מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפרהוד ביהדות בגדד

ניר פלדמן כותב מורשת
אהרון יוסף מעביר מורשת
עדות חיה של יוסף אהרון משנת 1941 בבגדד
אני אהרון בן משה יוסף חיים.
נולדתי בבגדד בשנת 1929. אני רוצה לדבר על אירוע שהייתי עד אליו בתאריך 2.6.1941.
הייתי אז ילד בן 11 עד לזוועה הנוראית שנעשתה ביהודי בגדד.
בשני ימי חג השבועות היה מצב טראומטי אצל יהודי בגדד. המאורע נקרא פרהוד והוא פוגרום בשפה הלועזית.
רקע לאירוע
אחרי מלחמת העולם הראשונה, צצו באירופה דיקטטורים ששלטו. הדיקטטורים היו סטלין מרוסיה, היטלר מגרמניה והאחרון מוסליני מאיטליה. כולם היו חברים. כשהתחילה מלחמת העולם השנייה הם היו ביחד, כך התאפשר להם להשתלט כמעט על כל מדינות אירופה, כנגד אנגליה וצרפת. צרפת נפלה מהר מאוד, כולל המושבות שלה בצפון אפריקה, סוריה ולבנון שהיו שלה. לוב הייתה שייכת לאיטליה, ובעירק היה מרד צבאי.יורש העצר הפרו-אנגלי ברח למלך ירדן ואז התחילה מלחמה בין עירק לאנגליה, זאת אומרת בין הצבא הבריטי בישראל לירדן.  במלחמת עירק שנמשכה בערך חודש ימים, עד סוף חודש מאי, ברחו הקצינים: חלקם לחוסני המנהיג הפלסטיני שונא ישראל, חלקם ברחו לגרמניה, חלק ברחו לפרס וחלק ברחו לטורקיה.
במשך התקופה הזאת של המלחמה, הייתה התקפה על בית החולים והרגו יהודי אחד. אחרי מלחמת העולם הראשונה, היו הבדואים פורצים לבתי מרקחת ושותים תרופות ומתים מזה. אני לא חשבתי שהם יפגעו ביהודים.
 
עברה לי השבת בשקט וביום ראשון חזר יורש העצר השנוא על העם בכדי לתקוף את היהודים. כשחזרנו מבית הכנסת שמענו המון יריות וצעקות של יהודים וזעקות שלהם, שהגיעו עד לשמיים. עלינו על הגגות בכדי לראות מה נעשה, ואחד החליט שצריך ללכת לאחד הבתים שהיו שם ברחוב. כולם הלכו אחריו ובילינו שם עד חצות וחזרנו הביתה, אבל עדיין היו צעקות של יהודים ומיליון יריות. באזורים עם ערבים הם הרגו ושחטו שם המון יהודים, ליתר דיוק 180 יהודים נהרגו באותו לילה.
באותו לילה חזרנו למחרת וחשבנו שהכול יהיה בסדר. אני ואימא שלי ישבנו ופתאום נכנס השכן שמכר גלידות. כשהוא נכנס הוא השאיר דלת פתוחה ואמר שכל זה בגלל שהיהודים זרקו סוכריות על יורש העצר שבא מירדן. שלחו לנו הודעה ששוב יהיה היום כמו אתמול בלילה וחייבים לברוח מהבית. אז באו לרחוב אלפי אנשים, שמחים ליום הזה, הם ברחו שוב דרך הגגות, עד למחרת. באמצע היום ראיתי שהגיעו צבא ירדני לבגדד ועשו עוצר. היינו סוגרים את הדלתות בגלל שודדים. היינו כמה מטרים מהפוגרום וכל היום השני של חג השבועות היה רעש של שבירת רהיטים.

היינו במרחק של שלושה, ארבעה מטרים מההשתוללות. כל חצי היום השני של חג השבועות נמשך הפוגרום . צעקות, יריות, שבר הרס עינויים ורצח. נשארנו כך המומים, בלי אוכל ושתייה.

למחרת הרחובות היו מלאים בהרס ושבר. בתים רבים שרופים, הרוגים רבים, 180 איש, חלקם קרובי משפחתנו. אני זוכר שעשו קבורה לרבים ביחד בבית קברות, זה היה מגדל של גופות, בלי טהרה, קבר אחים גדול מאוד.עמדנו קטנים מול הר הגופות , התפללנו לנשמותיהם.

בדיוק אחרי 40 שנה , מנחם בגין שלח את הטייסים להרוס את הכור בבגדד. זה היה בדיוק ב-1 ביוני 1981, עבורנו זה היה סגירת מעגל.

עכשיו אני שמח שספרתי את הסיפור שלי, שתדעו על אירוע הפרהוד שהיה, שיזכרו אותו גם לדורות הבאים.
 
תמונה 1
תיעוד מצולם של הסיפור שלי : פרהוד עדות חיה מאת אהרון יוסף 
 
ניתן לקרוא עוד על "הפרהוד":
הפרהוד (תרגום מילולי: "ביזה", "שוד") הוא שמן של פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. במסגרת הפרעות נרצחו 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים ורכוש רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000 בני אדם‏. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. משמעות המילה פרהוד היא הפחדה ברוטלית של נשלטים.
האירועים שימשו כגורם מאיץ לצמיחתה של המחתרת הציונית בעיראק ולתהליך שבסופו של דבר הביא לעליית יהודי עיראק לארץ ישראל במבצע עזרא ונחמיה." ( ויקיפדיה)
מפגש סיום של תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס אוש"א ברמת גן
 
תמונה 2
 אהרון יוסף וכרמלה במפגש הסיום החגיגי, תשע"ד
 
תמונה 3
 
השתתפתי השנה תשע"ד בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר אושא ברמת גן, תודתי לתלמיד ניר פלדמן על ההנחיה והעזרה בתיעוד הסיפור שלי. 

מילון

פרהוד
מלחמה ושואה שהייתה ליהודי בגדד. פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. במסגרת הפרעות נרצחו 179 יהודים

ציטוטים

”היינו רק שלושה, ארבעה מטרים מהפוגרום“

הקשר הרב דורי