מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפלגה ממרוקו ארץ הולדתי לישראל היקרה לליבי.

סבי משה, אני וחבריי באחד המפגשים.
הכנה לקראת יום העיון בבית התפוצות..
סיפור ילדות בצל משפחה אוהבת ועליה מטלטלת לארץ ישראל.

שמי דניאל חיים מוסאי ואני משתתף עם חבריי עידו כהן וליאם בטיטו בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי אחת לשבועיים.

אני רוצה יחד עם חבריי לשתף אתכם בסיפור מרגש של סבי היקר משה בן נעים.

סבי נולד בראבט עיר הבירה של מרוקו, היו לו הרבה חברים סבי מספר: "בשכונה היה תמיד עם מי לשחק. שיחקנו גולות, קלאס, קפיצות בחבל וגוגואים. היינו משחקים עד השעה המאוחרת של הלילה. משפחתי הייתה חמה ואוהבת היינו 11 בנים ואני האח הקטן. בחגים כולנו היינו תמיד יחד, הרוב אצל אמי או אחי. ערבית של שבת. בית הכנסת בראבט היה תמיד מלא גדלנו בקהילה היהודית ולמדנו בבית ספר "אליאנס". למדנו צרפתית ובצהריים למדנו תורה. קיימנו את המנהגים במרוקו כמו שנוהגים בארץ. יום לפני יום כיפור היינו צובעים את הרחובות בצבע לבן בגלל החג, תמיד היה שפע.

תאריך העלייה שלי הוא חודש יוני בשנת 1964 אני לא ממש זוכר תאריך מדויק. כל הזמן היהודים חלמו לעלות ארצה. אני עליתי לארץ ישראל כי כל הזמן חלמתי על זה. עליתי עם בני משפחתי מכיון שהייתי בן 16 והייתי האח הבוגר המשמעותי שדואג למשפחה. אח שלי היה אילם ואמא שלי הייתה מבוגרת ולכן נאלצתי לקחת אחראיות  ולדאוג להם. הגענו מראבט לקזבלנקה ובעצם מהתקופה זו החלה העלייה מקזבלנקה. לקחו אותנו לנמל הגענו עד איטליה שהינו בבית מלון באיטליה במשך  שבועיים ומשם הגענו  אנייה בשם "מולדת".

כשהגענו לישראל שאלו אותנו באוניה איפה אתם אנו רוצים לגור? אמרנו בעיר טבריה מכיון שאחי התגורר שם. בסופו של דבר הם אפשרו לנו לגור בעיר עפולה ואמרו לנו שתוך 10 דקות נסיעה באוטובוס נגיע לטבריה. לצערי חוויתי חוויה מטלטלת באנייה "מולדת", ממרוקו לאיטליה כמעט והלכנו לאיבוד ובהפלגה ארצה האנייה ממש הטלטלה ולא יכולנו לעמוד.

כשהגענו ארצה לא היה לנו כלום כל הציוד טבע היה הרבה גשמים באנייה. הגענו לארץ וגרנו בעפולה עילית ונתנו לנו מיטות של הסוכנים קמנו בוכים היה לנו מאוד קשה להיקלט מבחינת המיקום ומבחינת השפה.

התגייסתי לצבא שירתי את המדינה 20 שנה ולאט לאט התרגלנו למקום ולסביבה. עבדתי בקרן קיימת בבניין ובמפעל ושם הכרתי את אשתי היקרה. התחתנתי ועבדתי בתעשיות רכב בנצרת, לפני הצבא. לחמתי במלחמת ששת הימים ובמלחמת לבנון השנייה.

ברוך ה' אני נשוי ויש לי 6 בנות מקסימות ונכדים תודה לאל  מאושר בחלקי".

הזוית האישית

דניאל: שמי דניאל חיים מוסאי ואני משתתף עם חבריי עידו כהן וליאם בטיטו בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי אחת לשבועיים. יחד עם חבריי  שיתפנו אתכם בסיפור המרגש של סבי היקר משה בן נעים.

מילון

קליטה
תהליך בו עולה חדש מסתגל לחברה ולתרבות בישראל.

ציטוטים

”"אני עליתי לארץ ישראל כי כל הזמן חלמתי על זה".“

הקשר הרב דורי