מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפסנתר של אמא – רותי חרמוני אזולאי

יאורה וסיון בר לב בתהליך העבוד
רותי והפסנתר
גילגולו של הפסנתר של אמא לידי חברתה משכבר הימים

לאחר פטירתה של אימי – רותי אזולאי לבית חרמוני, נותר בבית ההורים בגני תקוה הפסנתר . אימי קיבלה את הפסנתר לפני כ- 60 שנה בהיותה בת כ- 20 מאביה.
היא קיבלה את הפסנתר בגלל האהבה הגדולה שרחשה למוסיקה, ואביה שראה אותה בעת שהאזינה למוסיקה "פורטת" על השולחן כפסנתר ,החליט למרות המצב הכלכלי הקשה, לרכוש לה פסנתר.
מראה הפסנתר: חיצונית עשוי הפסנתר עץ חום. בתוכו מערכת קלידים ומיתרים.

תמונה 1

אמא, נגנה על הפסנתר בעת לימודיה באקדמיה למוסיקה ומשנאלצה לפרוש מהלימודים עקב סיבות כלכליות, שימש אותה הפסנתר בעת היותה גננת בגן הילדים. בהיותי ילדת גן בגן הילדים של אימי, ברחוב הגילגל ברמת גן, ניגנה אמא על הפסנתר בשעת הריכוז ובחגים. אנחנו, כילדים התחרינו על מקום הישיבה הצמוד לפסנתר. אהבתי להצמיד את אוזני אל הפסנתר בעת הנגינה ולחוש את רטט המיתרים.

תמונה 2     תמונה 3

לאחר פטירתה של אימי רציתי לתרום את הפסנתר.
כיון שאימי הייתה שוחרת מוסיקה (למדה באקדמיה) ואשת חינוך (גננת), רציתי לתרום את הפסנתר לגוף שמיצג שני תחומים אלו. במהלך עבודתי בתכנית "הקשר הרב דורי", הגעתי לבי"ס מגן במעוז אביב, תל אביב. נפגשתי עם דרורה לוי סגנית פדגוגית שתוביל את התכנית. הצעתי לה את הפסנתר עבור ביה"ס. כמובן ששימחתה ושימחת מנהלת ביה"ס – שוש קיפר, היו גדולות.
עם פרידתי מדרורה באותו מפגש, גילגלנו שיחת חולין על מנת לתאם את מועד העברתו של הפסנתר. תוך כדי שיחה התברר כי דרורה , שהייתה אשת שליח בוינה ,עבדה בוינה כגננת לילדי השגרירות. מי שעזרה לה בוינה בחגים, בימי הולדת ובהזדמנויות בהן היה צורך בנגינה בגן הילדים ובארגון החגים וימי ההולדת הייתה אימי רותי אזולאי. ההתרגשות של שתינו הייתה רבה מאוד. דרורה סיפרה על החגים בגן, על פועלה של אימא, על ביקוריהם של דרורה ובעלה בבית ההורים בפרוט רב (אפילו את סוג הכיבוד זכרה…)היו דמעות התרגשות ותחושה כי הפסנתר הגיע לביתו. 

 תמונה 4
ליאורה כהן והפסנתר של אמה רותי חרמוני בבי"ס מגן, תל אביב

 תמונה 5

דרורה לוי, הגננת מוינה ומורה בבית ספר מגן שקיבל את הפסנתר בזכותה.

תמונה 6

 

מילון

האקדמיה למוסיקה
אקדמיה למוזיקה (מכונה גם "בית ספר למוזיקה", "קונסרבטוריון" או "קונסרבטוריום") היא מוסד ללימודים גבוהים של מוזיקה, לרוב מדובר במוזיקה קלאסית אך באקדמיות רבות בארץ ובעולם ישנן מחלקות שונות של מוזיקה כגון ג'אז, מוזיקה ערבית ועוד.

ציטוטים

”אהבתי להצמיד את אוזני אל הפסנתר בעת הנגינה ולחוש את רטט המיתרים.“

הקשר הרב דורי