מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפינוי שלפני המלחמה

אני וסבתא שלי יחדיו
סבתא שלי וחברות הילדות שלה
הפינוי היהודים לפני מלחמת העצמות

נולדתי בארץ הרבה לפני קום המדינה.

גדלתי במושבה קטנה במה שאז היה דרום הארץ (אזור גדרה). ילדות של חול ומשחקים וחברים וצחוק עד ה כ"ט בנובמבר. עם השמחה הגדולה על ההחלטה על הקמת מדינה התחילו ההתנכלויות של הערבים כגון: התקפות על אוטובוסים, תקיפה פיזית על ישובים מבודדים. הצבא הבריטי לא התערב כלל.

בחורף בתחילת שנת 1948 החליטו במועצת העם על פינוי כל הישובים של דרום הארץ. פינוי של נשים וילדים. הפחד היה פלישה של הצבא המצרי שהתקיים בסופו של דבר. בלילה אחד ללא הודעה מוקדמת העירו אותי ואת אחותי הלבישו אותנו בבגדים שכבות על שכבות יצאנו החוצה בחוץ היו כל השכנים. חיקו לנו בחוץ שיירה של משאיות עלינו על המשאיות אני, אמי, ואחותי אך אבות לא עלו לא הבנו מדוע. אך המשאיות עמדו ולא זזו לנו הילדים לא הבנו מה קורה אנחנו הינו שמחים ועליזים. חיכו לילדים ממקומות רחוקים יותר כגון : באר טוביה שהגיעו ברגל. לקטנים שבהם היה מחסום על הפה כדי שלא יבכו. לאחר שהילדים הגיעו המשאיות התחילו לנסוע. האבות רצו אחרי המשאיות חלקם בכו לא הבנו למה.

המשאיות לקחו אותנו למושבה גדרה שם חיכו התושבים לאסוף אותנו לביתם לסוף הלילה. למחרת בבוקר היה צריך להתפנות משם מהר כל האפשר למרכז. אך לא היו אוטובוסים והמון נשים וילדים בלבד. זכור לי, שעצרה לידינו, ליד אמי משאית. הנהג אמר לאמי שנעלה למשאית הוא הכיר את אבא שלי.

נסענו איתו לרחובות באותו יום הצבא המצרי המצרי הפציץ את מרכז רחובות (למעשה שם התחילה המלחמה). לא ראינו את אבא כשבעה או שמונה חודשים עד סוף ההפוגה השניה. (למעשה לא חזרנו מעולם לאותה מושבה) התחלנו חיים חדשים.

סבתא עם חברות הילדות

1-2

הזוית האישית

גדלתי במושבה קטנה במה שאז היה דרום הארץ, אזור גדרה. ילדות של חול ומשחקים וחברים…עד ה כ"ט בנובמבר. עם השמחה הגדולה על ההחלטה על הקמת מדינה התחילו ההתנכלויות…

 

מילון

הפוגה
הפסקה בין קרבות

ציטוטים

”למעשה שם התחילה מלחמת העצמות“

הקשר הרב דורי