מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפעלה מחדש

הדס וחוה מאושרות שפגשו אחת את השניה
חוה ואחותה אילנה בתוך העסק המשפחתי.
סיפורה של חוה

נולדתי ברחובות בשכונת שעריים, בשנת 1946, להורי יפת ותמר דמארי. אני השביעית מתוך עשרה אחים (אחד מהם נהרג). למדתי בבית הספר 'חינוך' שבימים אלו נקרא 'בן צבי'. בילדותי היתה לי הפרעת קשב, אך מכיוון שפעם לא היתה מודעות לנושא, המורים לא היו מתייחסים אלי וחשבו שיש לי בעיה שכלית. לא קיבלתי שום עזרה, כיוון או משהו שיכול לעזור לי ללמוד מבית ספר, ובבית לא קיבלתי שום עזרה בגלל שאנחנו הרבה אחים. בבית היה לנו עסק משפחתי שממנו התפרנסנו. אמא שלי הייתה מבשלת במסעדה ואנחנו האחים היינו ממלצרים, מנקים, ועוזרים לאמא לבשל. אבא שלי היה מנהל של חברת קדישא ולכן הוא לא היה ממש נוכח בבית.

כשהייתי בת שמונה חליתי במחלה במערכת העצבים. במחלה זו, מערכת העצבים שלי לא תפקדה, היה לי ממש קשה לעמוד, ללכת או לתפקד. הורי היו אנשים מאוד מאמינים ולכן הם לא לקחו אותי לבית חולים. הם האמינו ברפואת ה'. אני זוכרת שהרבה מאוד פעמים אנשים שמאמינים בסוג של אמונות טפלות היו באים אלינו לבית ומבצעים בי טיפול שנקרא 'בכור'. 'בכור' – זה מעין טיפול שבו לוקחים צלחת מתכת עמוקה ובה שמים אבנים מיוחדות, מדליקים את האבנים המיוחדות ויוצא עשן. העשן מתפזר בחדר ומגרש את השדים והרוחות הרעות. בנוסף לטיפול זה אמא שלי הייתה נוהגת לעשות לי 'רסס'. 'רסס'- זה מעין טיפול של חולים שבו היו עוטפים את החולה בסדין לבן, מרתיחים בתוך סיר שדב, מספריים, מים ומלח. בנוסף לזה מרתיחים במחבת עופרת יצוקה, ואחרי שהיא נמסה שמים את הסיר מעל הראש של החולה ושופכים את העופרת לתוך הסיר ואז נוצר פיצוץ גדול וצורות בתוך הסיר. אחר כך אנשים מיומנים מפענחים את הצורות. לקח לי שנה שלמה להתאושש מהמחלה. שנה שלמה שבה למדתי ללכת מחדש, לעמוד מחדש, להפעיל את הראש והמחשבה מחדש, וכתוצאה מהמחלה, נפגעה לי מערכת החשיבה והיה לי מאוד קשה בלימודים.

הזוית האישית

הדס: היה לי מאוד כייף לדבר עם חוה על עברה, היא גרמה לי להסתכל על החיים בצורה הטובה ביותר.

חוה: השהות עם הדס גרמה לי לפתוח חלון שלא שיתפתי אף אחד עליו 62 שנה.

מילון

'בכור'
טיפול שבו לוקחים צלחת מתכת עמוקה ובה שמים אבנים מיוחדות, מדליקים את האבנים ויוצא עשן. העשן מתפזר בחדר ומפזר את השדים והרוחות הרעות

ציטוטים

”להסתכל על החיים בצורה הטובה ביותר“

הקשר הרב דורי