מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפמוטים של לאה

לאה ואליאב עם הפמוטים של מרים
מרים ובעלה זליג
סיפורה של לאה ביאנקה

לאה שורץ נולדה בשם ביאנקה לבית משפחת מילר. אביה לוודויג מילר ואמה מרגוטה.

לאה נולדה בשנת 1937 בעיירה קטנה בשם האדג ברומניה. באזור הנקרא טרנסילבניה שהיה בעבר בשליטת הונגריה, שפת האם הייתה הונגרית.

בשנת 1943 גירשו הלג'יונרים הרומנים (אנשיו של השליט אנטונסקו שעזר להיטלר) את לאה והוריה מביתם והסבא שהיה גר איתם, אביה גורש למחנות עבודה במולדובה. והם שכנו באסם מעופש מלא עכברושים. מעט מהרהיטים הועברו איתם, ולאחר מכן כאשר אביה חזר להאדג, הם סחרו דירה.

בזמן מלחמת העולם השניה, כשריכזו את כל היהודים מהמחוז לטירות שהיו בסביבה, הרבה משפחות התארחו אצל תושבי האדג. הצפיפות היתה רבה ולא היתה אפשרות להתפרנס. היהודים חיכו לקרונות שיקחו אותם למחנות, לאושוויץ. מכיוון שזה היה בסוף המלחמה, ולא היו מספיק קרונות להוביל את היהודים, הם ניצלו בסוף ולא נלקחו לאושוויץ.

סיפור הפמוטים שהגיעו לארץ

אביה של לאה היה שען וצורף שנולד ב – 7.7.1907 הייתה לו אחות בשם מרים שהייתה נשואה, ולהם שלושה ילדים. הם גרו בטירגו מורש – טרנסילבניה.

לאחר המלחמה, אביה נסע לראות מה מצבה של אחותו שלא חזרה, ולבדוק אולי יש מידע עליה מהשכנים.

אחת השכנות שמרה לה על הפמוטים, ועל מספר פריטים נוספים כמו: כלי מיטה, עם מונוגרמה הנושאת את ראשי התיבות של שמה M.M – מרים מילר.

הפמוטים היו מתנת נישואים שניתנו למרים על ידי דודם והוחזרו לאבא של לאה.

כאשר לאה עלתה לארץ בשנת 1960, אסור היה להביא לארץ דברי ערך בכלל, למעט שבעים קילוגרם בגדים. במכס הרומנים פירקו אפילו את סוליות הנעלים, ובדקו בדקדקנות כל פרט בעל ערך.

אביה שהיה כאמור שען וצורף, ידע על הגזרה שאסור להוציא מרומניה רכוש בעל ערך. הוא לא היה מוכן לוותר על הפמוטים שהיו המזכרת היחידה מאחותו, ולכן דאג להשחיר את הפמוטים בגופרית, כך שיראו כאילו הם עשויים מפח זול ולא מכסף. המוכס בדק את הפמוטים, וקבע כי הפמוטים הם לא פריט בעל ערך, וזרק אותם לארגז שהועלה לארץ. וכך הפמוטים נשארו אצל לאה עד עצם היום הזה. לאה מדליקה איתם נרות כל שבת, ודואגת להזכיר את דודתה שנספתה בשואה.

תמונה 1

 

הזווית האישית

אליאב – שמעתי את סיפור הפמוטים מלאה וכולי צמרמורת. והרי הפמוטים האלו שעברו מסע שלם מהווין היום זכר לאותם ימים. לאה סיפרה כי היא מדליקה איתם נרות שבת ודואגת להזכיר את דודתה שנספתה בשואה. אני תלמיד שומר מסורת מתרגש לשמוע על כך ובעיקר על שמירת המסורת. מדובר בסיפור חיים מרתק, על משפחה שעברה קשיים בחייהם, והצליחה למרות הכל לעלות לארץ ולהמשיך לשמור על היהדות והמסורת.

מילון

הלג'יונרים הרומנים
הלג'יונרים הרומנים אנשיו של השליט אנטונסקו שעזר להיטלר

ציטוטים

”מכיוון שזה היה בסוף המלחמה, ולא היו מספיק קרונות להוביל את היהודים, הם ניצלו בסוף ולא נלקחו לאושוויץ“

הקשר הרב דורי