מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפתעה ביום הראשון בעבודה

שרונה רבין עם איתן לוינגר בהימלפרב
מראה העיר טהרן. צילום: ninara, flickr
עליה לארץ מאיראן ומעיראק וסיפורים שהתרחשו בירושלים בשנות השבעים והשמונים

שמי שרונה רבין, נולדתי בפרס בשנת 1947, למדתי בבית הספר היהודי "אליאנס" שבטהרן. אני זוכרת שבילדותי היו לנו חיים טובים, ברמה גבוהה והיינו ביחסים טובים עם השכנים המוסלמים. החברה הכי טובה שלי הייתה ילדה מוסלמית והיה לנו קשר מאוד חזק וטוב. הסבים והסבתות שלנו, שחיו בתקופת מלחמת העולם, סבלו מאוד מאנטישמיות, מעוני וממחסור אבל אני לא הרגשתי את המצוקה הזו בילדותי.

בשנת 1971, עם סיום לימודי עליתי לישראל.  אחרי שלמדתי חמישה חודשים באולפן, קיבלתי הצעת עבודה בסניף בנק בשכונת בית הכרם. כשהגעתי לבנק ביום הראשון לעבודה, לא הבנתי מה קורה שם. מגיש הטלוויזיה המפורסם אריה אורגד קיבל את פני, ובכל הסניף ישבו יפנים. הייתי המומה. לא הבנתי מה קורה שם ומה זה סניף הבנק המוזר הזה שאליו התקבלתי לעבודה!  אריה אורגד הרגיע אותי ואמר שבדיוק היום הם מצלמים בבנק פרסומת לטלוויזיה…

כאן בתמונה רואים את השדר אריה אורגד בעבודה (צילום: אבי יפה – אולפן הקלטות ירושלים)

תמונה 1

בשנת 1973 התחתנתי עם בעלי ניסן רבין. המשפחה של בעלי עלו מעיראק בשנת 1949. ליהודים בעיראק היה קשה מאוד באותה תקופה. הצבא העיראקי השתתף באותה תקופה במלחמת השחרור בשטחי ארץ ישראל והממשל חוקק חוקים נגד כל מי שנחשד ב"ציונות". הרבה יהודים, גם כאלה שלא היה להם קשר לתנועה הציונית ולישראל נרדפו ונאסרו ובעקבות זאת המשפחה שלו רצו לעזוב את עיראק ולהגיע לישראל במהירות האפשרית.

לחמי היה הרבה רכוש, וכדי לעלות לארץ למרות התנגדות השלטונות הם נתנו לידידים מוסלמים את כל הרכוש שלהם כדי שיסייעו להם לעבור את הגבול שבין עיראק לאיראן בסתר ולברוח מן המדינה. המבריחים שמו את כל בני המשפחה של בעלי בשקי יוטה, העלו את השקים לתוך משאית ונסעו איתם במשאית כאילו הם מובילים סחורה. הם חצו את נהר שט אל-ערב הגדול – הנהר שאליו מתמזגים הפרת והחידקל, שהוא הגבול בין עיראק לאיראן. משם הם הגיעו לטהרן ומשם לארץ.

נולדו לנו שלושה ילדים. כשהילדים היו קטנים הייתי מביאה אותם לאוטובוס למשפחתון וגנים על יד מקום העבודה שלי בשכונת "בית הכרם" בירושלים. באחד הימים, בשעת צהריים כשיצאתי מעבודתי בבנק לקחת את ילדיי, ראיתי בדרך על המדרכה, נרתיק- ארנק עם כסף. מצאתי את השם של בעל הנרתיק, התקשרתי אליו ואמרתי שמצאתי את הנרתיק שאבד לו. למחרת הוא הגיע אלי לעבודה עם בונבוניירה ענקית כדי להודות לי על החזרת הנרתיק. בכלל לא הייתה לי התלבטות אם להחזיר לו את הנרתיק עם הכסף שאבד לו. הרי זו מצווה גדולה להחזיר אבדה לבעליה!

עבדתי בבנק במשך 34 שנה. שלושת הילדים התחתנו ויש לי נכדים מקסימים.

הזוית האישית

שרונה רבין: נהניתי ולמדתי הרבה דברים חשובים ושימושיים השנה. תודה למורה צבי ולתלמידים הנחמדים על העזרה ועל הסבלנות.

מילון

אליאנס
בשמו הצרפתי Alliance Israélite Universelle או בשמו העברי כי"ח (ראשי תיבות של "כל ישראל חברים") הוא ארגון יהודי בין לאומי הפועל לקידום חברה ערכית ושוויונית. הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים בשנת 1860 כדי לענות על הצורך במנהיגות מרכזית חברתית לקהילה היהודית. מקימיו- אישים מהממשל הצרפתי, החליטו להיות מרכז של תמיכה מורלית, אחווה תרבותית ודתית ליהודים הסובלים ממצוקה וכן להגן על יהודים הסובלים בגלל יהדותם. מלבד הגנה על זכויות היהודים, הוקמו מטעם הארגון בתי ספר יהודיים שבהם נרכשה השכלה מערבית ונלמדו מקצועות מודרניים כגון מתמטיקה וגאוגרפיה. בשנת 1862 החל הארגון לעסוק בחינוך וייסד את בית הספר הראשון שלו בעיר תטואן שבמרוקו. בשנת 1898 הוקם בית הספר הראשון של כי"ח באיראן, בבירה טהראן.

ציטוטים

”"זו מצווה גדולה להחזיר אבדה לבעליה!"“

הקשר הרב דורי