מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצברית הראשונה למשפחת איצקוביץ

סבתא מאירה והנכדה מיכל
סבתא מאירה
ילדותה של סבתא מאירה בפרדס חנה

ביום הראשון של חג  סוכות
נולדתי בחדרה בסוכות באוקטובר 1948 להורי סילביה ומרדכי איצקוביץ, שעלו מרומניה ביולי 1948. הצברית ראשונה למשפחה המורחבת שרובה עדיין נותרה בגלות רומניה.
 
אמי הגיעה לבית היולדות במונית ,אבא  בא למחרת לבקר לאחר צעידה של 4 שעות מפרדס-חנה.קיבלתי את שמי ע"ש בן דוד של אבא שנרצח ליד חיפה בפיגוע הראשון שנעשה ע"י ערבים בירי על אוטובוס ליד בתי הזיקוק במפרץ חיפה.
 
גרנו בשכונה הראשונה של פרדס חנה, שכונת הפועלים, בבית קטן מאוד. אבא שירת בצבא, רק אמי ואני היינו בבית. אמי דיברה אלי ברומנית, שפת אמה. עד גיל 5 לא ידעתי עברית.ולא הייתי במסגרות גנים. אמי טיפלה בי במסירות  רבה, טיפחה אותי, הלבישה אותי  בבגדים יפים ונקיים ותמיד התאימה סרט גדול שקשרה לי על שיערי לצבע הבגד.
 
חיינו בצנע, אך הייתה לי ילדות מאושרת. ברחוב שכונת הפועלים היו רק בנים בני גילי עד שהגיעה דרורה חברתי ומאז היינו חברות טובות יחד הלכנו לגן  חובה ולבית הספר.עד גיל חמש לא הייתי במסגרת גן ולא ידעתי לדבר עברית כי הורי לא דברו עברית. כשהלכתי לגן למדתי את השפה ולימדתי את הורי תוך משחק שאני הגננת, הגן היה במרכז המושבה ולגננת קראו מלכה. אני זוכרת אותה לטובה. ארגז החול היה מתחת לעץ האלון שעדיין צומח בחצר בית הראשונים כיום.
 
הייתי בת יחידה ובכורה והנכדה הראשונה במשפחה. בגיל שבע נולד לי אח דני. השמחה הייתה רבה המשפחה גדלה והבית היה קטן. למדתי בבית הספר הממלכתי במרכז המושבה עד כיתה ח', לביה"ס הלכנו ברגל או רכבנו על אופניים. בשיעורי זימרה הייתי במקהלה, אהבתי מאוד לשיר. בשיעורי מלאכה-רקמתי: חולצה, חצאית, תיק ועוד. הייתי אלופה בקפיצה בחבל ובמשחקי קלס. אספתי בקבוקי בושם קטנים, ניירות זהב, מפיות נייר וממחטות בד רקומות.
 
בעשור למדינת ישראל, בשיעורי מלאכה רקמתי עטיפה למחברת אותה אני שומרת עד היום.
תמונה 1 
איך סבא וסבתא נפגשו?
בכיתה ח' כתבתי מחברת שירים, את המחברות היינו מקבלים מהמורה אחרי שהראנו לה את המחברת המלאה. נפגשנו סבא ואני לראשונה כשהייתי בת 14 וסבא בן 16 וחצי. כל שבת בקיץ נסענו לחוף הים בטנטורה באוטובוס פרטי שאסף אותנו, הצטופפנו בו כ 80 איש. בכל מוצ"ש הלכנו לסרט באמפיתיאטרון בקיץ או בקולנוע הסגור בחורף. אהבנו לטייל בחבורה בפרדסים בפרדס חנה ובגן הציבורי. היינו חברים כ-4 שנים, משה השתחרר משירות צבאי בגולני לאחר מלחמת ששת הימים. בינואר 1968 נישאנו. הקמנו בית בפרדס חנה ונולדו לנו 2 ילדים, מתי ושירי.
 
קשר רב דורי
מיכל, איתה אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, היא הבת הצעירה של  מתי בננו הבכור.
תשע"ו, 2016
מורה מובילה לילך פרץ

מילון

שכונת הפועלים פרדס חנה
אשוני המתיישבים, שהיו פועלים שהועסקו בהקמת היישוב, התיישבו כאן במרץ 1929. רובם היו פועלי פיק"א ותיקים ולא נדרשו להשקיע כסף. ברחוב הזה הם קיבלו חצר של חמישה דונם ובה בית מגורים של שני חדרים, ללא מטבח ושירותים, ומבנה נוסף שיועד לבעלי החיים במשק העזר שתוכנן עבורם.

ציטוטים

”הייתי אלופה בקפיצה בחבל ובמשחקי קלס“

הקשר הרב דורי