מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפנימייה של סבתא לאה

אני (לאה) וגלי נכדתי
אני ובעלי ביום חתונתנו.
סבתא לאה על חיי הפנימיה השיתופיים

שמי הוא לאה צדוק, נולדתי בשנת 1945 בתימן. עליתי לארץ כשהייתי בת 3 בשנת 1948. כשנחתנו בארץ ישנו באוהלים, בצריפים ואחר כך עברנו למושב עמינדב ליד ירושלים.

כשהייתי בת 8 אבי חלה ולא עבד זמן מה ולא היה מי שיפרנס את הבית, לכן הוריי שלחו אותי לפנימייה והיה לי שם מהנה במיוחד: למדנו, שיחקנו, עשינו עבודות לבית הספר יחד. בחופש הגדול היינו הולכים לקייטנות בחיפה. היינו הולכים לים, לבריכות, משחקים יחד, היינו ישנים בקייטנה שלושה שבועות ואז חזרנו לפנימייה. אז עד כיתה ח' הייתי בפנימייה ואחר כך בכיתה ט' עד אמצע י"א למדתי בכפר אליהו בגדרה. לא התגייסתי כי אנו היינו משפחה דתית.

בפנימייה סדר היום שלנו התחיל מוקדם. בבוקר היו מעירים אותנו בשעה 6:30 כדי להתארגן ללימודים. התקלחנו, התלבשנו ואכלנו. הלימודים התחילו בשעה 8:00 בבוקר והסתיימו בשעה 14:00. לאחר הלימודים אכלנו ארוחת צהריים בחדר אוכל. כשסיימנו לאכול הכנו שיעורים והלכנו לחוגים. בערב אחרי שאכלנו ארוחת ערב כל אחד הלך לחדרו.

זיכרונות מהפנימייה

בכיתה י' יצאנו לטיול שנתי עם מדריך והוא טעה בדרך ועד השעה 1:00 בלילה לא ידענו איפה אנחנו, גם המדריך לא ידע, בכינו והיינו רעבות, צמאות ובעיקר מפוחדות. לבסוף הזמינו משטרה והמשטרה באה לחלץ אותנו. הגענו לכפר בשעה 2:00 בלילה, זה הזיכרון הכי חזק מכיתה י'.

כשהייתי בכיתה ז' עשינו מדורה ענקית ליד מכבי אש, והיו ילדים שהצטרפו אלינו. היו ילדים שקפצו מעל המדורה (כמשחק), וילדה אחת קפצה מעל המדורה ונפלה לתוך המדורה!! במזל מכבי האש הגיעו תוך שנייה! חזרנו מבוהלות לפנימייה, הרגיעו אותנו ולא ישנו כל הלילה. יום למחרת לא הלכנו לבית הספר בגלל הפחד והבהלה. לאחר שהילדה הבריאה היא באה לבקר אותנו ואמרה לנו תודה.

חג פורים בפנימייה

חג פורים היה החג שהכי אהבנו כי זה החג שמותר בו הכל והיינו נהנים מאוד. אני זוכרת שהיינו צובעים את הבנות בכל מיני צבעים כשהן ישנו והיינו מוצאים אותן מן המיטות עם המיטה החוצה כמעשה קונדס, וכשהן קמו בבוקר הן התעצבנו עלינו מאוד וצחקו מאוד. למחרת צבענו עוד כמה בנות, היינו מתחפשים לדמות שלא יזהו אותנו בכלל! ואז היינו באים מחופשים לחדר האוכל ולא זיהו אותנו בכלל! היינו מכינים אזני המן לבדנו והיינו עושים סעודת פורים, אני ממש אהבתי את חג פורים!.

היום אני נשואה לבעלי שלמה ויש לי חמישה ילדים ו-15 נכדים, אני עובדת בצהרון בגן ילדים.

ביום נישואינו

תמונה 1

הזוית האישית

לאה צדוק השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדתה גלי צדוק. התכנית נערכה בבית הספר ברנר, הרצליה, התשע"ט.

מילון

קונדס
חומד לצון, שובב, פרחח (מילוג)

ציטוטים

”יצאנו לטיול שנתי עם מדריך והוא טעה בדרך. עד השעה 1:00 בלילה לא ידענו איפה אנחנו, גם המדריך לא ידע“

הקשר הרב דורי