד נגד יצר הרע אשר לא יוכל להסית אותך לשום דבר עבירה.

אם אינך מצליחה, או באים עלייך כל מיני ייסורים, הכול תלוי בך. איך את מתנהגת כלפי מי שברא אותך, ואל תנסי להאשים אחרים. היסוד – ראי את עצמך במראה, כך תראי כלפי אחרים"

תמונה 1
סבתא תמר

הזוית האישית

אודיה: בעז"ה, סבתא אשתדל ללכת בדרכך, בדרך התורה.

מילון

פרשת ילדי תימן
היא פרשת היעלמותם של פעוטות בני עולים חדשים, כשני שלישים מהם מיהדות תימן, בין השנים 1948–1954. ברוב המקרים הילדים אושפזו במחנות עולים או בבתי חולים, להוריהם נאמר כי הם נפטרו ונקברו, אולם רבים מן ההורים ואחרים מפקפקים בכך וטוענים כי הילדים נלקחו מהם.

ציטוטים

”"העולם הוא כגלגל, יום טוב, יום פחות טוב. דור הולך ודור בא, והעולם לעולם קיים".“

הקשר הרב דורי