מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצבעת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947

תמונה משותפת שלי ושל סבי
סבא בשנות נעוריו
השמחה וההתרגשות שחווינו

שלט בארץ ישראל המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה. הבריטים ששלטו בארץ היו נתונים לדרישות סותרות מצד הישוב היהודי והישוב הערבי בא"י בנוגע לגורל הארץ ולכן הם החליטו להעביר את ההחלטה על עתיד הארץ לארגון האומות המאוחדות. באותה תקופה אנו חשנו במתיחות שהלכה והתגברה בין היהודים לערבים הפלסטינים, שבאה לידי ביטוי בפיגועים ומלחמה על צירי התחבורה הראשים.

בסופו של דבר על מנת להגיע להחלטה בעניין עתיד ארץ ישראל, מינה האו"ם ועדה מיוחדת לעניין ארץ ישראל שנקראה ועדת אונסקופ וכללה נציגים מארצות שונות.
הוועדה תמכה בתוכנית החלוקה שלפיה תחולק הארץ בין 2 מדינות, ערבית ויהודית, כשהבירה ירושלים תהיה תחת מנדט בינלאומי. ההמלצה של הוועדה התקבלה ע"י האו"ם.
בערב הצבעת האו"ם שהתקיימה בכ"ט בנובמבר 1947, התכנסנו הוריי, אחיי, אחיותיי ואנוכי בביתנו סביב מכשיר הרדיו שהיה ברשותנו. הייתי כבן 13 באותו זמן. הוריי הסבירו לנו שמדובר באירוע מאד מרגש, שאמור לקבוע את עתיד העם היהודי כולו ואת זכותו למדינה עצמאית.
האזנו לרדיו בקשב רב והמתנו בדריכות ובמתח רב לתוצאות ההצבעה. נשיא העצרת קרא את שמות המדינות בזו אחר זו לפי הא"ב האנגלי ואת החלטתן "בעד" ו"נגד" סיום המנדט הבריטי והקמת 2 מדינות עצמאיות בארץ ישראל מדינה יהודית ומדינה ערבית. ליבנו החסיר פעימה בכל פעם שהכרוז בהצבעה באו"ם הכריז "כן, לא או נמנע".
ההחלטה בעד התקבלה ברוב קולות ובשמחה רבה מאד ביישוב היהודי. עם ההכרזה על ההחלטה יצאתי ביחד עם בני משפחתי וחבריי לרחובות ת"א שם התגוררנו. ביחד אתנו יצאו לרחובות עוד אנשים רבים. כולם צעקו משמחה ורקדו. הברים בסביבה חילקו לנו משקאות קלים וממתקים בחינם. כולם התנשקו וחיבקו זה את זה בדמעות. שוטרים אנגלים שעמדו לידנו נגררו גם הם לריקודים והתכבדו בשתייה. השמחה הייתה עצומה ממש. אינני זוכר אירוע כה משמח כאירוע הזה.

נאום בן גוריון

נאום הכרזת המדינה של דוד בן גוריון

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – מכ"ט בנובמבר עד ה' באייר

העשרה:

הכרזת העצמאות של מדינת ישראל נערכה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס שהתקיים כ-8 שעות לפני סיום המנדט הבריטי, בהתאם להחלטת החלוקה של עצרת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947, הכריז דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בה' באייר או ביום סמוך, את יום העצמאות.(ויקיפדיה)

תשע"ו   2016

מילון

המנדט הבריטי
ייפוי כוח שהוענק לבריטניה ע"י חבר הלאומים, בין היתר על מנת לסייע ליישוב היהודי ולהבטיח את הקמת בית לאומי לעם היהודי בא"י, עפ"י כתב המנדט.

הצבעת האו"ם בכ"ט בנובמבר
הצבעה של האומות המאוחדות על סיום המנדט הבריטי והקמת 2 מדינות עצמאיות בארץ ישראל.

ציטוטים

”ליבנו החסיר פעימה בכל פעם שהכרוז בהצבעה באו"ם הכריז "כן, לא או נמנע.“

הקשר הרב דורי